Att hoppa terränghinder

the_connemara

Trådstartare
Jag kanske är gammalmodig men i min värld så är terränghinder "förbjuden mark" i alla situationer förutom om du bokat tid tillsammans med din tränare. Tanken slår mig inte ens att jag skulle kunna hoppa en liten stock, droppa ner för kanten i vattnet eller kliva över en liten grav när jag ändå åkt (flera mil) till banan för att galoppträna.

I min värld, innan jag flyttade till Skåne, så hoppade man terräng i grupp eller möjligtvis enskilt för tränare på terrängbanan (Hermanstorp, http://www5.idrottonline.se/HermanstorpKoroRK-Ridsport/Falttavlan/Terrangbanan/). Att hoppa på terrängbanan utan tränare var för mig otänkbart.

Men här nere verkar det vara annorlunda. I vissa fall behöver man kompetent ryttare med sig (Teds, 2* http://www.flyingehus.se/terrangbana) och i andra fall är det okej att bara dyka upp (Gärds, om man har anläggningskort http://www3.idrottonline.se/GardsRF-Ridsport/Falttavlan/Villdutranapaterrangbanan/).

Senast här om dagen hörde jag om en ensam ryttare, utan säkerhetsväst som hoppade på en av våra större banor i Skåne.

Hur vill ni att det ska vara? Jag tycker säkerhetstänket när man tillåter terränghoppning utan tränare är botten rent ut sagt :(

Sv: Att hoppa terränghinder

Jag rider gärna utan tränare, men man ger ju inte sig på några "nyheter" på egen hand, och aldrig någonsin träna terräng ensam. Måste alltid vara någon annan på plats som kan ringa 112 om det behövs. Men att alltid rida med tränare tycker jag är överdrivet. Självklart om man är nybörjare, men när man har lite erfarenhet, och så länge man inte ger sig på saker man inte hoppat tidigare tycker jag det är helt ok att rida utan tränare.

...

Hur vill ni att det ska vara? Jag tycker säkerhetstänket när man tillåter terränghoppning utan tränare är botten rent ut sagt :(

Hur tänker du nu?

Varför skulle man inte kunna hoppa terränghinder utan tränare?

Det du i princip säger är att man inte skulle kunna hoppa terränghinder öht t ex i skogen utan att ha en tränare att hålla i handen.

Eget ansvar, att inse sin förmåga och begränsning, inte ge sig på stora hinder man inte är färdig för, allt det är ju sunt förnuft och har man inte det så kommer man nog förr eller senare skada sig eller hästen oavsett om det är på en terrängbana eller ej ;)

Tillägg: Då skulle ju jakter inte heller kunna ridas för där har man ingen tränare med sig :)

Senast ändrad:

Jag har hoppat terräng tusentals ggr utan tränare när jag bodde i skåne då. Här uppe i Halland har ju banorna idag som policy att man inte får hoppa utan tränare och det får man ju respektera. Jag undrar dock om inte det oxå beror på att man vill ha kontroll på vem som rider på banan, häruppe är det inte lika naturligt att rida terräng som det är i skåne, förr innan krångel tog vid för att starta fälttävlan kunde man se en väldigt många hoppryttare runt om skåne ta ut sina unghästar på någon fälttävlan men som sagt det har krångel satt stopp för, vilket jag kan tycka är synd.

Krångel=alla möjliga och omöjliga TR-regler som har kommit och gått under åren som har gjort att dom flesta utomstående likställer fälttävlans TR med hjärnkirurgi.

Senast ändrad:

så att hoppa terräng hinder på egen mark utan tränare är också hemskt?
fy vad jobbigt det blir när alla hobby ryttare som som hoppar terräng hinder på debutant nivå hemma måste ta med tränare.

jag förstår att tävlings terrängbanor vill att tränare ska vara med så hindren inte missbrukas eller så lilla nybörjar ponnyekipaget ger sig på ** hinder. men tänk alla dom som har privata terräng banor, ska dom också ha med tränare varje gång?

angående säkerhetsväst så är det utom tävlan alltid upp till var och en att bedöma om man ska ha den, likadant med hjälm.

Kl

Det kan ju gå lika fel när man hoppar vanliga banhoppningshinder, så då borde man inte göra det heller utan att en tränare är på plats.

Jag tycker som rebeccajoli, jag hoppar gärna på en terrängbana utan tränare, men givetvis ger jag mig inte på något nytt och svårt då, utan håller mig till hinder jag vet vi klarar av. Och jag skulle ju aldrig åka dit helt ensam, minst 2 personer ska vi vara.

Hur tänker du nu?

Varför skulle man inte kunna hoppa terränghinder utan tränare?

Det du i princip säger är att man inte skulle kunna hoppa terränghinder öht t ex i skogen utan att ha en tränare att hålla i handen.

Eget ansvar, att inse sin förmåga och begränsning, inte ge sig på stora hinder man inte är färdig för, allt det är ju sunt förnuft och har man inte det så kommer man nog förr eller senare skada sig eller hästen oavsett om det är på en terrängbana eller ej ;)

Tillägg: Då skulle ju jakter inte heller kunna ridas för där har man ingen tränare med sig :)

Kan kan man ju uppenbarligen eftersom folk gör det :D

Men jag är som sagt uppväxt med att terräng hoppar man med tränare, inte på egen hand. Det var verkligen helt nytt för mig när jag flyttade ner hit, aldrig hört om det och aldrig ens funderat över det faktiskt :o

Jakter likställer jag med typ tävling - ett arrangerat tillfälle där förhoppningsvis ledare och visst säkerhetstänk finns? Jag har dock aldrig ridit jakt annat än på klubbnivå a la rida ut ihop.

Ang säkerhetstänket så är det helt enkelt för att det är fasta hinder. Jag tycker det medföljer ett visst ansvar om man låtit uppföra en terrängbana och låter andra använda den.

Man jobbar som satan för att minska riskerna vid tävling och så låter man vilket ekipage som helst hoppa utan övervakning utanför tävlingstillfällena?

så att hoppa terräng hinder på egen mark utan tränare är också hemskt?
fy vad jobbigt det blir när alla hobby ryttare som som hoppar terräng hinder på debutant nivå hemma måste ta med tränare.

jag förstår att tävlings terrängbanor vill att tränare ska vara med så hindren inte missbrukas eller så lilla nybörjar ponnyekipaget ger sig på ** hinder. men tänk alla dom som har privata terräng banor, ska dom också ha med tränare varje gång?

angående säkerhetsväst så är det utom tävlan alltid upp till var och en att bedöma om man ska ha den, likadant med hjälm.

Det jag vänder mig mest emot är banor för träning och tävling som vid tävling har massor med regler för att minska riskerna och sedan, så fort det inte är tävling så är det "fritt fram". Vari ligger det genomgående säkerhetstänket då?

Här uppe har det varit så att man måste ha med sig två personer på marken om man ska träna, en som kan ta hand om en själv och en som kan hålla hästen om det händer något. Sedan ska man ju ha hjälm och väst också. Men tränare har inte behövts.

Jag kan åka och hoppa terräng utan tränare. Dock har jag alltid minst en person med mig om något skulle hända. Har självklart både hjälm och väst, oftast även Medical Card.

Liknande trådar

V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 627
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka