Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

barrjol

Trådstartare
Halloj! :)
Jag har varit på jakt efter min drömhäst ett tag nu när jag fick provrida "the one" En otroligt fin häst som verkligen matchade med mig och jag matchade den, de sa verkligen bara "Klick!"
Men hästen var inte igångsatt och hade inte helt ok hovar, inga muskler eller kondition osv, dålig utrustning som skulle med och hästen fyllde 16 i år.
Men jag tyckte de var litte väl mycket pengar (19 000) För en sådan häst. Tillviso så var hästen fullt utbildad och en perfekt förstahäst, men de var just åldern och de andra sakerna som lixsom sa stopp till de priset enligt mig. O_o
Jag bjöd 4 tusen under och tillslut blev det sagt att jag skulle få köpa honom! :D
Men då gällde snabb affär, olyckligtvis så blev hästen "sommarskadad" inget farligt och hästen hade varit skadefri hela sitt liv. Så de det blev uppskjutet en vecka, men när jag ringde igen så blev det nekat då de ej blev en snabb affär....:(
Ringde igen för ett tag sedan och då var hästen igång och återställd men de hade varit fler som visat intresse...... Det blev sagt att jag skulle få "första skjing" och skulle då säga hur mycket jag bjöd för honom då.

Men min fråga till dig/er är att om de är värt att satsa? Ska jag lägga alla mina pengar till min absoluta drömhäst för kanske ett överpris? Eller ska jag spara och leta efter en annan?? Tacksam för svar, då det inte är min starka sida med själva "Hästaffären" och det då de är min egna pengar som jag slitit ihop med blod svett och tårar. Vad skulle du säga att hästen är värd? :)
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Det låter inte alls som en drömhäst och ägarnas beteende tycker jag låter konstigt. Du var beredd att köpa men när det pga av skada drog ut på tiden så vill de plötsligt ha mer betalt...? Urskumt! Och nu menar de att hästen är igång (efter hur lång tid då?) och vill ha igång en budgivning...??

Nä jag skulle helt klart leta vidare.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Köp inte denna häst! Det finns så många vekligt bra hästar på marknaden idag, så leta vidare är mitt råd.
Jag köpte en gång en 16 år gammal häst, som fortfarande lever och mår jättebra 11 år senare. Jag gav 5000 kr för henne, men då var hon inte igångsatt och i ett allmänt bedrövligt skick. Hon är ett undantag och ett rent fynd!
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Köp inte denna häst! Det finns så många verkligt bra hästar på marknaden idag, så leta vidare är mitt råd. Detta särskilt med tanke på, att du satsar dina besparingar och har stora förhoppningar på hästen.
Jag köpte en gång en 16 år gammal häst, som fortfarande lever och mår jättebra 11 år senare. Jag gav 5000 kr för henne, men då var hon inte igångsatt och i ett allmänt bedrövligt skick. Hon är ett undantag och ett rent fynd!
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Egentligen borde du förvånat svara att nu har ju hästen varit skadad så nu är budet 10 000 eftersom den kanske får sviter. :p
De bluffar nog om att de har fler köpare. En 16 årig nyss skadad häst säljs inte så snabbt. Vad är det för ras?
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Men hästen var inte igångsatt och hade inte helt ok hovar, inga muskler eller kondition osv, dålig utrustning som skulle med och hästen fyllde 16 i år.

Drömhäst? Mardrömshäst skulle jag kalla det på den beskrivningen och jag skulle aldrig i livet ha köpt den.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Om det verkligen känns rätt så tycker jag visst du kan köpa hästen, 16 år är visst äldre, men förhoppningsvis håller den för lättare träning och skogsridning i alla fall 10 år till.

Jag skulle säga att 10,000 känns som ett rimligt pris om det är en hyffsat utbildad häst som känns bra att rida med tanke på omständigheterna. (då pratar jag inte ridtravare utan annan ridhäst)

Att dom säger att han aldrig varit skadefri hela sitt liv, säger bara att dom överdriver..... INGEN häst är 16 år och aldrig skadad. Kanske inte allvarligt skadad, men skador händer hela tiden då man har häst.

Själv köpte jag min första häst 16 år gammal, halvblod, utbildad upp till st george men med shivering för 10 000, visst det var många år sedan nu, men å andra sidan finns många fler hästar på marknaden nu med. Han var med mig till 25 års ålder och det som gjorde att jag fick ta bort han var artros i framknä. En toppen läromästare som alltid finns med mig i det jag gör! :love:

Så om det känns rätt och du får till rätt pris för dig så köp, men inte till ett överpris! Det finns många fina hästar att hitta på marknaden nu.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Vad talar vi om för skada?
Vad menar du med fullt utbildad häst?
Vad innebär inte helt ok hovar?
Vad menar du med dålig utrustning, vad är det för utrustning och vad är dåligt med den?
Vad menar du med ej igångsatt? Har den vilat några månader eller är det år som gäller?
Vad talar vi om för ras?

19.000 för en häst kan vara alltifrån rena fyndet till ett hutlöst pris på en häst med utrustning. Jag är lite förvånad att folk kan säga så tvärsäkert att hästen är värd sie eller så utan att ha en vettig beskrivning på den.

Vi kan lika gärana tala om ett halvblod utbildad i svåra klasser som stått ett par månader och har råkat ut för en trampskada där det ingår en funktionell vällpassande men sliten märkesutrustning med sadel, träns, några täcken, borstar mm till en ridtavare som med nöd kan gå LB med en möglig sadel med trasig bom och ett hopplöst stelt och sprucket träns med rostigt bett och allt illasittande. Den första är säkert värd 19.000 medan en senare knappast är värd 5.000.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Jo kvinnan har varit väldigt speciell och sagt det mesta om andra köpare med en "nypa salt" om ja nu ska säga så. Är verkligen jätte tacksam för alla era svar!
Men eftersom att hästen kändes som en på miljonen så kan kanske jag bör "försöka"? Men då med kanske med ett mindre bud? Typ om säger att eftersom att hästen nyss haft en "skada" och sedan buda typ 13-14?
Eftersom att jag gärna skulle vilja pröva i allafall då det blev den där klick känslan ni vet ;)
Han är ett imp halvblod ifrån Danmark.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Skadan är en så sagt " trampskada" han var igång igen efter 1 vecka.
Han är utbildad då jan har tränat fälttävlan, gått LB dressyr och hoppar en meter, en mkt duktig hopphäst.
Det fanns mkt sprickor i hovarna och ett litet "hål"
Jag skulle få med 1 träns m bett, typ 3 täcken och ng plast sadel som knappt ens passade honom :/. Det finns en utprovad hoppsadeln som hon inte skickar med utan kostar 4000kr extra....
Den var riden lättare arbeten ca 4-5 gr i veckan så dåligt musklad och näst intill ingen kondition.
Han är en Valack kom till Sverige som 3 åring ifrån Danmark, ett halvblod.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Avstå från köp. En mycket duktig hopphäst har knappast hoppat en meter och stannat där, en meter kan ju en högst medioker häst kräla sig över utan att vara i kondition. LB dressyr är knappt grundutbildad.

Hovproblem är kostsamma och kan ta långt tid att få rätt på - om det går att få rätt på. Jag hade i alla fall klinikbesiktigat med tid bokad hos hovslagaren på kliniken, för att få en bedömning av läget. Möjligen är hästen inte ens ridbar mer än mycket lugn ridning, just p g a hovarna. Sprickor tenderar ju att öka med belastning.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Utbildningen är inte mycket att skryta med, typ ingenting med tanke på åldern såfullt utbildad vet e katten, grundutbildad möjligen om den har godkända resultat på nämnda nivåer, och utrustningen är typ värdelös. Är hästen snäll och välhanterad och går igenom veterinärbesiktning (klinik helst och kolla upp hovarna) utan anmärkning så är den väl värd en 10-15.000 antar jag men jag skulle letat vidare, men är man kär så är man....
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Frågan är väl snarare hur mycket kärleken får kosta plånboken? Det slutar ju inte med köpet, det värsta är ju att stå med en oridbar häst som tickar både uppstallning, veterinär och specialskoningskostnad...
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Jepp, men det behöver inte gå så illa men det ser inte bra ut på pappret. Det är knappast köpeskillingen som är problemet, frågan är snarare om man köper på sig problem eller om det är en frisk och sund häst.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Kärleken gör ju en blind ;)
Nä men vi filmade när jag provred och då var det hoppning, skänkelvikning, framdelsvändning, galoppombyten, uteritt, ridning på ridbana och prov på nästintill allt inom hanteringen ( jag visade för alla hästmänniskor som jag kände men ingen såg täcken på hälta eller liknande även efter en timmes hård ridning då jag ville puscha honom till sitt yttersta) Men mitt användnings område som jag vill ha till honom är ju lite dressyr träning ( alt litet hoppning ) skogsturer, kanske en blåbärshoppning och att helt enkelt kunna få ha en liten kompis som är snäll igenom allt :) men det känns som att jag träffade rätt, men de är ju tyvärr så himla mycket mer som ska vara rätt......
Åh de e så svårt att köpa häst! :S
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Äldre häst, lågutbildad, omusklad (håller den för att sättas igång?), problem med hovarna... Nej. Låter som ett dumdyrt köp.



tillägg: såg ditt nya inlägg nu. Hästen är otränad och omusklad och du red galoppombyten och hoppade med den - en timmes hård ridning?
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Skadan är en så sagt " trampskada" han var igång igen efter 1 vecka.
Han är utbildad då jan har tränat fälttävlan, gått LB dressyr och hoppar en meter, en mkt duktig hopphäst.
Det fanns mkt sprickor i hovarna och ett litet "hål"
Jag skulle få med 1 träns m bett, typ 3 täcken och ng plast sadel som knappt ens passade honom :/. Det finns en utprovad hoppsadeln som hon inte skickar med utan kostar 4000kr extra....
Den var riden lättare arbeten ca 4-5 gr i veckan så dåligt musklad och näst intill ingen kondition.
Han är en Valack kom till Sverige som 3 åring ifrån Danmark, ett halvblod.

En meter är inte imponerande. Mitt lilla varmblod hoppar 110 med ryttare med rätt snygg stil också. Kanske mer, vågar inte prova :p
Små hovsprickor kan bli dyrt! Jag köpte just min andra häst med hovsprickor. Ett dygn efter hämtning var hon blockhalt. Veterinär, röntgen och hovslagare pga djup hovböld har kostat 7000 samt en månads ompyssling plus smärtstillande.
Köp en annan häst om de inte sänker priset. Plastsadel som inte passar=värdelöst! Räkna med 5000 till för en bra beg sadel. Detta kan bli en mycket dyr häst om du har otur!
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Vilken nivå är hästen på egentligen? Det du beskriver i dressyrövningar är en bit över lätt B och att rida en häst som är omusklad och ur kondition på det viset du beskriver funkar inte om det inte är en häst med myckt framåtanda, den kommer inte att orka om du nu inte piskar fram den.

Slutade det med en häst som stod och flämtade en kvart eller?
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Äldre häst, lågutbildad, omusklad (håller den för att sättas igång?), problem med hovarna... Nej. Låter som ett dumdyrt köp.



tillägg: såg ditt nya inlägg nu. Hästen är otränad och omusklad och du red galoppombyten och hoppade med den - en timmes hård ridning?

Tänkte samma sak!
Att ägaren tillät det? Hästen kan faktiskt vara skadad nu av överansträngning. :crazy:
TS om du vill hoppa öht så köp en yngre fräsch häst. Det är inte snällt att kräva att en omusklad 16åring ska igång med hoppning. Det är ju inte ens en talang inom hoppning från yngre dagar!
Om den var i form vore det en annan sak, men nu... Denna häst borde få fortsätta inom någon dressyr-gren, inte börja hoppa.
Tillägg: hur är det med vaccinationer, har du kollat det? Kostar ca 3000 att vaccinera upp en ovacc häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

När jag skrev LB och 1 meter så menar jag vad han var tävlad i, ber omursäkt om jag beskriver allt väldigt oklart men jag är ju inte så fruktansvärt duktig och därför skriver jag här om era åsikter och tycken. Att säga att han är helt utan kondition var nog att ta i men när ja prov red så red jag honom S V E T T I G, för att just för att jag provade de mesta, så Inge absolut fantastisk kondition kanske :)
Och ingen pisk heller för den delen, jag hopade ett kryss 3-4 gånger på 40cm gör att se vad han kunde, jag gjorde ETT galoppombyten för se om han kunde också. Äger såg på då jag red och tyckte de var klokt de jag gjorde med honom. Häst plågare är jag inte och något vett i skallen har jag! Man märket starkt när en häst säger stopp.
Jag ber ju som sagt ursäkt för min flummiga beskrivning men de e svårt att få med allt, hans kondition är inte på topp men han bjöd bestämt framåt då jag red honom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 271
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 311
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 007
Senast: jorgensvensson66
·
A
Ekonomi & Juridik Halloj =) Jag har ett väldigt stort problem! För lite mer än 1 år sen blev jag fodervärd på min häst. Jag har haft mycket god kontakt...
Svar
11
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp