Att fota djur, få fokus på båda.

pepp

Trådstartare
För nån dag sen hade hunden och katten ett moment då dom låg nära nära varandra, vilket jag såklart ville fånga på bild, men hur jag än försökte lyckades jag inte :crazy: Antingen hamnade fokus på hunden, eller också på katten.

Ville ha just rakt framifrån eftersom det blev finast. Det hjälper kanske inte direkt att katten ligger lite bakom hunden?
Hur gör man? Lär mig? Ljusförhållandena var inte dom bästa, kan det ha något med saken att göra?

Testade att köra både med autofokus och manuell, men båda blev lika illa, det sistnämnda dock lite bättre, här här ni 2 av måååånga bilder så ni vet hur jag menar.

Objektivet är ett Nikon AF 35/1,8G DX AF-S.
028.jpg

017-1.jpg


Har haft problem med detta tidigare, då med resultatet av vissa delar av hundens nos blir suddig:
250119_10150253797636841_613286840_7849526_1564796_n.jpg


Jag vill ju så gärna få bilder som blir bra, men detta ställer ofta till det för mig!
 
Sv: Att fota djur, få fokus på båda.

Du har för låg bländare för att det ska gå att få skärpa så djupt. På den första bilden har du 1.4 tex.
Testa att ändra bländaren och se att du kan gå från skärpa i hela bilden, till bara i en liten del. Och läs på lite om vad bländare är!
 
Sv: Att fota djur, få fokus på båda.

Åhå! Tusen tack! Är inte alls insatt i det där, vrider alltid till S och kör utifrån hur ljuset är :o
 
Sv: Att fota djur, få fokus på båda.

Jag brukar nästan alltid köra på A-läget (när man väljer bländare), för det är oftast så jag vill styra bilderna (vad och hur mkt ska vara i fokus).
Men börjar det "krångla" för dig igen, så testa att fota på P-läget och se vilka värden på slutartid och bländare du får där (om det blir bra), så kan du försöka styra själv sen på S eller A.
 
Sv: Att fota djur, få fokus på båda.

*KL*
Liten komplettering bara...

Det finns tre huvudsakliga faktorer som styr exponeringen.
  • Bländare
  • Slutartid
  • Film/sensorkänslighet (ISO)
Alla tre faktorer påverkar varandra, och resultatet styr hur ljus/mörk din bild blir - alltså exponeringen. Dessutom styr var och en av dessa faktorer enskilt olika andra bildegenskaper...

Bländaren styr framför allt skärpedjupet i bilden, precis som Zaga förklarat. Vill du öka skärpedjupet så behöver du blända ner, vilket ger mindre ljusinsläpp, vilket betyder att du behöver kompensera genom att antingen öka slutartiden eller höja ISO-känsligheten (eller en kombination), för att få in tillräcklig ljusmängd och inte underexponera bilden. Med rörliga motiv och/eller handhållen kamera och/eller lång brännvidd går det förstås inte att öka slutartiden hur mycket som helst, utan man kommer att behöva öka känsligheten också. En bra tumregel om man plåtar utan stativ är att inte använda "längre slutartid än brännvidd", alltså max 1/60 sek vid 60 mm... max 1/20 sek vid 20 mm... eller max 1/300 sek vid 300 mm.
Vill du tvärtom använda så kort skärpedjup som möjligt, till exempel för att frilägga ett motiv från en rörig bakgrund, så behöver du blända upp... och kompensera med kortare slutartid och/eller lägre ISO-känslighet.

Slutartiden styr rörelseoskärpan; vill du "frysa" något som rör sig snabbt behöver du använda kort slutartid, vilket betyder att du behöver använda större bländare och/eller höja känsligheten. Vill du tvärtom använda rörelseoskärpa kreativt så behöver du använda längre slutartid, vilket innebär att du måste blända ner och/eller sänka ISO-känsligheten för att inte få in för stor mängd ljus och överexponera bilden.

ISO-känsligheten påverkar bruset i bilden, på samma sätt med digitala kameror idag som med film igår. Högre känslighet ger mer brus, lägre känslighet ger mindre brus. Av den anledningen är det ofta en bra idé att använda så låg känslighet som möjligt.

Flera faktorer samverkar alltså, och om man lär sig vilka bitar som påverkar vad så har man större chans att skapa ett resultat som ser ut som man tänkt sig. :)
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 861
Senast: Mitra
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 450
Senast: Irenes
·
IT & mobiler har kollat på tre olika, men behöver er hjälp för att välja.. Jag ska i första hand fota djur (hästar, hundar, katter. både stilla...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp