Sv: Att köpa hund - förväntningar och hur blev det?
Min första hund var en stor besvikelse. Jag var ung, naiv, okunnig, hade för stora förväntningar och valde helt fel ras.
Min pappa hade haft Engelsk Bulldogg i sin ungdom, och pratade ständigt om hur underbar den hunden varit. Så när han äntligen gav efter för mitt tjat, var det liksom självklart att det skulle bli en bulldogg. Det här är väldigt många år sedan, och på den tiden var rasen inte alls like sönderavlad och sjuklig som nu, men när äntligen tiken som vi gick och väntade på valpade, blev det en enda vanskapt valp, som fick avlivas direkt.
Nästa chans på en kull var flera månader senare och när jag nu äntligen fått föräldrarna med på noterna, ville jag inte vänta så länge. Utan större eftertanke köpte jag en 6 månader gammal Engelsk Blodhund, som jag förälskat mig i på bild. Under tiden fick bulldoggstiken vi väntat på 8 friska valpar, och vid det laget var min pappa så inne på bulldogg igen att han köpte en valp i alla fall. Så plötsligt hade familjen två hundar, en valp och en unghund, båda hanhundar,
Till att börja med gick allting bra. Mina föräldrar jobbade båda heltid, och jag gick i sista ring och min lillebror på högstadiet, men på den tiden hade man hembiträde, så det var aldrig tal om att lämna hundarna ensamma hemma. de bet väl sönder en del saker, som alla valpar, men inget i överkant. Det var mest jag som stod för rastning och promenader. Jag fick snart ett gäng av hundkompisar i parken, jyckarna hade kul ihop, vi träffades där varje kväll och gjorde saker ihop på helgerna också.
Jag hade förstås alldeles orealistiska förväntningar på min hund, jag ville att den skulle älska mig över allt i världen, och bli jättelydig alldeles av sig själv, men min pappa och jag gick faktiskt en "dressyrkurs" tillsammans. Eftersom det var så ovanliga raser blev jag fotograferad i tidningen med dem, vilket man naturligtvis tyckte var häftigt när man var 19. Men det var väl på den kursen som jag först insåg att jag nog hade valt fel ras. Båda våra hundar tyckte lydnadsdressyr var urtråkigt, och visade det väldigt tydligt.
Mina kompisar höll jämt på och tränade med sina hundar, som var jätteduktiga och kunde en massa "konster". De hade raser som pudel, schäfer, Irländsk setter och dobermann, och jämför med dem verkade båda mina väldigt tröga. Det enda blodhunden Jock var riktigt bra på var föga förvånande att spåra, men det var ingenting som roade mig. Värre blev det när det visade sig att han var ännu bättre på att spåra och driva vilt, vilket inte var något problem i stan, men desto värre på vårt sommarställe. Han utvecklades snabbt till en rymmare, som stack iväg vid minsta tillfälle och sen kunde man kunde höra honom driva med skall på långt håll i timmavis.
Men den verkliga krisen kom när båda hundarna var könsmogna och började slåss. Första gången var det blodhunden, som började, och det var nog mest mitt fel. Han kom hem nöjd och belåten efter en av sina eskapader och ville kela. Jag var frustrerad och arg, knuffade undan honom och sa "Gå din väg dumma hund, och kom här lille Basso, du är i alla fall snäll och springer inte bort hela tiden". GRRRRROWL sa det, och så rök de ihop - det blev ett otäckt slagsmål, och min pappa och jag fick dra isär dem.
Jock verkade ha glömt bort alltihop dagen därpå, men bulldoggen var långsint, slagsmålen fortsatte, och nu var det oftast han som började. Så här i efterhand tror jag att det kanske lät värre än det var, för det blev aldrig några större blodviten på någon av hundarna, och varken jag eller min pappa blev någonsin bitna, trots att jag flera gånger hamnade under dem när de slogs, och jag försökte hålla isär två starka hundar på raka armar. Oftast slutade bråken med att min pappa och jag högg tag i respektive hund, och sedan satt och blängde på varandra, båda lika övertygade om att det var den andres hunds fel.
Men slagsmålen blev successivt värre. Det var väldigt stressigt för hela familjen, man kunde aldrig slappna av, och till slut blev det uppenbart att en av hundarna måste omplaceras. Att det blev just Jock som fick gå var mest en slump, eftersom en av mina mera ytliga bekanta erbjöd sig att köpa honom vid precis "rätt" tidpunkt. Jag träffade aldrig hunden mer, det hade jag inte klarat, och det hade nog inte varit bra för honom heller. Men jag tror faktiskt att han fick det bra, och jag kunde ibland följa hans karriär i veckopressen, han blev nämligen fotomodell och förekom ofta i annonserna utklädd till Sherlock Holmes, med pipa i munnen.
Jag grät nog i en månad, men sedan tröstade jag mig och köpte en ny hundvalp, en Golden retrievertik. Den rasen passade mig mycket bättre, och min nästa hund blev så småningom också en Golden.
Men det var inte förrän jag fick min första Springer Spaniel, som jag verkligen kände att jag hade hittat "min" ras.