Att gå om fjärde klass

Status
Stängd för vidare inlägg.

cewe

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av att låta sitt barn gå om en klass?

Min son går i fjärde klass och det funkar inte så bra.
Han är född sent på året (29/12) liten till växten och dess utom yngst i syskonskaran.
Det som inte funkar är läsa och skriva samt att sitta still och koncentrera sig. Annars är han egentligen väldigt smart och har ett stort ordförråd.
Kan tillägga att hans far är rätt så emot "kvarsittning" medans jag nog bara väntat på att den här dagen ska komma.
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Min erfarenhet inom det här området är som lärare. Jag har varit med och rekommenderat fyra barn det här. Alla har tagit chansen och det har haft bra utfall i samtliga fall. Inget av barnet har kännt sig löjlig. Att gå om ger barnet möjlighet att få hämta sig och komma igen efter sina förutsättningar.
Det är jobbigt att kämpa sig igenom skolan i motvind som det är om man har problem med läsning och skrivning. Det kan vara anledningen till att han har svårt att koncentrera sig. Är man efter i läsning o skrivning i fyran så skall man veta att det är tufft. Texterna man förväntas läsa är betydligt svårare än i trean och de blir allt svårare och svårare. Mitt råd är: Tag chansen!
Vad kan er son förlora på att gå om? Fråga din man det. Ställ det sedan i relation till vad som kan hända ifall er son inte går om.
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Jag skulle fått gå om 5 eller 6an, vi gjorde nationellt prov och alla vi decemberbarn fick ig i matte!

Men vi pluggade matte på sommaren och fortsatte sen som vanligt.

Idag kan jag ibland fundera på om det var rätt eller fel. Tänk om jag fått gått om en klass och istället fixat bättre betyg i högstadiet och mkt bättre betyg i gymnasiet?
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Jag är också lärare - vi pratade om det här för ett tag sedan (i personalgruppen) och vi kom fram till att vi ALDRIG ångrat ett beslut om att något barn skulle få ett extra år i någon klass (däremot det motsatta). I alla fall vi haft har det slagit väl ut! Vi kallar det dock inte att gå om utan förstärkningsår det låter bättre och stämmer mer mot vad det faktiskt är.

Lägg upp plus och minus med ett extra år: och väg för och emot.

Sätt dig sedan med din man och prata igenom det här och fundera på vad ni vill tillsammans, prata gärna med skolan och fråga hur de ser på det hela?

Jag är positiv till förstärkningsår på det stora hela.

Lycka till!

Kram Javan
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Ja, jag har erfarenhet som förälder. Min äldsta gick i en klass där det var väldigt trassligt. Den mesta tiden gick åt att få dem lugna. Arbete blev det inte så mycket.

När vi sedan flyttade och han kom till en annan skola i en klass 5-6:a (han gick i sexan) så visade det sig att den läraren tyckte att det var märkligt att han klarat nationella proven i 5:an.

Jag som förälder trodde att en elev behövde ha svårt i skolan för att få gå om, så var det inte, jag frågade och det var inga problem.

Tyckte att det var skönt att han fick lite mer tid att mogna på, dessutom hade det blivit mycket svårt för honom att börja 7:an då han saknade en del baskunskaper.

Efter höstterminen så var han "ikapp" och kunde ägna våret åt att fördjupa sig i t.ex. engelska.

Han själv har aldrig haft några problem, men en del lärare tror att det är ngt "knas" eftersom han har gått om, men de märker snart att allt är ok. Med tjejerna har han haft ett försprång eftersom han är ett år äldre än klasskamraterna. Det som möjligen var annorlunda var att han kom i målbrottet och fick musche tidigare än sina klasskamrater, men han har inte brytt sig, det kan ju vara så ändå!

Den hösten började jag själv arbeta som lärare i en sjua, många gånger såg jag hur omogna många av killarna var och hur jobbigt det var för en del. Då var jag ju jätteglad att jag låtit min son gå om ett år extra!

Just det, det var ju inga problem med klassen eftersom han inte behövde byta, han gick ju redan i en 5-6:a.
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Oj, det är ett svårt beslut.

Jag själv är dyslektiker (och litet sent utvecklad i växten men född i januari) och hade en riktigt tuff tid i början på mellanstadiet.
Det var stödundervisning både på längden och tvären för min del.
Något smarto i släkten hade också tränat om mig från vänsterhänt till högerhänt, vilket gjorde det svårt för mig att forma bokstäver och siffror när jag skrev.
Min handstil är fortfarande totalt gräslig och kan knappast ens kallas för handstil.
Men jag gick inte om och gick ändå ut med toppbetyg i 9an.
Det redde liksom bara ut sig med tiden.

Min dotter kämpade också något enormt i början på mellanstadiet.
Hon har dock varken dysleksi eller skrivsvårigheter, hon har en jättefin handstil.
Hon är dock litet sent utvecklad hon också.
Vi läste böcker extra hemma och tränade matte på sommaren.
Och det tog sig också bra.
Nu på högstadiet så är det bra betyg där också.
Hon blev duktig på matte i samband med att hon började att spela fiol riktigt seriöst.

Min son, mellanbarnet, blev i stället uppflyttad en klass mellan 2an och 4an.
Så det finns många varianter på temat.
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Inte_Ung skrev:
Hon blev duktig på matte i samband med att hon började att spela fiol riktigt seriöst.
Förlåt om jag frångår ämnet, men det där var intressant, spekulera gärna i varför/hur? Ser du några sammanhang?

Eller jag kanske ska starta en ny tråd ;)
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Matte och musik hör visst ihop.
Det finns något pedagogiskt skrivet om det där.
Jag tror att det bl.a. är Suzukimetoden för att lära små barn att spela fiol som har skrivit något om det.
Dottern lärare förklarade det där för mig när matten plötsligt fungerade jättebra.
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Jag har en tjej som är född 28/12 och det har fanns disk..om att gå om fjärde klass..Hon hade svårt för att klara matten och var så full av liv att hon inte kunde "ta det lugnt" på lektionerna..

Men vi fick kanonstöd av hennes lärare så det löste sig ändå..( hon själv ville inte gå om pga att alla tjejer som bor där vi bor gick i samma klass)
I dag går hon i sjuan och det går jättebra..Visst har hon kanske fått "kämpa" lite mer men det har fungerat jättebra och i dag ligger hon i nivå med sina klasskompisar..;)
 
Sv: Att gå om fjärde klass

oz_joj skrev:
Är också lärare och håller med Benjamin och Javan
Kan tillägga att jag arbetar i åldersblandad klass så de gånger elever gått om har det inte märkts så mycket och de har delvis behållt klasskamrater. Det finns även de som hoppat upp ett steg.
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Tack för alla inlägg. Det är mycket att tänka på.
Själv är jag helt inne på att han går om ifall han själv tycker det känns ok.
Han har två kompisar som börjar fyran i höst, den ena killen gick om tvåan och är därför lika gammal som min son.
Sen gäller det att få över pappa på samma linje, vilket innebär att jag får nöta in tanken. Men jag har vanan inne efter 18 år:angel:
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Det där med musik och matte är intressant.
Bägge mina söner är väldigt musikaliska och har alltid haft väldigt lätt med matten.
Min dotter är inte lika musikalisk, har jättelätt för att läsa och skriva, ,men får kämpa med matten (fast hon är envis så det går ändå bra för henne)
 
Sv: Att gå om fjärde klass

För pojkens skull låt honom få ett extra år.
Jag blev övertalad när min ena pojke skulle börja skolan att låta honom börja jag ville egentligen ge honom ett extra förskoleår.
Det har jag ångrat i sju år nu.
Det är inte skämmigt att gå om och det är inget som barnen brukar bry sig i egentligen, var ärlig bara, pojken vet redan om sina problem.
En pojke född sent på året har ofta jobbigt i skolan och då blir skolan jobbig och besvärlig. Tänk vilket lyft att få repetera ett skolår och redan kunna en hel del och plötsligt kunna briljera! Snacka om att få självförtroendekick!
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Såhär i efterhand nu när jag är vuxen, tycker jag att mina föräldrar inte borde ha "låtit" mig börja "för tidigt" (är född i slutet av december, och de fick välja om jag skulle börja tidigt eller sent).
Kom inte ikapp förrens jag började gymnasiet, kände mig alltid lite "osmart", fastän det handlade om att jag inte varit skolmogen då när jag började utan halkade "efter".
 
Sv: Att gå om fjärde klass

Det är så indviduellt. Jag är decemberbarn och har alltid varit yngst och det har alltid gått bra för jag hade lätt att lära. Men jag tror också att det hade gått lika bra om jag hade väntat ett år... så det är mognad som får avgöra vilket.

Min bror har fått gå individuella programmet innan gymnasiet och sedan fick han gå om första ring (han är dyslektiker med koncentrationsproblem), så för honom hade det varit bättre om han hade haft en mer uppmärksam lärare och kanske gått om tidigare i skolgången.
 
Sv: Att gå om fjärde klass

jag känner så igen mig. jag kunde verkligen inte sitta still och koncentrera mig i plugget. ändå har jag runt 130 i iq.
saker som inte utmanar mig kunde aldrig få mig koncentrerade. jag älskar min dator, i den ser jag alltid nya utmaningar. inget hindrarm ig utom mig själv. jag är fö också sent född, den 24e nov för att vara exact. näst yngst i klassen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 709
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 845
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 643
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 487
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp