att kunna "stanna"

buschiq

Trådstartare
Jag hade för inte så länge sedan en diskussion på vovve.net om vikten av att hunden kan några grundläggande kommandon. Jag fick en del mothugg, att det inte var viktigt och det antyddes att jag var snobbig som tyckte att alla hundar skulle ha någon slags hyfs... I alla fall...

I dag var jag ute med min sex-månaders valp och ena shettisen. Hunden slackar efter, nosar på något och jag stannar med hästen strax framför. Då får min lilla Buse för sig att rulla, han är tokig i det och jag hinner inte stoppa honom. ( envisa små shettisar :angel: )
Hunden vill förstås till mig och tryggheten, inte vara på andra sidan om en sparkande häst, men på mitt kommando stannar han kvar och "aktar" på säkert avstånd. Jag var såå glad att han lyssnade nu när det verkligen gällde, annars gör han ju alltid det, men man vet ju inte...

Efter det blev det förstås kort grimskaft och väl separerade djur, men jag var så lättad att jag tagit mig tid att lära in stanna och akta ordentligt. Man vet ju aldrig när det kan behövas.

Kan ju tillägga att annars gillar hästarna honom, de har bara inte så god kontroll på hovarna när de rullar. :D
 
Sv: att kunna "stanna"

Jag tycker att det är jätteviktigt att hunden kan ett par kommandon helt perfekt som den alltid ska lystra till. Speciellt om man ha rhunden lös. Mina kan "Gå" ..då avbryter dom det dom håller på med och går vidare. Hit och stanna också samt "Nej". Jag använder även "gå före".
Dom kommandona är de jag snvänder mig mest av.
 
Sv: att kunna "stanna"

Jag håller också med dig... Hundar bör kunna föra sig "hyfsat".
Min gamla tik (en blandras) kan allt som JAG kräver att hon ska kunna.
Jag har precis köpt en Grand Danois på snart 1 år, vi håller på att träna på "stanna", "gå", "stå" (och "ligg"). Det är för mig viktiga kommandon. Stanna och gå sitter jättebra nu! Stå funkar också, men det är mer utställningsträning som gäller...

Senare ska jag även lägga på "gå bakom".
Sitt är det enda jag inte kräver av honom just nu. Jag vet att han kan det, men jag vill INTE att han ska få för sig att sätta sig i utställningsringen.
 
Sv: att kunna "stanna"

Just den situationen du skrev tycker inte jag lät så farlig... vilken normal hund somhelst tror jag inte går för nära en häst som ligger och rullar.

Däremot om man har hunden lös och kanske ska passera en järnvägskorsning och du ser att det är ett tåg inkommande och hunden springer före. DÅ kan jag tycka det är riktigt viktigt med ett "stopp", "stanna", "kom hit" eller what ever kommando man nur har.....
 
Sv: att kunna "stanna"

Kan nu bli väldigt jobbigt med en grandis som inte kan "stanna", speciellt inte om man har den i koppel :rofl: *flygtur*
 
Sv: att kunna "stanna"

Var stolt att din sexmånaders lyssnade så bra.

Hur kan någon på ett hundforum ifrågasätta att man vill ha grundpli på sin hund? :confused:

Vissa kommandon och även icke-kommandon, så att säga, som att vänta kvar i bilen tills kommandot varsågod ges för att få hoppa ut, är ju livsviktiga. Tänk om man stannar vid en livligt trafikerad gata och måste öppna bakluckan där hundarna är, och de bara flyger ut.
 
Sv: att kunna "stanna"

Jag tycker det är viktigt att ha hyfsade hundar.
Stanna är väl det jag tycker är det viktigaste att dom kan, och komma när man ropar deras namn.
Tyvärr är det inte så att det fungerar för mig bara för att jag tycker det är det viktigaste. Att få en 6årig salukitik som tidigare i sitt liv inte behövt kunna någonting att kunna vissa komandon är inte lätt...
Menmen, hon kommer oftast när jag ropar nu iaf, och hon stannar när jag säger "vänta", om hon inte har något intressantare för sig. ;)
 
Sv: att kunna "stanna"

Oj, konstigt med en sån reaktion på ett hundforum!!

Visst är det A & O att hundar kan kommandon och vet när det gäller. Är ju faktiskt skillnaden mellan liv och död. Skönt med en gammal hund, min jycke är 12 nu så man vet att hon alltid lyssnar även om hon har en stor portion egen vilja. Hit och fot är skarpa kommandon som jag kräver 100% disciplin när jag använder, men oftare använder jag andra mildare kommandon som ger mer utrymme för hunden och känns trevligare för oss båda. Är det inte kris och hon får välja fart själv, under förutsättning att hon inte tappar fokus säger jag "kom" istället för hit.

Bland de vanligare, "vänta", då vet Lucky att jag antingen inte har tid med henne just då och att hon måste stå still, men får hoppa undan i nödvärn om det kommer ex. en häst farande. Fungerar även utmärkt när man skall gå över gatan etc. "Gå fint" är inte lika strikt som fot, det räcker att hon håller sig till vänster och högst ett par meter bort. "Gå som när vi cyklar" när jag vill att hon skall gå på höger sida istället.

Glömmer aldrig hennes blick den kväll husse sagt att han skulle vara borta en stund och inte kom tillbaka förrän 3 timmar senare. Hon hade haft sällskap av mig under tiden så hade inte gått någon nöd på henne, men hon ville inte ens se åt sin älskade husse när han kom hem. Jag undrade vad han hade sagt till henne, inget tyckte han - så ju bara att han skulle vara borta en stund. Då förstod jag hennes frustration, en stund har alltid varit max en kvart i vår värd så inte konstigt att hon hade varit orolig.

Tycker absolut man skall ge hunden chans att lära sig svenska. Dessutom är hundar flockdjur så de behöver en ledare, annars tvingas de vara ledare själva - och det brukar ju sällan föra något gott med sig. Skall man bara lära hunden ett kommando så håller jag med, stanna är nog det absolut viktigaste - då kan man ju om inte annat gå och hämta hunden sen. Gå bakom är ett kommando vi använder flitigt med både hästar och hundar, bra ur både trygghets och ledarskapssynpunkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att kunna "stanna"

Just den situationen du skrev tycker inte jag lät så farlig... vilken normal hund somhelst tror jag inte går för nära en häst som ligger och rullar.

Däremot om man har hunden lös och kanske ska passera en järnvägskorsning och du ser att det är ett tåg inkommande och hunden springer före. DÅ kan jag tycka det är riktigt viktigt med ett "stopp", "stanna", "kom hit" eller what ever kommando man nur har.....

Tja mina hundar tycker det är skitkul att kuta fram till hästarna när dom rullar Gärna för att försöka få tag i ett ben eller bara skälla och hoppa runt...Det har vi jobbat bort med lydnad. Hagen är förbjudet område.
 
Sv: att kunna "stanna"

Var stolt att din sexmånaders lyssnade så bra.

Hur kan någon på ett hundforum ifrågasätta att man vill ha grundpli på sin hund? :confused:
Tja, det klagas väl för det mesta på det man skriver på vovve :devil: - jag har slutat skapa trådar där för det är som om folk inte vill förstå vad man menar eller struntar i tanken i grundinlägget och bara letar fel...
Ett gäng tyckte att det räckte med att ha god kontakt med hunden, sen behövdes inga ord/kommandon. Men ibland behöver man ju faktiskt förmedla vissa saker till hunden, som att stanna t.ex. Att den kommer när den hör sitt namn hjälper ju inte i alla situationer som kan uppstå - som tågexemplet ovan.

Jag fortsätter träningen av min hund i alla fall, oavsett om jag är snobbig eller ej ;) enligt vissa där...
Han lyssnar ju så bra nu, men jag väntar bara på tonårstiden när han ska börja ifrågasätta mig mer.
 
Sv: att kunna "stanna"

Precis.
Min hund däremot är rädd för hästen när han rullar och vill till mattes trygghet. Han var på väg till mig, alldeles för tätt mot hästen eftersom det var ganska smalt, då jag stoppade honom.

Det var ju ingen stor grej, men det kändes ändå skönt att han lyssnade fast hans instinkt sa något annat. Att han kommer när han springer runt och leker på fältet bakom huset och matte står med godis är ju inte så konstigt, men det gäller ju att han lyssnar när han egentligen vill något annat...
Det var liksom min poäng...
 
Sv: att kunna "stanna"

Självklart ska alla hundar ha grundlydnad oavsett storlek, det blir så mycket trevligare så.

Var en tant som skällde ut mig för att jag blev arg på min hund när han hoppade ut ur bilen utan att fått tillåtelse.
Men det är ju en sådan säkerhetsgrej, hade i det läget min granne kommit med sin mastiff så hade det blivit ett slagsmål som garanterat inte slutat väl.
Det är jätte viktigt att han lyder i vissa situtationer, och för att han ska göra det i de situationerna, så måste han ju alltid göra det när jag ber om det.

*yrigt*
 
Sv: att kunna "stanna"

Tja, det klagas väl för det mesta på det man skriver på vovve :devil: - jag har slutat skapa trådar där för det är som om folk inte vill förstå vad man menar eller struntar i tanken i grundinlägget och bara letar fel...
Ett gäng tyckte att det räckte med att ha god kontakt med hunden, sen behövdes inga ord/kommandon. Men ibland behöver man ju faktiskt förmedla vissa saker till hunden, som att stanna t.ex. Att den kommer när den hör sitt namn hjälper ju inte i alla situationer som kan uppstå - som tågexemplet ovan.

Jag fortsätter träningen av min hund i alla fall, oavsett om jag är snobbig eller ej ;) enligt vissa där...
Han lyssnar ju så bra nu, men jag väntar bara på tonårstiden när han ska börja ifrågasätta mig mer.


Det låter som vovve, jag har också gett upp att skriva där.
Är sällan man blir vänligt bemött där.
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 239
Senast: anyberg
·
S
Övr. Hund Jag provade att ta med ena whippeten igår när jag red, allt funkade bra, hon är lydig och skulle aldrig sticka och hästen reagerade inte...
Svar
15
· Visningar
1 212
Senast: Trani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp