Att köpa kattunge

R8n

Trådstartare
Det är snart 3 veckor sedan våran kisse så traigskt gick bort och vi känner oss nu redo för att leta en ny familjemedlem.

Men hur svårt är det egentligen att få tag i en kattunge?

Svarat på 4 annosner på 2 dagar och alltid när man ringer så är just den/dem kattungar man fastnat för på bilden tingade :(

Nu senast vi ringde (ikväll) så var den som har hand om försäljningen inte anträffbar utan fick prata mednågon kille och lämnade tele.nr så hon ska ringa upp imrogon.

Fick nu svar via mail om hur mycket vi är beredda att betala då det är många som är intresserade. Jag svarade att jag inte längre är intresserad om katterna ska "auktioneras ut till högstbjudande". Har inte fått något svar efter det.

Hur kan det vara så svårt att få tag i en fin katttjej egentligen? :cry:

Sv: Att köpa kattunge

Kolla hos katthemmen, de svämmar över av kattungar. Eller vill du ha en renrasig?

Skulle precis säga som Haukur. Några av de finaste som finns är dumpade på katthem! Åk och titta i alla fall :)

På sätt och vis är det ett vittnesmål som är kul att läsa för en kattvän.

Det FINNS alltså ett sug efter husisar, och det är helt ok att ta betalt - de "behöver" inte alls skänkas bort!

Vi är tyvärr inte godkända av katthemmet, var något om att vi var tvugna att bygga rastgård, vilket vi inte får för hyresvärden.

Nej, en huskatt är jag ute efter :)

Annonser där det står att ungarna skänks bort kollar jag inte ens på. Vill betala minst 200 kr för en katt.

Men vill heller inte ställa upp på någon slags auktion, det är ju för fasen djur det handlar om!

Vi är tyvärr inte godkända av katthemmet, var något om att vi var tvugna att bygga rastgård, vilket vi inte får för hyresvärden.

Kolla på fler katthem. Det låter ju helt absurt att det är krav på rastgård. Eller är det så att de inte vill att katterna ska bli utekatter som det handlar om?

Fortsätt leta , kolla gärna http://hittekatter.ifokus.se . Många katter letar hem. Jag är/var i samma sits. Idag skulle vi ha kollat på en katt, men både jag och min mamma är förkylda så vi får boka om den träffen. Men på söndag kommer katt nr 2 hit. Jag bestämde efter mång tankar hit och dit att faktiskt skaffa 2 katter, varav en renrasig och en hittekatt.

Fy jag mår illa av deras sätt att sälja till högstbjudande:mad:
Jag förstod suget när jag satte ut mina kattungar på annons, jag har tre och hade kunnat ha minst 15 utan problem, alltså de som hörde av sig och var/lät seriösa, sedan var det ju givetvis en del som inte fått köpa katt av mej om de så ville ge en miljon.
Jag tog 500 kr för mina huskatter, 200 kr i handpenning när de var och tittade och 300 kr när de hämtas nu efter jul.
Alla kattungarna var bokade efter bara några timmar, jag tog inte bort annonsen förren de varit här och blivit godkända och bestämt sig vilket var tre dagar efter annonsen kommit ut, då hade jag svarat på så många förfrågningar och hade många telefonnummer att ringa om någon inte blev godkänd/bestämde sig.

Jag tycker helt klart att du ska kontakta katthemmen, att de skulle ha krav att du måste ha rastgård har jag aldrig hört, det måste vara bara vissa som har den regeln.

Vi var på en intervju och då fråagde de oss om utevistelse. Då svarade vi att vi inte vill ha katterna springade ute då vi bor 5 meter från en hårt trafikerad väg. Alltså vill vi ha en innekatt alternativt en katt som får komma ut i sele 2-4 timmar per dag.

Detta tyckte dem var fel och menade att vi minnsan skulle ha en kattgård på baksidan så katterna kunde få leva naturligt :crazy:

Vi har hört av oss till fler katthem, men de har inga kattungar inne vilket vi är uteefter så den kan anpassa sig till våran äldre herre här hemma.

Ja, därför hoppade vi av när de frågade hur mycket vi var beredda att betala :crazy:

Vi får helt enkelt leta vidare.

Vi var på en intervju och då fråagde de oss om utevistelse. Då svarade vi att vi inte vill ha katterna springade ute då vi bor 5 meter från en hårt trafikerad väg. Alltså vill vi ha en innekatt alternativt en katt som får komma ut i sele 2-4 timmar per dag.

Detta tyckte dem var fel och menade att vi minnsan skulle ha en kattgård på baksidan så katterna kunde få leva naturligt :crazy:

Vi har hört av oss till fler katthem, men de har inga kattungar inne vilket vi är uteefter så den kan anpassa sig till våran äldre herre här hemma.

Kolla på fler katthem, det katthemmet ni var till verkar ju vara lite.. Speciella. Klart det ska gå att hitta en innekatt från ett katthem. :) Lycka till.

Annonser där det står att ungarna skänks bort kollar jag inte ens på. Vill betala minst 200 kr för en katt.

Att du vill undvika såna "säljare" förstår jag.
Men om det är mest att du vill visa att du värdesätter din nya kompis och därför betalar, så finns det ett sätt:
Sätt in en peng åt något lämpligt välgörande organisation.
Välskött katthem, Röda korset, Läkare utan gränser, Amnesty International - eller annan.
Läckert vore om man hade pg till hjälp åt hemlösa unga mödrar, dvs flickgatubarn som blivit mödrar.

Lämpligen då i säljarens namn.

Ps En del katthem, tex kattkommando syd, brukar hjälpa till med transport, om allt övrigt stämmer och passar.

Det är snart 3 veckor sedan våran kisse så traigskt gick bort och vi känner oss nu redo för att leta en ny familjemedlem.

Men hur svårt är det egentligen att få tag i en kattunge?

Svarat på 4 annosner på 2 dagar och alltid när man ringer så är just den/dem kattungar man fastnat för på bilden tingade :(

Nu senast vi ringde (ikväll) så var den som har hand om försäljningen inte anträffbar utan fick prata mednågon kille och lämnade tele.nr så hon ska ringa upp imrogon.

Fick nu svar via mail om hur mycket vi är beredda att betala då det är många som är intresserade. Jag svarade att jag inte längre är intresserad om katterna ska "auktioneras ut till högstbjudande". Har inte fått något svar efter det.

Hur kan det vara så svårt att få tag i en fin katttjej egentligen? :cry:

Det kan vara lite knivigt, särskilt om det är fel årstid. Man får hänga på låset helt enkelt, när vi hittade vår katt så satte vi oss med tidningen och ringde så fort den kom på morgonen, och då fanns det precis en otingad kattunge kvar i kullen. Man får vara lite envis, helt enkelt, efter fyra-fem försök så brukar det finnas någon som har en kattunge kvar.

Detta tycker jag lät konstigt, men alla katthem är ju inte lika..
Det katthem som jag jobbat på hade iaf inte såadana regler, passar katten bara som innekatt (och kattungar vänjer ju sig vid det mesta) så är det ganska magstarkt att kräva rastgård också.

Jag skulle också tipsa dig om att lägga in en tråd på http://hittekatter.ifokus.se och efterfråga kattunge, där finns många som räddar katter och verkligen behöver goda hem åt "sina" katter!

:bow:

Vad konstigt !

OM du kan tänkta dig att åka till Stockholm så har katthemmet där ett gäng rara kattungar till salu och vad jag känner till så kräver de inte utevistelse, snarare tvärt om, de säljer de allra felsta som innekatter

Med kattunge, menar du att dom får vara högst 3 månader då?
Jag har en vitgrå kille och en gråvit tjej som snart är 5 månader. Ägarna till mammakatten hade inte upptäckt att hon hade fått ungar ute förrän de var stora nog att springa själva.
De har bott hos mig i c:a 2 månader nu , Ingen av dom vill ligga i famnen och mysa men de spinner högt när man smeker dom där de ligger och de är snälla- även om mest tjejen fräser lite emellanåt.De är vaccinerade.
Jag bor norr om Uppsala.

Ingen av dom vill ligga i famnen och mysa men de spinner högt när man smeker dom där de ligger och de är snälla.

Det ÄR en del katter som föredrar att bli omklappade när de ligger bekvämt ner där de själva valt att lägga sig. Våra hemmakatter t.ex.
De finner sig i att bli lyfta och smekta, men det är mest för att de är snälla och gillar oss. Det märks att det oftast är mera pliktkänsla än nöje för dem. Och snart nog vill de ner.
Men i övrigt så är de alltså både keliga och tillgivna...
Men keligheten fick växa fram med tiden.

Liknande trådar

Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 146
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 674
Senast: Pazuzu
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat