att hålla honom pigg !

I

islands

Jag är medryttare till en underbar kille. Han är 15 år gammal. Han är överviktigt. Jag rider honom ca 3 ggr i veckan. Mitt problem är att jag vill att han ska vara pigg och bl.a. skritta snabbt - för han kan! Jag brukar göra ljud och använda spöet lite nätt på rumpan eller på min sko. Aldrig slå honom, nä fy! När jag gör dessa hjälper + skänklar så lyfter han huvudet och ökar (MKT BRA) men 4 sekunder senare är han tillbaka i det långsamma... Hur ska jag göra för att behålla snabbheten/piggheten? Jag vill inte göra honom skänkeldöd och sitta o gräva i sidorna på honom.

PLUS: ibland när jag rider så gnäggar han till kompisarna (han är väldigt pratig av sig) - men han får inte prata när jag bestämmer! Hur får jag stopp på det? Jag brukar skricka nej med mörkttonfall. Han lyssnar men gör sedan om det om o om igen .. HJÄLP!? :confused:

ha en bra dag allesammans :laugh:

Sv: att hålla honom pigg !

Om han är överviktigt och ur kondition så kan det nog ligga bakom att han inte har så mycket driv just nu. Jobba upp honom så kommer nog viljan på köpet. Blanda korta snabba pass med lite längre långsammare.

Min gamling är också väldigt högljudd, gnägg och skrik och hum hela tiden känns det som, om jag ska sitta och vara arg på honom för det skulle vi aldrig komma någon vart. När han tappar koncentrationen och börjar prata med andra så bestämmer jag att nu ska vi jobba på skänkelvikningar eller nåt annat som flyttar hans uppmärksamhet tillbaka till mig. Då blir det inte en bestraffning eller tillsägelse utan en påminnelse om att nu är vi här, vi jobbar och du får prata med kompisarna senare.

Med en sådan häst skulle jag nog vara grymt konsekvent spec i början.
Ofta är det så att om du är "på" han hela tiden i början och verkligen talar om att nu skall vi gå fram så förstår han.
Men om man låter han sacka efter i början, ja då kommer han göra det hela passet sen, förstår du?
Brukar funka.

Sen kommer han alldeles få mer framåtanda när han är i bättre form.

Ang att han pratar så har jag samma "problem" med min häst.
Brukar inte läggs så stor vikt på det utan gör precis som Teilani, kräver hans uppmärksamhet igen med skänkelvikningar och dyl.

Dels är han överviktig så det bär nog starkt emot att skritta på med energi, som jag antar du menar.

Men en metod är att be om mera energi - lyssnar han itne då tala om att det är framåt du vill, kraftigt !!
Inte slå naturligtvis men skänkla rejält, tom "sparka" lite med underbenet ( inte hälen ).
Glömde: Glöm inte att eftersom du bett om att han ska gå framåt, och det kan hända han skuttar framåt, så frå du absolut inte bromsa med tygeln utan ge efter så han KAN gå framåt och ta tag i honom efter ett par steg om han rusar iväg...

Gör detta varje gång han saktar av igen, be om energin och sen tala om rejält.....

De brukar lära sig ganska snabbt och tillslut räcker det med att du bara antyder att skänkla så ökar han.

Men du måste var akonsekvent, vill du ha energi så se till att få det.
Men kräv inte för långa sträckor i början, det är jobbigt vet du ;)

Och till slut är de tju inte meningen man ska sitta och skänkla utan driva med sätet och viktens fördelande.

Ang deta andra är det nog ungefär samma som gäller.
Börjar han prata med andra så gör något för att få hans uppmärksamhet igen - en halvhalt, en volt, böj honom, trava etc......

Du kan aldrig driva fram viljan.

Jag äter hellre mask än rider en häst jag måste klämma framåt i skritt :eek:

Du får se till att det är ROLIGT för honom så han blir pigg därför!

Korta kapplöpningsrace att se fram emot, kul terräng, pigga kompisar, annat som gör honom GLAD.

Segar han i skritt så skulle jag rida minsta möjliga i den gångarten utom hemåt mot slutet ifall han får hemlängtansdriv då. Bättre att leda honom skrittsträckorna och nöta in det tempo DU tycker är normalt.

Korta snabba livsglädjeökande ridpass är min medicin :idea:
Vill du få mer kondis så ta med honom som handhäst längre pass när du rider en pigg hästkomis.

Du får se till att det är ROLIGT för honom så han blir pigg därför!

Korta kapplöpningsrace att se fram emot, kul terräng, pigga kompisar, annat som gör honom GLAD.

Segar han i skritt så skulle jag rida minsta möjliga i den gångarten utom hemåt mot slutet ifall han får hemlängtansdriv då. Bättre att leda honom skrittsträckorna och nöta in det tempo DU tycker är normalt.

Korta snabba livsglädjeökande ridpass är min medicin :idea:

Instämmer!

Trodde hoppet om min häst var ute, för hon var så otroligt seg (ville inte hålla trav eller galopp). Men så släppte jag alla kraven några gånger, och sist så testade vi högsta tempo i tölt och galopp. Nu är hela hon taggad, och i galoppen behövde jag inte göra något utan hon ökade helt självmant.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 498
Senast: Ajda
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 542
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka