I
islands
Jag är medryttare till en underbar kille. Han är 15 år gammal. Han är överviktigt. Jag rider honom ca 3 ggr i veckan. Mitt problem är att jag vill att han ska vara pigg och bl.a. skritta snabbt - för han kan! Jag brukar göra ljud och använda spöet lite nätt på rumpan eller på min sko. Aldrig slå honom, nä fy! När jag gör dessa hjälper + skänklar så lyfter han huvudet och ökar (MKT BRA) men 4 sekunder senare är han tillbaka i det långsamma... Hur ska jag göra för att behålla snabbheten/piggheten? Jag vill inte göra honom skänkeldöd och sitta o gräva i sidorna på honom.
PLUS: ibland när jag rider så gnäggar han till kompisarna (han är väldigt pratig av sig) - men han får inte prata när jag bestämmer! Hur får jag stopp på det? Jag brukar skricka nej med mörkttonfall. Han lyssnar men gör sedan om det om o om igen .. HJÄLP!?
ha en bra dag allesammans
PLUS: ibland när jag rider så gnäggar han till kompisarna (han är väldigt pratig av sig) - men han får inte prata när jag bestämmer! Hur får jag stopp på det? Jag brukar skricka nej med mörkttonfall. Han lyssnar men gör sedan om det om o om igen .. HJÄLP!?
ha en bra dag allesammans