Att göra egen barnmat!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emci

Vad ska man tänka på när man gör sin egna barnmat passande en 8 månaders baby?
Är det ok att bara ta lite av varje och koka ihop det och sen mixa det till lagom konsistens?
Vill helst göra "allt i ett" mat som innehåller allt till en hel måltid!
Tycker det är roligare att blanda själv istället för att gå efter nåt recpept
Om man tar tex:
  • kyckling el kött el fisk
  • grönsaker
  • ris, pasta el potatis
  • olja eller smör
  • lite kryddor dock ej salt
Kokar ihopa detta så det blir mört alt mjukt och sen mixar ihopa det!

Min son gillar ännu inte när det är lite större bitar i maten så jag tänkte då att man kunde blanda puré, små och lite större bitar så han får prova sig fram!
 
Sv: Att göra egen barnmat!

Kan inte bebisarna äta samma mat som vi vuxna bara? Krydda lite mindre och mosa på tallriken?

Jenny
 
Sv: Att göra egen barnmat!

Fast det är bara det att vi sällan äter middag tillsammans. På vardagarna så lagar jag inte nån mat på dan och min man äter på jobbet. På lvällarna så äter vi bara mackor. På helgerna blir det mest skräpmat så det är därför som jag ville göra lite mer "ordentlig" mat till min son!
 
Sv: Att göra egen barnmat!

Du kan ge din son vad du tycker är lämpligt, men eftersom han är 8 månader så ska det ju inte vara stora bitar men det vet du ju redan..

Sök gärna på tex google om barnmatsrecept för mer tips, så gjorde jag iaf ..

Sen är det ju som dom andra skriver att det bara är att ta av ens egen mat och mosa lite till dom, ifall dom gångerna man heter gemensam middag..
 
Sv: Att göra egen barnmat!

Det man bör tänka på är väl att ris och pasta kan göra barnet hårt i magen och att man inte ska använda mer än 2½ dl mjölk i maten. Rödbetor, spenat och mangold ska men inte heller ge pga att de innehåller nitrat. Det är det viktigaste, sen kan du stoppa i barnet vad du vill bara det inte innehåller för mycket salt som du skrev. Jag har get min son egen kokad mat sen han började med smakpotioner. '
Ett litet tips om du inte redan har märk det ... potatis går inte att köra i mixern, det blir klister. Jag har provat:angel:
Lycka till!
 
Sv: Att göra egen barnmat!

Det är inte så smart att blanda ihop allt till en "grå sörja", för då så lär sig inte barnet hur olika mat ser ut och smakar.
Det är bättre med rena pureér med färg, smak och doft av vad de innehåller.
Man kan då ge en puré per måltid så att det blir en väl sammansatt kost över dagen.
 
Sv: Att göra egen barnmat!

Annars kan det ju vara en start på erat sundare liv.... laga mera mat åt er hemma och mindre mackor och skräp mat...

Frys in i mindre portioner av det som blir över av eran mat.

När mina var 8mån så mixade jag inte ihop maten när jag lagat den. Frös in den hel och sedan så mosade jag eller delade till mindre bitar vid bordet.

Värmde alltid grönsaker direkt när maten skulle serveras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 498
Senast: Guldaskig
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 200
Senast: Tilly_85
·
Mat Sammanfattning av den långa texten nedan: Jag söker snabblagade, enkla recept till en person som snart flyttar iväg till college...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 046
Senast: Mumfie
·
Äldre Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt :nailbiting:). Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för...
Svar
14
· Visningar
1 205
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp