Att lära in galoppfattningar

danilo

Trådstartare
Jag har en häst som är en f.d. travare, men som har goda möjligheter att gå i bakbensform och arbeta på det sättet. Han har inte blivit inriden av någon riktigt duktig ryttare, och mycket har säkert gjorts fel.

Det han har svårast med är galoppfattningar. Ibland, ungefär en fattning av tio, förstår han vad jag vill och kommer fram i galopp. Då bryr jag mig inte om vilken, jag bara berömmer mycket och passet är slut för dagen. Han är mjukare i höger vilket jag antar gör att det blir lättare för honom i det varvet. Jag har försökt dels på en långsträcka, dels i hörnpasseringar på ridbanan och dels på en volt. Jag försöker sitta ner lite på ex höger sittben och föra fram höger ben, ibland lägga till pisken på bogen (men det verkar han inte förstå bättre).

Finns det några av er därute som har lite kläm på hur man gör för att lära en häst det här? Är det bara att försöka några gånger i veckan och hoppas på att det lossnar? :crazy:

Sv: Att lära in galoppfattningar

Öva varje dag, övning ger färdighet. Du gör rätt i som strunatar i vilken galopp det blir, huvudsaken är att det blir galopp. Teknik och sådant kan man slipa till senare, först måste han fatta att han ska fatta galopp när du ger galoppskänkel.

danilo skrev:
Jag har en häst som är en f.d. travare, men som har goda möjligheter att gå i bakbensform och arbeta på det sättet. Han har inte blivit inriden av någon riktigt duktig ryttare, och mycket har säkert gjorts fel.

Det han har svårast med är galoppfattningar. Ibland, ungefär en fattning av tio, förstår han vad jag vill och kommer fram i galopp. Då bryr jag mig inte om vilken, jag bara berömmer mycket och passet är slut för dagen. Han är mjukare i höger vilket jag antar gör att det blir lättare för honom i det varvet. Jag har försökt dels på en långsträcka, dels i hörnpasseringar på ridbanan och dels på en volt. Jag försöker sitta ner lite på ex höger sittben och föra fram höger ben, ibland lägga till pisken på bogen (men det verkar han inte förstå bättre).

Finns det några av er därute som har lite kläm på hur man gör för att lära en häst det här? Är det bara att försöka några gånger i veckan och hoppas på att det lossnar? :crazy:

Vad betyder bakbensform:confused:

För att få galoppen och fattningarna att flyta på en travare brukar i alla fall jag lära in via longerlinan. Smacka på lite, de flesta brukar börja galoppera. Pussljudet är ett bra galoppljud. När hästen förstår vad du menar och om du har berömt tillräckligt kommer den ganska snart att galopepra direkt på pussljudet utan att öka traven innan. Då är det dags att göra galoppfattningarna från ryggen. Sitt stilla och rid på samma volt du brukar longera på, pussljud och beröm för galopp kommer du få. Kombinera sedan med skänkel ett tag och ta succesivt bort röstkommandot. Välj dina tillfällen i början, på volt är bra för då kommer du att få rätt galopp om du sitter hyfsat bra och då slipper du lära om sedan för att hästen ska skilja på höger o vänster galoppskänkel.

med bakbensform menade jag helt enkelt att han jobbar med bakbenen. det finns ju flera olika former en häst kan gå i, så jag ville inte skriva bara "i form". det kan ju alla hästar.

Okej, tack för tipsen!
Nu undrar jag bara: hur ska man göra senare om några månader när jag vill lära honom vilken galopp som är höger/vänster? hur ska han förstå vilken som är rätt, i stället för att tro att han bara gör fel som galopperar över huvud taget?

Problemet är väl det att jag inte har någonstans att longera, eftersom det oftast inte är okej på ridbanan när andra rider (nästan jämt), och det är så mycket snö på stubbåkrarna så att han skulle snubbla.

Jag har också funderat på att kanske prova lära honom genom att hoppa små hinder i skogen, för då faller han naturligt in i galopp efter det. Vad tror du om det? Ska jag bara lägga till galoppskänkel och säga "galopp" (mitt ljud i stället för pussljud) mitt i språnget då? Kommer han att förstå och lära sig?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·
Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 828
Senast: Mussea
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·
K
Träning Hej! Jag har precis blivit medryttare på en arabvalack. Denna lille kille har haft dåligt med ryggmuskler och därför försöker jag...
Svar
2
· Visningar
1 042
Senast: KarinLundgren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V