Att kontrollera takten och göra övergångar med "sitsen"?!

Sv: Att kontrollera takten och göra övergångar med "sitsen"?!

wow... vilken bra förklaring på hur man rider med sätet....:bow: :bow:

Som jag lärt mig det där med att "sitta till" är det en grej man gör både om man ska rida framåt, stanna eller samla. Jag kniper med de muskler som sitter ungefär under den röda pricken på bilden(på båda sidorna då)
Om jag ska förklara för nån annan säger jag alltid "tänk att nån nyper dig i häcken utan att du var förberedd på det" :D För att bromsa/växla ner en gångart- knip och håll tills hästen svarar. För att driva- snabbknip och driv/släpp fram hästen. För att samla gör jag upprepade impulser i varje "språng" (dvs var fjärde taktslag i skritten, vartannat i traven och i varje galoppsprång) Det är antagligen effektivare att ge impulserna oftare om man vill samla men så koordinerad är inte jag ännu :angel:
10787568.jpg

Nja,:cool: har du läst majolas beskrivning :confused: som svar på ts fråga?

Jo, men nu pratar jag ju om det som nån kallade att "sitta till"/"sitta emot". Jag fick alltid höra på ridskolan att man skulle göra så och följden var att det tog sju år för mig att lära mig göra korrekta halvhalter. Det var inte förrän min tränare förklarade det jag beskrev ovan för mig som det började funka. Ser nu att jag missade att skriva att man fortfarande måste ha med muskelkorsetten som stöd, annars tappar man sitsen direkt. Följden av "knipandet" är att bäckenet vinklas. (müseler har massa bra bilder på det, han kallar det ryggverkan) Jag har provat att "bara" vinkla bäckenet helt linjärt (ungefär som man gör när man sätter sig på en stol) men det var inte alls lika effektift. Rättare sagt fick jag inte det att fungera alls... :angel: Ush jag är så dålig på att förklara, förstår du hur jag menar?

Jättebra och inspirerande!
Att den röda pricken fanns där gav mig mycket. Och detta att inte bara vinkla linjärt - har jag inte ens tänkt på, det ska jag prova i morgon. Det verkar ju helt logiskt vid närmare eftertanke.
Varför ger du impulsen endast vid vart fjärde steg i skritten? Alltså så du vill samla.

Jag trodde att sitsträning och att lära sig att hantera hästen från ryggen med hjälp av sitsen ingick i grundridningen dvs det man lär sig på ridskola. Där jag rider har vi sitsträning väldigt mycket där vi tränar på att få igång/sakta ner hästen i olika gångarter samt att styra hästen med hjälp av sitsen. Vi får tom hoppa i galopp där vi släpper tyglarna och styr med hjälp av sitsen. En nyttig övning där man ser hur bra sits man har.

Mycket intressant tråd och jag läser med stort intresse. Hoppas att fler skriver och berättar.

Jag har bara ridit på ridskolor och för tränare som INTE har pratat om att rida med bäckenet så detta är nytt för mig.

Jättebra och inspirerande!
Att den röda pricken fanns där gav mig mycket. Och detta att inte bara vinkla linjärt - har jag inte ens tänkt på, det ska jag prova i morgon. Det verkar ju helt logiskt vid närmare eftertanke.
Varför ger du impulsen endast vid vart fjärde steg i skritten? Alltså så du vill samla.

Därför jag tappar balansen och koordinationen annars :p Det känns mest naturligt då att lägga impulsen i varje "språng" istället för varje steg. Skritt är ju fyrtaktigt, efter fyra steg är man tillbaks från början ;) Skulle jag sitta till i varje steg skulle jag direkt bli låst i kroppen och förstöra allt, det här blir som nån sorts träning både i halvhalter och eftergifter:idea:

Tänk dig hur du påverkar en gunga för att gunga högre eller hur du gör för att avstanna den.

du inverkar i hästens rörelse eller motverkar den.

Tänk dig att du vill öka takten- då rider du lite snabbare så kommer hästen att följa med dig.
Prova!
att andas ut vid avsaktningar o spänna till magen vid igångsättningar är oxå en hjälp.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: Magiana
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 399
Senast: moiran
·
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka