Att köpa häst

linafina

Trådstartare
Jag letar efter häst och har kikat runt. Jag har alltid köpt hästar med full stam och undrar nu när jag trillat över en valack som har okänd fader om det är negativt på något vis? Hur ser man på prissättning på en häst som inte har full stam?

När tycker Ni att en klinikbesiktning är att föredra istället för en vanlig gårdsbesiktning, endast när det är importer eller även på hästar härifrån? Hästen i fråga är 6 år gammal.

Usch det är inte lätt att leta häst, känner mig som en förvirrad människa emellanåt.
 
Sv: Att köpa häst

Man kan ju inte veta hållbarheten på hingsten ell. annat ärftligt men en ordentlig besiktning så kan man ju med stor sannolikhet utesluta det allra värsta.

Hur man väljer att besikta kan jag tycka har att göra med priset och vad man ska ha hästen till. Men många förespråkar klinik oavsett.

Prissättningen på hästar utan full stam känner jag inte alls till. Ev kan det ju gå att spåra hingsten hästen är efter, men det finns det andra än jag som är mer insatta i vilken ände man ska börja i.
 
Sv: Att köpa häst

Alltid klinik. Jag tycker det är helt bortkastade pengar att gårdsbesiktiga annat än föl, om man inte har ordentliga gångar (inomhus), bra ridhus (för ridprovet) och vettiga undersökningsmöjligheter på hemmaplan. Dessutom tycker jag det är skönt att direkt kunna ta en plåt om det finns några frågetecken.

Att sedan klinikbesiktning blir bra mycket billigare (här) är en annan fördel.

En vuxen valack som är igång på den nivå som är tänkt och frisk (gärna röntgad) hade jag inte tyckt stammen spelade så stor roll på. Däremot kan det ibland säga en del om hästhållningen för "uppfödningen" om man inte haft koll på vem som betäcker vem...
 
Sv: Att köpa häst

Tycker också det där är svårt, ofta tycker jag att hingsten är känd men stoet har ingen stam, ändå står det super-stam i annonsen, för mig går inte det alls ihop.. Men jag har bekanta som när de tittar på en valack helt ser på individen och prestationerna och tycker inte stammen spelar så stor roll, det är ju lite svårare med en oprövad unghäst..
 
Sv: Att köpa häst

Just den delen funkar om man har hemröntgen. Men det är så mycket annat som behöver en ordentlig undersökningslokal. T ex hade en häst jag tittat på gått igenom flera gårdsbesiktningar, men visade sig vara så kass i ögonen att den inom några år skulle vara helt blind.

Väl värt pengarna besiktningen kostade att låta den stanna hos ägaren.
 
Sv: Att köpa häst

Det går ju bra att göra på hemmaplan också, om man väljer en veterinär med rätt utrustning.

Förutsatt förstås att det finns en veterinär med sådan utrustning i närheten, det finns inte överallt (Där jag bor finns det inte inom 15 mils avstånd, längre bort har jag inte kollat)
 
Sv: Att köpa häst

Jag vet inte riktigt hur stor risken är att det är en "dålig" hingst som är far. Tveksamt om risken finns. Jag hade inte brytt mig annat än om jag var mån om att vara säker på att hästen var renrasig - men så har jag bara häst för hobbyridning också. Kanske är det annat om man vill tävla. Men har man hittat en bra häst så har man ju, oavsätt vem pappan var. Det hade inte bekymrat mig. Jag har köpt häst två gånger och aldrig brytt mig om att ta reda på något om pappan och hurvida det är en bra hingst eller inte. Jag visste inget om någon av föräldrarna mer än deras namn - och att hästen jag köpte var renrasig, men det betydde inget för mig.

Vad gäller priset så är det ju vad du vill betala för hästen som är det rätta priset. Om du har hittat en riktigt bra häst som du vill ha, så betalar du ju det du är villig att ge. Om sen pappan är okänd eller ej gör ju ingen skillnad - tycker jag iaf.

Jag som köpt unga hästar för hobbyridning har endast gjort gårdsbesiktning och det har jag varit trygg med. Jag har inga höga ambitioner och litar på min förmåga att bedömma hästen fysiska förutsättningar. Sen har min dyraste häst kostat 25000:-. Hade jag köpt en häst för 100 000 hade jag kanske gjort annorlunda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 382
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 841
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp