Att kontrollera takten och göra övergångar med "sitsen"?!

E

entutre

Hej! Jag håller på att skola om mig själv från "ridskoleryttare" till "privatryttare" :crazy:

Jag har än så länge ridit ytterst lite för privattränare, men den största skillnaden säger hon är att man ska rida mycket med sitsen, man ska göra alla övergångar och bestämma takten med just "sitsen".

Jag blir inte klok på detta uttryck, så jag vill gärna att ni snälla bukare förklarar för mig vad det är min tränare kan mena (jag rider inte för henne igen förrän om några veckor och det är många dressyr pass tills dess ;) )

Så: hur gör man egentligen för att kontrollera takten med sitsen? Och hur, tex saktar man av till skritt från trav endast genom att bara använda sitsen?

Är tacksam för svar! :bow:

Sv: Att kontrollera takten och göra övergångar med "sitsen"?!

Du måste svinga med ditt bäcken i den takt som du vill att hästen ska gå i. Enkelt kan man säga att om du rider i skritt och vill att hästen ska börja trava så måste du svinga med bäckenet som om hästen redan travade. Om du vill fatta galopp svingar du bäckenet som om hästen redan galopperade. Om du vill att hästen ska ta längre steg - just det, svinga bäckenet som om hästen tog längre steg ;)

När du vill sakta av måste du göra tvärtom eller "blockera mellandelen." T ex om du travar och rider lätt och hästen har en för hastig takt måste du själv rida lätt långsammare och förmå hästen att anpassa sig till din takt.

Det är inte helt lätt... :p

(PS. Och så lärs det ut på vår ridskola och jag rider så - bemödar mig i alla fall! - på såväl min egen, andra privathästar och skolhästar. Det har inget med skolhäst/privathäst att göra!)

Jo det har det faktiskt, du rider väl på ridskola i Tyskland? Jag tror det skiljer en hel del från svenska ridskolor.

Har inte öht ridit på ridskola på 25 år minst:confused: men jag har haft rätt mycket kontakt med ridskola för några år sen och där lärdes inte något sitsridande ut vad jag kunde märka på de lektioner jag bevittnade och det var en del.

Jo, när det gäller lättridnngen kanske man pratar om att bestämma takten med sätet. Men inte i det ts frågar om.

Häromdagen pratade jag med en tjej om det här med skillnaden mellan att rida på ridskola och träna privat, hon har nyligen börjat träna privat på en av hästarna i stallet och vissa saker blir svårt, när det gäller bla sitsen eftersom man på ridskolan inte finslipar på samma sätt som vid privat träning, det blir mer instruktioner som ska passa hela gruppen och enkelt förstås. Iböand blir det tyvärr så förenklat att det blir "fel" om man tränar för tex en dressyrtränare.
(Man kan jämföra med när min äldsta dotter var liten och simtränade en period med en stor elitsimklubb. Det effektiva simsätt (för tävling) hon lärde där godkändes inte när hon sen var med skolan och simmade, de ville ha henne att lära om:rofl: :rofl: )

Ts: Man kan helt enkelt säga att du med din egen rumpa (och höfter bäcken då) anger takten i det du ska göra, du "galoppar" inte i fattningen tex utan bara antyder lite början genom att föra fram inre höften. Vid halt stannar du upp med ditt säte, stabiliserar så att säga, blir stilla. Det är inte lätt och kräver magstyrka och stabilitet i mellandelen vilket jag inte har, tex i tillräcklig omfattning:crazy: (Har tränat magmusklerna lite för mycket, fick ont i särskilt en liten överansträngd muskel:o Får ta det lugnt ett tag med den muskeln) Om man skulle kunna lära ut det så att det fungerar på en ridskola skulle det nog krävas mer individuell undervisning skulle jag tro.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med flashlight i och med att det inte lärdes ut så mycket "sitshjälper" eller vad man ska kalla det på min ridskola, hörde det nämnas ibland då och då men insåg inte alls vilken viktig del det är i ridningen förrän jag slutade där och red för privat tränare. (sen varierar det säkert med olika ridskolor osv.)

Iaf, jag förstår lite bättre nu, tack för era svar! Men jag skulle jätte gärna ha flera olika förklaringar av flera olika ryttare så att jag får en bredare bild av det hela :).
Så ni som har nåt tips, skriv gärna!

Jo, jag skulle också mycket gärna vilja ha förslag på övningar man kan göra för att träna upp känseln på det här och bli bättre på att rida just med sätet.

Senast ändrad av en moderator:

Men det är inte rättvist att jämföra god privathästundervisning med dålig skolhästundervisning tycker jag.

För en nybörjare är det inte konstigare att lära sig att komma fram i trav för sitsen än genom att använda skänkeln. Det svåra är för de som har lärt sig fel från början... (Som jag då :smirk: )

Jag rider för en instruktör som jobbar med centrerad ridning, och då blir det mycket med sitsen...
Rekommenderar att läsa Sally Swift: "Centrerad ridning", finns på bibblan. Där finns massor med övningar man kan göra själv, både på hästryggen och på marken.
Fick verkligen en aha-upplevelse andra gången jag hade henne, då hon sa "tänk uppåt/framåt", och hästen fattade trav. Sen sa hon att jag skulle tänka halt och hästen stannade...
Först tänkte jag att tränaren arbetade telepatiskt med hästen, men ju mer vi tränar desto mer förstår jag att allt jag gör med min kropp återspeglas av min häst.
Väldigt spännande och kul!

Jag vill lägga till de här bra svaren som redan kommit att sitshjälperna är klart mkt mer effektiva om man inte bara använder bäckenet, utan framförallt magstödet ( typ diafragman och musklerna som krampar när man har mensvärk :o :angel: )

Svårt för mig att identifiera mig med, men du har rätt!

Du följer ju med hästen för att inte hamna i otakt. Om du då känner efter vad du gör när du följer med, och så provar du att "stanna" själv så du följer med hästen som i skritt istället, liksom du slutar trava själv, då följer hästen med dig och saktar av.

Det du behöver göra är först att lära dig känna efter hur du rör dig i skritt i olika tempon och trav och såklart galoppen också. Experimentera lite om du har möjlighet, då förstår man rätt snabbt.

majola beskriver jättebra tycker jag.
Kan man det där kan man sätta en bra takt i hästen.

jag håller med ävenom övergångar - sedan kan man skapa lite mer kvalitet i övergångarna på andra sätt, men ibörjan är det ju mest fokus på att det skall vara i balans.

I grund och botten går det hela ut på att vara såpass följsam att hästen inte behöver sålla ut signalerna ur massa brus (dvs skumpande ryttare osv) Det är då man får ett samspel.

I grund och botten går det hela ut på att vara såpass följsam att hästen inte behöver sålla ut signalerna ur massa brus (dvs skumpande ryttare osv) Det är då man får ett samspel.

Jo, det är ju en förutsättning för att det ska funka :).
Jag tycker jag får lite mer grepp om detta nu! Jag ska göra som madick sa och bara känna efter i alla gångarter och takter och inte gå så fort fram kanske ;).

Finns det fler bra böcker som går igenom detta förutom "Centrerad Ridning"? Jag ska nog införskaffa ett gäng dressyr böcker och vore tacksam för flera tips!

Dansa med hästar - Klaus Ferdinand Hempfling. Sitspartierna är jättebra

Om man skulle kunna lära ut det så att det fungerar på en ridskola skulle det nog krävas mer individuell undervisning skulle jag tro.

Fast det gör det faktiskt inte, eller i alla fall har det inte gjort det för mig. Jag undervisar på ridskola och mina duktigare elever får allt se till att rida med sitsen, annars fungerar ju ingenting. Under uppvärming i början på lektionen vill jag se att eleverna kan starta, stanna, svänga, öka och minska med sitsen, innan vi börjar med dagens övning. Fungerar inte detta, ja då övar vi på det tills det fungerar, även om det så tar hela lektionen.

Jag har märkt att när jag haft andras grupper (och även mina egna, så klart) och börjat prata om detta med "sitsridning" så har de flesta blivit mycket intresserade och fascinerade över vad mycket de kan göra med så små hjälper. De flesta brukar faktiskt vilja lära sig mer, och har inget emot att vi satsar tre-fem lektioner i rad tills åtminstone igångsättningarna fungerar ok. Jag förstår faktiskt inte hur man kan låta bli att försöka lära ut det - om någon sitter snett/spänt/klämmer/juckar så blir ju ingenting bra! Hästarna blir ju jättestörda och förstår inte vad ryttaren menar.

Nu ska jag vara modig här och fräckt påstå att ibland tror jag att anledningen till att det inte lärs ut mer på ridskolor (inklusive "min"!) är att (1) ridlärarna vet inte själva hur man rider med sätet eller (2) de är lata och orkar inte ta den tiden det tar att lära ut. :p

sakta av från trav: ( till skritt)
sätt dig djupt i sadeln.
i början kan du ta tygeln, sennare bara krama, sedan är hästen så van vid att när du sitter extra tungt så saktar den av.

kan själv tycka det är svårt!
man kan inte fatta allt med en gång!

lycka till.

Apropå det här med ridskole/privat-elev.

Det är också svårt att sitta upp på en helt främmande häst och ta en privat dressyrlektion och förvänta sig att det ska gå perfekt välriden den än är av vanliga ryttaren. För man känner inte varandra! Ibland går det snabbt, ibland tar det längre tid, men det blir sällan harmoni direkt, tycker jag.

Ta en häst. Låt utmärkta ryttare rida den en timme var men aldrig två timmar i rad. Hästen kommer inte riktigt passa någon (misstänker jag).

Ta en häst. Sätt upp nybörjare.....osv. Inte konstigt om det ine går att rida med små fina sitshjälper!

Alla kan ju tyvärr inte ha en egen häst och privatlektioner varje vecka...fast det borde vara en rättighet!:rofl:

När du vill sakta av måste du göra tvärtom eller "blockera mellandelen." T ex om du travar och rider lätt och hästen har en för hastig takt måste du själv rida lätt långsammare och förmå hästen att anpassa sig till din takt.

Min tränare sa att man skulle spänna magmusklerna och sätta sig ner .. De funkade på min häst ... Är det en metod man kan göra med ?

Det är nedre delen av bukmuskulaturen som du kontrollerar ditt bäcken med (i "mellandelen" ingår bäckenet och nedre delen av buken).

Fast det där med "sätta sig ner" förstås jag inte hur din tränare menar. Om du rider lätt så sitter du vartanant och står vartannat och om du sitter ned så sitter du ju liksom redan ned. Men sådant är ju lättare att förstå i sitt sammanhang och inte bara som en lösryckt kommentar.

Det är nedre delen av bukmuskulaturen som du kontrollerar ditt bäcken med (i "mellandelen" ingår bäckenet och nedre delen av buken).

Fast det där med "sätta sig ner" förstås jag inte hur din tränare menar. Om du rider lätt så sitter du vartanant och står vartannat och om du sitter ned så sitter du ju liksom redan ned. Men sådant är ju lättare att förstå i sitt sammanhang och inte bara som en lösryckt kommentar.

När man sitter ner i traven så sitter man ju och gungar med och när man ska stanna blir man tung i baken som man brukar säga det .. Men klart du har helt rätt .. men lösryckt kommentar tror ja inte det var .. snarare en slags fråga ..

.

Det är också svårt att sitta upp på en helt främmande häst och ta en privat dressyrlektion och förvänta sig att det ska gå perfekt välriden den än är av vanliga ryttaren. För man känner inte varandra!
Det är därför man börjar varje ridpass med att stämma av att man förstår varandra. Kolla så ni pratar samma språk, stanna, sätt igång, sväng framdel, sväng bakdel (galoppen kan man ta senare). Trimmar man in sig där de första minuterna (mycket går att göra under framskrittningen) så har man inga större problem sen under ridpasset.

Ju mer man ridit en häst destå kortare blir dessa avstämningsmoment.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: Magiana
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 399
Senast: moiran
·
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka