Visste inte att man kunde frysa deg! pajdeg, pizzadeg, smördeg? Är det samma? Det underlättar ju!!
Noll problem. Jag brukar köpa pizzadeg i en bulle, dvs inte utbakad, dela den i portionsbitar och frysa in. Det är jättesmidigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visste inte att man kunde frysa deg! pajdeg, pizzadeg, smördeg? Är det samma? Det underlättar ju!!
Butikens mål är att aldrig få korta datumVissa butiker är väldogt duktiga på att ta reda på korta datum och sälja till bättre pris vilket är jättebra enligt mig
Jag brukar kolla "rea hyllan", är student så behöver spara dom kronor jag kan, så kan jag köpa fyra fläckiga bananer för 15 kr köper jag hellre det än 2 gulgröna för 25 kr typ. Tänker att det är först till kvarn, men skulle inte tränga mig förbi andra för att "hinna först".
Vissa butiker är väldogt duktiga på att ta reda på korta datum och sälja till bättre pris vilket är jättebra enligt mig
Jag tror det där skiljer väldigt mycket mellan olika butiker. Den butik jag handlar i tror jag lägger allt kött i kort datum disken, torrvaror samt frukt och grönt är det sämre med. Brödet vet jag att det inte säljs ut billigt utan hämtas upp och ska skickas till förbränning men vet att det går till andra ändamål. Den andra butiken i byn lägger mer i kortdatum disken men frukt och grönt kommer dit så sent så det mesta är oanvändbart annat än som hönsfoder vilket är lite synd. Skulle vara mycket bättre om sorterade ut tex salladen innan den är lika sladdrig som en blöt golvmopp eller bananerna innan de är nästintill ruttna.Med tanke på hur mycket bra mat som går rakt från hyllan till sopcontainer så känns "kort datum"- korgarna mest som greenwashing.
Aldrig levt på så lyxig mat som när jag dumpstrade regelbundet.
Jag tror det där skiljer väldigt mycket mellan olika butiker. Den butik jag handlar i tror jag lägger allt kött i kort datum disken, torrvaror samt frukt och grönt är det sämre med. Brödet vet jag att det inte säljs ut billigt utan hämtas upp och ska skickas till förbränning men vet att det går till andra ändamål. Den andra butiken i byn lägger mer i kortdatum disken men frukt och grönt kommer dit så sent så det mesta är oanvändbart annat än som hönsfoder vilket är lite synd. Skulle vara mycket bättre om sorterade ut tex salladen innan den är lika sladdrig som en blöt golvmopp eller bananerna innan de är nästintill ruttna.
Visst är det mycket green washing i det stora hela men lite är i alla fall bättre än inget.
Det finns men inte vanligtTorrvaror? Finns det många sådana som står på hyllan så länge att de ens kommer i närheten av bäst före innan de säljs? Jag har bara sett typ utgående sortiment och skadade förpackningar.
Jag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)kn: Vi har inte så mycket röda lappar och är det det så har varan nog oftast gått ut så det brukar jag inte gå på.
Jo man får sälja varor där bäst före datum passerat men ingen köperJag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)
På min tid eller vad man ska säga så sorterade man bort varor där bäst-före låg tre dagar eller mindre framåt i tid. Inte tex butikspackat såklart som kan ha kort datum redan från start, men generellt.
Undrar om inte det ändrats nyligen? För att förbättra möjligheten att sälja ut fullt dugliga varor istället för att slänga dem. Men jag tror de måste märkas eller skyltas så köparen är medveten om det utan att behöva vända och kontrollera märkningen?Jag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)
På min tid eller vad man ska säga så sorterade man bort varor där bäst-före låg tre dagar eller mindre framåt i tid. Inte tex butikspackat såklart som kan ha kort datum redan från start, men generellt.
Ah såklart! Jag tänkte på tex kött och där är det väl sista förbrukningsdag?Jo man får sälja varor där bäst före datum passerat men ingen köper
Därför är det bättre att sänka varan i tid
https://www.hallakonsument.se/frago...tt-salja-mat-som-har-passerat-bast-fore-datum
Man får inte sälja varor där sista förbrukningsdag passerat
Exakt och färsk kyckling färsk fisk och en del andra produkterAh såklart! Jag tänkte på tex kött och där är det väl sista förbrukningsdag?
Bäst före får säljas efter utgång. Utgånget Sista förbrukningsdag får däremot inte säljas. Ah andra hann före mig.Jag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)
Numera står det tex på bla mjölk bäst före och sen ofta bra efterUndrar om inte det ändrats nyligen? För att förbättra möjligheten att sälja ut fullt dugliga varor istället för att slänga dem. Men jag tror de måste märkas eller skyltas så köparen är medveten om det utan att behöva vända och kontrollera märkningen?
Har bara ett vagt minne av att ha läst... så kan inte lova att jag har rätt.
(köpte f.ö. mozarella som passerat BF senast igår)
Edit: @Snowball När jag var tillbaka för att köpa fler så var hela högen borta så någon mer än jag gör det.
En affär som plockar ut i direkt anslutning till datum, rear och talar om varför har jag inte problem med. Är det inte nedsatt, om flertal dagar passerat (och det inte är typ torrvara/konserv) eller om det står kvar som vanligt på hyllan skulle jag inte köpa.Numera står det tex på bla mjölk bäst före och sen ofta bra efter
Men folk är generellt skeptiska än så länge alla fall till att köpa varor där bäst före har passerat
Det går fint att frysa.Visste inte att man kunde frysa deg! pajdeg, pizzadeg, smördeg? Är det samma? Det underlättar ju!!