Att ha foderhäst

KevinHalin

Trådstartare
Hej
Jag går på ridskola och undrar hur mycket det kostar att ha en foderhäst (man betalar för foder och sånt på någon av hästarna som redan fins där och sen får man rida när man vill)
Tack
 
Beror helt på vart du står, vad som ingår i stallplatsen. Vad måste du köpa till? Vad kostar din hovslagare? Busskort till stallet om de behövs?

Allt mellan nästan ingenting till hur mycket som helst. Jag hade betalat (för den jag hade som halvfoderhäst) ca 2100kr + 680 kr i busskort(om jag hade betalat allt), OM han inte hade tappskor, jag inte köpte något alls samt inte något inträffad som behövdes inskaffas. Det är billigt anser jag, men han hade tappskor titt som tätt, klantig häst som behövde en del sårvård så gick mycket salvor osv.

Sen brukar man komma billigare undan om man är villig att göra mer, helinackordering kostar mer än om du gör allt själv. Lösdrift kan vara billigare än box osv. Du tar bäst reda på allt detta genom att kolla vad det kostar igenom snitt att ha häst i just ditt område, i mitt område finns stallplatser för allt mellan 500kr - 4000kr. Kolla vad stallen tar, hovslagare osv. =)
 
Beror helt på vart du står, vad som ingår i stallplatsen. Vad måste du köpa till? Vad kostar din hovslagare? Busskort till stallet om de behövs?

Allt mellan nästan ingenting till hur mycket som helst. Jag hade betalat (för den jag hade som halvfoderhäst) ca 2100kr + 680 kr i busskort(om jag hade betalat allt), OM han inte hade tappskor, jag inte köpte något alls samt inte något inträffad som behövdes inskaffas. Det är billigt anser jag, men han hade tappskor titt som tätt, klantig häst som behövde en del sårvård så gick mycket salvor osv.

Sen brukar man komma billigare undan om man är villig att göra mer, helinackordering kostar mer än om du gör allt själv. Lösdrift kan vara billigare än box osv. Du tar bäst reda på allt detta genom att kolla vad det kostar igenom snitt att ha häst i just ditt område, i mitt område finns stallplatser för allt mellan 500kr - 4000kr. Kolla vad stallen tar, hovslagare osv. =)


Sen finns det massa trådar om detta sedan innan ;) SÖK!
 
Att ha foderhäst brukar kosta lika mycket som att ha egen häst minus inköpskostnaden.
 
Säger som Görel ovan att det brukar bli ungefär samma kostnad som att ha egen häst ev. minus försäkringskostnaden som många ägare själva står för. Vet dock inte hur det fungerar via ridskola. Lättaste borde vara att prata med din ridlärare/stall chef som förmodligen har koll på läget och vet vad som gäller.

Lycka till! :)
 
På vår ridskola har de ett s k foderhästsystem på ridskolehästarna. Man blir då inte fodervärd i den traditionella meningen (att man har fullt ansvar för hästen alla dagar och står för alla kostnader), utan får ha hand om en ridskolehäst vissa dagar i veckan.

Hos oss är det så att man måste rida lektion en gång i veckan för att få bli fodervärd och sedan kan man välja att rida och sköta hästen 1-3 dagar/vecka utöver sin lektion. Fodringar och ut/insläpp sköter personalen som vanligt. På lektionen har man förtur på sin foderhäst. De andra dagarna (som är fasta dagar, så hästen kan planeras in på lektioner övriga dagar), får man rida ut, rida dressyr eller med bommar på marken. Man får inte hoppa. Man får inte låta andra rida. Man har förtur till hästen på klubbtävlingar, och man kan efter överenskommelse och om ridlärare tycker man är redo, få tävla vanliga tävlingar också. Kostar 500kr/mån/dag (en dag/vecka = 500kr/mån, 3 dagar/vecka = 1500kr/månad).

Hos oss är reglerna mycket tydligt utskrivna på hemsidan och lätta att förstå. Om din ridskola har något liknande finns säkert färdiga regler med kontrakt och kostnader. Alla ridskolor har inte detta, min har t ex inte haft det tidigare utan började i våras.
 
Hej
Jag menar mer att det finns hästar på en ridskola, sen har du en foderhäst som redan finns på ridskolan, du betalar mat, och frågan är: betalar du något mer? isåfall vad? hästskorna, försäkring eller vad exakt betalar du? har inte ridning förrän en vecka så kan ej fråga,
Och hur mycket kostar det med hästskorna och försäkringen? m.m
Tacksam för svar :)
 
Beror helt på vad just DIN ridskola har för system. Det är ingen här som vet.

Vi betalar 1100 kr för en helskoning, var 6-8 vecka. Försäkring kan vara jättedyr, beroende på vilken häst som man ska försäkra och vilken försäkring man köper. VI betalade strax över 1000 kr/månad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp