Att kissa inne

Boj

Trådstartare
Det vimlar ju av dessa trådar, nu vill jag berätta vad som hände oss.

Katten som kom till oss pga den inte trivdes på det andra stället, började kissa inne. Ja självklart så var ju första tanken, jaha nu trivs hon inte här heller. Men detta avfärdade våra bekanta mycket bestämt som menade att katten trivdes jättebra hos oss. Sen noterade jag att hon hade väldeliga toabestyr, vi skaffade då ytterligare en låda för att se var hon ville gå och trivdes bäst att ha sin toa. Det visade sig att hon ville byta plats på sin låda, och det fick hon också. Den andra lådan fanns kvar, men den gick hon aldrig på så till slut tog vi helt enkelt bort den.

Det här är en mycket renlig katt, hon tar väldigt god tid på sig efter ett toa besök då allt måste putsas och alla klor ska saneras one by one men ändå hittade vi kissfläckar. Och tro för all del inte att dom var små, så det handlade alltså inte om urinmarkering. Hon började tvätta rumpen väldigt ofta, så då bestämde vi oss för att det var nog dags för ett veterinärbesök.

En grundlig undersökning gjordes, man kunde se att urinblåsan var kraftigt förstorad. Ett urinprov togs, som visade sig innehålla både bakterier samt sk kristaller. Det gjorde ont när hon kissade visade det sig, därav den förstorade urinblåsan. Stackars katt gick och höll sig så länge det var möjligt, sen svämmade det över vilket kunde ske precis var som helst. Detta hade vi sett eftersom fläckarna inte var centrerade utan som hon hade gått medan hon kissat.

Hon har nu fått smärtstillande, antibiotika samt ordination till en specialfoder för dessa kristaller. Men en sak jag funderar på, hur kommer det sig att dessa kristaller uppstår egentligen?

Sv: Att kissa inne

Felaktig foderstat, plane and simple!

Stenar som består av struvitkristaller är den vanligaste typen.
Dessa bildas först och färmst av för hög halt av magnesium, fosfor och ammonium.
Kristallerna fälls ut när urinen innehåller för höga koncentrationer av magnesium och fosfor och om pH-värdet i urinen är för högt = urinen blir alkalisk.
Struvitkristaller/stenar kan lösas upp och förebyggas med rätt foder.

/Swat

Är det så enkelt, veterinären frågade vilket foder vi använde och menade att det var ett bra foder som vi hade. Veterinären trodde också att hon skulle kunna återvända till det fodret efter den här kuren, vilket får mig att undra om det verkligen är så enkelt.
I så fall har hon haft detta sedan tidigare då stackarn, och utan att någon upptäckt det.:crazy:

Katter kan ha mycket kristaller i blåsan innan de får problem. De kan kissa ut en del av dem och ibland kan man - enklast på hankatter - till och med se små "stavar" av kristaller som katten lyckats kissa ut - som på vägen genom penis formats till en "stav".

Enklast åtgärdas problemet med rätt kost, smärtstillande och ev antibiotika.

Det finns speciellt "struvit-upplösande foder" - typ Hills S/d - som ges under en period och sedan sätts katten på ett "underhållsfoder" - typ Hills C/d, som motverkar nybildning av struvit-kristaller/-stenar.

/Swat

Nu har vi fått Royal Canin urinea, eftersom hon åt samma märke av normal fodret så var det ju enkelt att gå över och katten som är kräsen såg det inte som någon stor grej.

Kristaller, är detta samma sak som urinsten? Det medicineras vår ena misse mot just nu, hon går som swat nämnde på hills s/d och sen skulle hon ha nåt steg två-foder. Vet. sa att (ofta billigt) foder var en orsak men även temperaturväxlingar (gissar att det bara var om det blev kallt, hon nämnde inget om värme iaf). Någon som vet kanske kan säga om detta stämmer eller ej, jag har själv ingen aning.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 957
Senast: Nominous
·
Katthälsa Har en 8-årig honkatt som är steriliserad. Aldrig varit sjuk förrän i dec då hon började pissa inne. Var helt panik, slapp hon inte ut...
2
Svar
21
· Visningar
8 145
Senast: Lindon
·
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 747
Senast: Tispe
·
Övr. Katt Jag vet, det finns massor med såna trådar, men jag hittar inte svar som passar in till min sängvätare. Har en ettårig hankatt som är...
Svar
8
· Visningar
1 466
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21