Att köpa hopponny

D

Dressyr_Asinus

Jag borde säga grattis till mig själv då jag ska skaffa ponny!

Vi letar efter en C-ponny för dom högre klasserna (Msv) då jag utvecklas väldigt fort.

Hästköp var förut inte aktuellt men det ska nu ske då jag MÅSTE ha en ponny för att jag är bättre än "min ponny" på att hoppa!

Något särskilt att tänka på vid hästköp?...

eller är det nåt särskilt att notera när man kikar på hästannonser. Jag är väldigt kritisk och kräsen när jag kollar på hästannonser(Fast ibland blir man nästan kär :love: )

:banana: / My

Sv: Att köpa hopponny

Varför väljer du inte att utvecklas med din andra ponny? Ska du bara sälja den för att den "inte räcker till"? Hästen är ingen leksak, som byts ut hur som helst. Det är min åsikt.

Hur ska man kunna utvecklas som ryttare när man har en ponny som inte kan mer?

TS. Är det inte bättre med en D-ponny så kan du tävla den längre. Du växer ju ur c-ponnyn tidigare.

Köp en häst som tävlat msv innan. Det är så mycket roligare än att skaffa orutinerade unghästar. Det finns all tid i världen för unghästar senare.

den hästen som jag kallat "Min ponny" är inte min häst, det är min sköthäst!

Ja, vi har beslutat oss för D-ponny, vi ska ha en ponny som redan har tävlat msv!

Viktigast av allt: En bra veterinärbes, där ni är med och ser hur det går till när dom gör den, alltför många tar ut vet. som är ett säkert kort för att hästen ska gå igenom. Med tanke på meriter på ponnyn antar jag att den är relativt dyr så jag skulle absolut röntga den, iaf benen. Går inte säljaren med på det så kan man kanske ana att det är nått som inte är bra..
Köp helst av någon som har haft ponnyn ett tag, dom lär då känna den utan och innan och vet då vad dom säljer. Försäljningsstall där ponnyn varit i 2 veckors tid känner den ju inte..
Provrid gärna flera gånger om du kan, hästar kan ju ha olika dagar och man brukar ofta märka saker man inte märkte första gången man rider hästen..
Och köp inte första bästa du hittar, prova några stycken, är lättare att veta då vad man vill ha och inte vill ha :)

Du verkar få det att vara enkelt, att bara köpa en häst. Förstår inte riktigt då man kan komma hur långt som helst genom att köpa en unghäst. Dessutom tjänar du på det. Vi köpte min c-ponny helt grön och går numera nationellt. Så det finns inget fel på att köpa unghäst.

Du verkar få det att vara enkelt, att bara köpa en häst. Förstår inte riktigt då man kan komma hur långt som helst genom att köpa en unghäst. Dessutom tjänar du på det. Vi köpte min c-ponny helt grön och går numera nationellt. Så det finns inget fel på att köpa unghäst.

Absolut inget fel i att köpa unghäst om man har kunskapen och tiden. Dock verkar TS vilja ha en häst som hen kan ut och tävla med direkt i högre klasser så då är unghäst inte riktigt ett alternativ. Man vet ju också mer vad man får om man köper en äldre, rutinerad häst :)

Vad skoj att få en egen ponny:) Nu vet jag ju inte hur gammal du är, dvs hur många ponnyår du har kvar att rida...men det spelar in tycker jag. Är du 13-14 har du flera år på dig att ta dig upp i de högsta klasserna och då kanske en yngre lovande (typ 6-7 åring) kan vara något? Annars tycker jag definitivt att du ska satsa på en äldre ponny som är rutinerad i de klasserna du vill rida. Har man inte själv rutin i exempelvis msv klasser är det guld värt att ha en ponny som har det och kan "hjälpa till" i kixiga situationer.

Framförallt sätt upp vilka kriterier ni vill ha uppfyllda. Ålder om det spelar in? (ofta kan en välriden ponny som är sparsamt tagen hålla många många år efter 16, så stirra dig inte blind på att ponnyn måste vara i "sina bästa år")

Pris? Finns det begränsningar i hur mycket ponnyn får kosta? På så sätt kan en hel del annonser uteslutas... om ponnyn är för dyr!

Temperament? Vill du ha/klarar du av en lite hetare ponny med mycket motor eller ska ponnyn vara av det lugnare slaget. Fundera även ut noga VAD du vill med din nya ponny... ska du bara hopptävla eller vill du kunna starta någon dressyr fälttävlan? Helt enkelt vad som är viktigt för dig.

Ponnyns historik och tävlingsresultat. Har den haft samma ägare i flera år (tyder ofta på att ägaren har trivts och varit nöjd med ponnyn!) Hur ser resultaten ut (enkelt att kolla på ridsport.se) Har den haft längre tävlingsuppehåll? vad beror det på isf, skador?? Fråga gamla ägaren kring hur ponnyn är att rida ut på, hur är den på tävling, är den snäll att sko/lasta/hantera.

När du väl hittat din drömponny, se till att göra en ordentlig klinikbesiktning, gärna röntgen beroende på prisklass. Se till att själva vara med vid besiktningen för att höra veterinärens utlåtande.

och provrid gärna mer än en gång. Har du möjlighet och ponnyn finns i närheten, kolla på någon träning eller när ponnyn tävlar.

Lycka till i ditt letande:)

Det kan gå visst finns de som fixar det men och det är ett stort MEN för de flesta misslyckas på ett eller annat sätt och slutar.
Rent generellt är de faktiskt de som inte har råd till en färdig häst som köper en unghäst som första häst.
Visst det finns undantag det är en grov generalisering.

Jag ansåg mig vara hur duktig som helst jobbade som beridare på ett tillridningstall/salustall när jag köpte min första storhäst. En oinriden fyraåring! Sämsta köpet jag gjort i mitt liv. Visst jag tycker om honom och jag har kvar honom men jag hade utvecklats så mycket mer med en läromästare. Framförallt så hade jag haft så mycket roligare.
Unghästar kan man ägna resten av livet att rida men som första häst så rekommenderar jag dem inte.

Senast ändrad:

Jag tycker det är viktigt att (som andra sagt) vetrinärbes. den odentligt.
Provrid gärna fler gånger och i olika miljöer, t.ex. i ridhus nån gång, i paddock nån gång, kanske i skogen nån gång.
Det är bra att man är kräsen och har tålamod så man inte bara tar försa bästa och köper den.
Nått som jag själv kollar på när jag har letat ponny (foderponny för senare köp dock) är att den inte ska vara för gammal. Man vill ju inte att den ska bli sliten för fort och kanske få lite pengar om man säljer den när man ska det.

Och det kan vara ett bra alternativ att kanske få låna hem den i typ 2 veckor innan man köper så man märker att allt stämmer i den nya miljön osv.

Och be gärna någon erfaren (tränare eller annat) följa med och titta på ponnyn när du provrider

En ponny som redan gått Msv kan ju vara bra förstår jag men nått som oxå är bra är en som kanske gått LB eller LA men han kapacitet för Msv för då är den nog inte heller lika dyr. ;)

Jag har inte läst vad andra har skrivit men detta är vad jag tycker rent spontant. :D

Om du vill tävla så skulle jag köpa en häst som är snäll att transportera och ta med sig till nya platser.

Skriv ner på ett papper vad det är för häst du vill ha, prisklass, storlek, utbildningsnivå, temperament osv. och utgå från det.

Och provrid många olika hästar!

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Gnägg Hej! Jag är en tjej på 15 år och fyller 16 till hösten, och jag är 167 cm lång. Jag vill gärna komma ut & börja tävla i hoppning då det...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka