Att hoppa på höjd

ja träna hemma gör man ju inte högt, men för tränare så hoppar även de som tävlar 150 högt. även om de håller sig runt 100-110 hemma.

man går ju efter hästens kapacitet och utbildning, en välutbildad häst som går stadigt i 145 får inte ut ngt av att hoppa små plutt hinder hemma, där är det oftast att de bara hoppas för tränare och på tävling dvs en gång var eller varannan vecka.
medans en mindre utbildad häst kanske behöver hoppa 3 dagar i veckan, men att man då håller det på mini hinder för att få mängdträning.

Jag skulle säga att man utmärkt väl kan träna teknik på låga hinder oavsett nivå.

Jag skulle säga att man utmärkt väl kan träna teknik på låga hinder oavsett nivå.
Ja, Ryttarens teknik kan dock behöva några högre hinder emellanåt :), för följsamheten över hinder är det stor skillnad att hoppa 90 och 120. Så då kan man behöva hoppa lite högre lite oftare en period för att komma in i sin egen teknik. Om man är ny på högre hibder dvs. Men hästarna behöver sällan hoppa varken högt eller ofta enligt min erfarenhet :).

Ja, Ryttarens teknik kan dock behöva några högre hinder emellanåt :), för följsamheten över hinder är det stor skillnad att hoppa 90 och 120. Så då kan man behöva hoppa lite högre lite oftare en period för att komma in i sin egen teknik. Om man är ny på högre hibder dvs. Men hästarna behöver sällan hoppa varken högt eller ofta enligt min erfarenhet :).

Jag menade inte teknik över hinder, utan mellan hinder. Vägar, tempo, rytm, balans, lydnad. Oftast är det ju det man behöver träna mest på, både häst och ryttare. Kommer man fram till hindret med en rak häst i balans på rätt avstånd, så brukar själva hindret inte vara något problem sen.

Sen kan man absolut vilja ha några språng i kroppen på tävlingshöjd innan man ska tävla, och för att kolla av att allt sitter som det ska även om man höjer hindren, men vardagsnötandet tycker jag funkar lika bra på lägre höjder, om man gör det ordentligt och inte slarvar bara för att det är lågt.

Hej, vad tycker ni om att hoppa mycket höga hinder på träningar? Om man tex. tävlar på LB-nivå men på nästan varje träning hoppar LA-msv. Tycker ni att det är ett måste att hoppa högt för att utvecklas och komma någonstans i lagom takt?

Hur gör ni med höjden?

Själv hoppar ordentligt max en gång i veckan, sedan rider jag massor av låga hinder i mycket trav.

Tacksam för svar, Tilde.
Jag har inte hoppas själv men följt en del hoppryttare. Den träning de har gjort har ofta ett långsiktigt mål. Redan på hösten har målet bestämts, t ex tävla 1.20 under nästkommande sommar. Då har vinterträningen ofta använts till sk markarbete. Reglera galoppen - öka minska, räkna galoppsteg o s v. Detta på ganska låg höjd. Tiden före tävlingsdags har hindren höjts till tävlingsnivå och det har mer tränats bana - men mycket färre hopp. När väl tävlingssässongen börjat tränas inte hoppning mer. Jag vet också ryttare som efter ett tags tävling på hög höjd går tillbaka och tränar "teknik" igen på låga hinder. Det kunde faktiskt vara ganska svårt för en häst som gått höga banor ett tag.

Jag tävlar på LB hoppning, men det är inte min huvudgren. Jag gillar att träna på högre höjder, då blir tävlingshöjden lägre, och då vågar jag rida bättre. Jag tränar på 110 banor och 120 på enstaka hinder. Jag tycker att jag utvecklas snabbare då, men jag gillar varierad träning. Träna omhoppning, rida noggrant, rida svåra banor, träna på höjd, gymnastik osv. Lagom av allt är alltid bäst

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar