Att förebereda inför döden

S

Suuz

Jag har två hundar som jag älskar mer än livet självt. De har alltid levt tillsammans (snart 12 år), de har alltid vandrat tillsammans i ur och skur. Nu när min äldsta börjar bli för gammal sitter jag och tänker på den dan hon inte orkar mer. Jag vill inte sörja i förtid, dock vill jag vara beredd.

Det skiljer ett år mellan hundarna. Ena gammal och skruttig, den andra fortfarande ungdomlig och pigg som ett as. Jag vet att hon (den yngre) inte kommer att klara sig utan sin "mamma". Hon kommer sannolikt att leta ihjäl sig och sedan vittra bort. Det önskar jag inget djur. Hur mycket jag än kommer att dö själsligt kommer mina djur alltid först. Det är min plikt som djurägare.

Vad tycker ni, ska jag avliva båda samtidigt (då det blir aktuellt)?
Finns det veterinärer som avlivar i hemmet och kan ta två hundar samtidigt?
Hur gör man med kropparna? Kan man köra dem själv till kremering?

Sv: Att förebereda inför döden

Jag fick nyligen avliva min tax som alltid levt vid min terriers sida.
Det jag hade till fördel var att westien är äldre och har levt själv fram till tre års ålder innan vi skaffade taxen. Nu råkade taxen ut för en olycka och fick avlivas omedelbart (hade aldrig varit sjuk).
Jag var jätterädd för hur Harley (terriern) skulle ta det..och det är väl blandat. Vi lät honom lukta på Douglas döda kropp så att han skulle förstå. Men timmarna efter att Douglas avlivats var Harley väldigt grinig och ville INTE bli rörd eller vara i närheten av någon. Han ville vara ifred. Nu ett par veckor efter beter han sig som om han vore tre år igen. Han far runt som en jäkla idiot och är pigg och stojig...Mycket märkligt. Men hundar lever ju egentligen i nuet och brukar vara bra på att "gå vidare"...Du har inte planer på att skaffa en till hund? Avlivar du den gamla men har samtidigt en valp så kan det underlätta för den friska hunden...Jag tror hon kan klara sig bättre än vad du tror ..även om det är jobbigt i början.

Det jag har lovat mig själv sen Douglas dog är att absolut inte tycka synd om Harley när han verkar "ledsen". Det tar emot, men att ömka honom gör det inte bättre för någon av oss och speciellt inte för honom.

Om du nu beslutar dig för att avliva bägge kan du göra det hemma om du vill. Du får isf kontakta en distriktsveterinär att göra det.

Jag önskar dig Lycka till i vilket beslut du än tar!

mvh Lina

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 839
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 503
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 934
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar