Att hålla en seniorhäst i kondition.

Elute

Trådstartare
:( Min häst är 26 år och klarar inte längre att äta hö/ensilage/hösilagehack mm. Jag har provat det mesta, tänderna är i ett obefintigt skick numera. Han ska snart förpassas till De Evigt Gröna Ängarna:cry:... Veterinären kommer om några veckor för ett utlåtande.
Det som håller honom i form nu är stora portioner lucernpellets och havrekross uppblött till gröt, 4 x dag med diverse tillskott som mineraler, vitaminer och en "skvätt" med rapsolja.
Han är fortfarande ridbar, och deltog bla i SM för brukshästar förra sommaren. (bruksridning), och lite annat kul som vi håller på med här i urskogen.

Hur har ni andra med seniorhästar gjort med foder, motion och vård? Hur gamla är era hästar och vad gör ni med dom?

mvh Trollmor

Sv: Att hålla en seniorhäst i kondition.

Min förstaponny blev 33 år, och sista 2½ åren levde han i princip på gräs + kraftfoder under betessäsongen, och lucerngröt + kraftfoder under vintersäsongen. Han fick hö, extrafint och extramjukt men petade inte i sig mer än marginellt av det. tandstatusen var horribel, enligt vet så skulle man gå på tänderna var han 130 år och inte 30 ;)

Han var på ridläger och vann den avslutande hoppningen när han var 30 år, och han var i träning tills han var 32, sen motionskördes han bara lätt i skritt och trav framför lätt sulky.

När vi fick ta bort höet ur foderstaten så hade han fri tillgång (han hade aldrig varit någon matgam så det gick bra) på 'gröt' under nätterna. En hink med lucerngröt, en hink med betfor och krafft groov-gröt. Och så en hink med havrekross.

Sen TÄCKE PÅ, det tar mycket energi för dem att hålla sig varma, speciellt om de börjar ligga lite lågt i hull. Så trots att han nog aldrig sett täcke på bild innan, så från ca 32 års ålder fick han ylletäcke inne och varmt täcke ute hela vintersäsongen.

Han mådde prima, med några få koliker/år (en av dem ALLTID på julafton till kalle anka.. Jag vet inte hur många av mina jular som barn jag gick fram och tillbaka längs byvägen med honom i grimskaft för att få kolik att släppa) fram tills vintern då han blev 33. Där strax efter nyår, dvs strax efter han blev 33, så slocknade gnistan och den 20:e januari samma år fick han somna in.

Men han levde på sin gröt i 2½ år och mådde prima, pigg och glad och i träning, och med samma busglimt i ögat som alltid.

Du skulle kunna ge hästen ett pelleterat och värmebehandlat färdigfoder som du blöter upp så att hästen kan äta det eftersom den har dåliga tänder.Ett exempel på färdigfoder är Racing Prix som har energikällor från vete,havre,brödmjöl,växtoljor,melasserad betsnitsel,melass.Eftersom det är både värmebehandlat och pelleterat så kan din häst bättre tillgodogöra sig det. Hur mycket olja ger du per/dag du kan ge någon dl /dag i alla fall.

Du har fått många bra tips redan så jag vill bara komplettera med kli som brukar vara bra om de får svårt att hålla hullet!

Tack för er omtanke.

Jag vill se vad veterinären säger, personligen tycker jag att det inte är riktigt för en häst att vara kvar när han inte får i sig stråfoder. Han tuggar och tuggar och spottar ut sega bollar.
Han är i ett bra hull, är inte speciellt mager eller omusklad. Han klipps med liten spårklippning under vintern och får med det massor av extra energi. Hostan (bronkit) blev också mycket bättre iomed klippningen och regnskållorna försvann när inte pälsen längre var ständigt fuktig.
Ha det så bra med gammelhästarna!
Trollmor

Glömde, lucernhack (fanns inte på tiden när gammelponnyn fanns) brukar vara betydligt lättare än hö att tugga.

Och ang kraftfoder så Krafft Rehab (pellets, men kan blötas upp om man vill) är rena gödningskuren. Är ju gjort för hästar som genomgått buköppningar etc, och ska vara extra lättsmält/lättupptagligt. Och om det är det eller om det är knark i det kan diskuterats, men det brukar råda bot på de flesta hullproble oavsett ålder. Inte spec dyrt heller.

Antar tänderna är kollade & om det behövs raspade, och det är att den trots det tuggar bollar?

Sen, stråfoder/grovfoder finns ju idag i en uppsjö av varianter. Hö, hösilage, lucernhack och så räknas ju även lucernpellets till grovfoder till viss del. Och så finns det de där höbriketterna etc.

Jag tycker inte det är fel att ta bort en häst för att den inte kan äta hö, men jag tycker inte det är fel att ha kvar en i övrigt pigg och glad häst som inte kan äta hö men som fungerar bra på andra grovfoderalternativ. Däremot, den dag de inte klarar av att beta, då får de vara hur pigga som helst men då tycker jag det är dags att beta i himlen..

Men om du ändrar dig och efter att ha pratat med vet vill ha hästen kvar så finns det alltså ett otal grötalternativ och hösubstitut (bäst är ju att först prova med hösilage, om det går)

Senast ändrad:

Jag har väl inte så mycket att tillägga, men en av våra gamla damer (26 år), som har tänderna nedslitna till tandköttet på något ställe, får alltid en spann med vatten till sitt hö så hon kan doppa höet. Hon har kommit på helt själv att det blir lättare att tugga då. Hon tuggar också "bollar", men får i sig tillräckligt för att hålla hullet och humöret uppe.

27:åringen däremot tuggar i sig höet som aldrig förr. (peppar, peppar)

Hoppas det ordnar sig för din häst..!

Min 25-åring har inga problem med tänderna, peppar peppar... Men har du provat att ge lusernhack? Blöt det i varmvatten så blir det mjukt. Det har ju iaf lite mer struktur än uppblött pellets.

Jag har bara haft ett par kg med lucernhack och provat med. Det är möjligt att han fick i sig lite mer av det, men det verkar ju som om han också har svårt att svälja grövre strukturer. Mer än hälften av lucernhacket låg ju i olika halvtuggade högar, och jag tyckte inte att det var någon ide. Han fick förra sommaren en lindrig foderstrupsförstoppning bara av att äta hel havre. :eek: Gick över med lite massage och en kort promenad. Gissa om jag bytte snabbt till kross istället, och numer får han allt som ganska lös gröt.

Det är inte svälja som är problemet när det blir bollar som trillar ut, det är tugga sönder det ordentligt som är problemet. Därför hösilage och bete brukar gå bättre, och gröt går finfint.

Kan du få tag i hösilage, som är 'fintrådigt' att prova med? Om det går. Annars är det gröt som gäller (om du vill ha hästen kvar alltså, jag försöker inte övertala utan bara ger alternativ om du väljer det)

Min 25-åring har inga problem att hålla hullet, snarare tvärtom!:mad:
Hans tänder är bra, kollas/raspas 1 gång om året vid vaccination.
Äter hö, lusernpellets (torr, haatar blötta!, men får bara en liten mängd), helhavre, betfor, Hestekraft utan några större problem.
Det enda jag märker på honom är att han har svårt att bita av morötter/äpplen som är stora.

Jag har nog provar alla sorters hösilage som finns. Här har vi gott om det, alla verkar ta gräs för att sälja nuförtiden.;)

Jag hoppas att han kan äta gröngräs, och att veterinären tycker att det är ok så ska han få gå kvar till hösten på grönbete med en flickvän. Grannen har en hästtjej som är i ungefär samma ålder och har lika stort behov av fodermängd. Stallkompisens valack fick fång i somras så det går ju inte att släppa honom på bete.

Min 24-åring har foderfickor, en på en sida nere och en på andra sidan uppe. Pga av detta kom fodret ut i tuggade tussar förra våren. Hon fick även synliga knölar / inpackningar på sidan av huvudet. Åkte till klinik och fick foderinpackningar konstaterat.

Detta behandlas med spolning med vattenslang ca varannan dag och plockning på klinik vid behov, nu ca var tredje-fjärde månad. Hon utfodras även endast med hösilage och blötlagt kraftfoder inkl. mineraler.

Jag har också införskaffat en munstege så jag ska kunna plocka foderfickorna själv, men jag har ännu inte någon plats att ställa henne så tajt på och med hööögt i tak så hon inte skadar sig själv eller mig.

Prova o spola in i munnen, från ena mungipan och mot bakre tandrad med ca 1,5 dm slang in i munnen. Håll lite lagom sprutt på strålen så strålen når bak till tänderna. Se självklart upp så inte hästen får kallsupar men det korrigerar de ganska bra, när den risken finns. Var självklart försiktig men jag tycker inte det är någon fara med lite vett bara.

Lycka till med din gamling! :bump:

Mvh Nellan

Min 30-åriga d-ponny :devil: går på fri tillgång av ensilage och uppblött lucern, fd pellets. Och müslikraftfoder. Han har alla tänder utom en kvar, vid sista raspningen fick jag höra att han var så fin att h*n trodde att hästen kom direkt från ATGklinik.
Han äter bra iaf, peppar peppar......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka