att göra halt enligt hempfling metoden

springsten

Trådstartare
hjälp mig nu. jag har svagt minne :smirk:
hur säger hempfling att man ska göra halt. mins att det var en effektiv metod men jag mins inte riktigt hur det var. kan någon hjälpa mig med detta?

Sv: att göra halt enligt hempfling metoden

ingen som vill hjälpa mig?:confused: kanske ska förtydliga med att jag menar i från sadeln sett.. vet att ni är många som har boken så kan ingen vara gullig och kika åt mig :love:

Det är väl lösa tyglar och luta dej bakåt i sadeln.

Hempfling lutar sig lite FRAMÅT i sadeln och "hindrar" rörelsen genom att liksom "dö" på hästen i ett snabbt och koncentrerat ögonblick. Jag kombinerar med Sally Swifts tanke om att släppa ner ett ankare genom ryggraden till backen, det fungerar! Man kan börja träna barbacka, det är lättare för både häst och ryttare tycker jag.

Ska man inte med en snabb rörelse skjuta fram höftbenen och liksom bli lite tyngre? Eller är det kanske för minskat tempo?

Så här skriver han i Dansar med hästar:
"Om de är fysiskt till räckligt utvecklade och tränade, kommer de att gå framåt när överkroppen lutas bakåt. Hästen "skjuts på detta sätt framåt", och reagerar på motsatt vis när man i stället för överkroppen till lodrätt position eller en aning framåt. Lutar man överkroppen ännu längre fram kommer en känslig och tillräckligt utbildad häst att börja rygga utan någon hjälp av tyglarna!"(Hempfling 1997, s.163) Låna hela boken på biblo, den är verkligen inspirerande!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
568
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka