Att ha långhårig katt ute, päls...

Dana

Trådstartare
Blir tokig, har en långhårig blandraskatt, 11 år som går ute.

Toverna dyker upp dagligen, men värre har det blivit. Försöker borsta, som han inte gillar, rakar också vid behov, men känner att nu blir det värre.

Katten vill heller inte, borstas eller rakas...

Har alltid sagt efter denna katt, ingen långhårig katt mer. Har 2 korthåriga efter denna långhåriga.

Tips på att hålla pälsen, utan tovor, tex balsam.....? har ingen aning...

Han river sönder mig, vid klippning/rakning och borstning går väl si så där.

Kan tillägga, är en katt som nästan aldrig är hemma/inne utan vid vinter när det är kallt. Sover kanske inne 5-10 nätter på ett år, annars stallet.
 
Sv: Att ha långhårig katt ute, päls...

Blandraspälsar ÄR ofta väldigt jobbiga att hålla efter. Mina katter som är ragdoll, birma och norska skogkatter sköter sina pälsar i stort sett helt själva, så det måste inte vara besvärligt med långhåriga katter.

Om det har blivit en skillnad i "tovbildningen" på senare tid kan det dock bero på något speciellt, t.ex. sjukdom (vilket ofta resulterar i att katten inte sköter om sin päls som tidigare). om katten är ute så mycket misstänker jag att det är svårt att hålla koll på andra eventuella sjukdomssymtom?

När det gäller hur du ska hjälpa honom med pälsvården har jag inga andra tips än att kamma ofta. Blir det tovor så måste de bort på ett eller annat sätt (är det omöjligt får du låta veterinären göra det under narkos). Ju fler och större tovor det bildas, desto ovilligare blir katten att ens försöka vårda sin päls själv (eftersom det gör ont när tovorna drar i skinnet).
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha långhårig katt ute, päls...

Har du provat något av de spraybalsam som finns i djuraffärerna? PCL har ett bra spraybalsam med antistateffekt, men jag har ingen aning om hur det funkar på långhåriga katter. Jag har bara korthåriga.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Borstar ni era långhåriga katter? Vi har en långhårig katt som alltid har skött sin päls själv, har bara behövt ta någon tova då och då...
Svar
9
· Visningar
2 867
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp