Att förbjuda

Sv: Att förbjuda

Nu får du väl bromsa lite! Jag har inte dömt ut dem som dåliga föräldrar, var läser du det? Jag har undrat varför och hur vanligt det är.

Och jag har inte erbjudit minderåriga att se någon barnförbjuden film? Syftar du på Edward Scissorhands? Den är inte barnförbjuden. Rek 11 år.

Och det är möjligt att det finns skäl att censurera musiken. Därför skrev jag tråden. Jag undrar varför.
 
Senast ändrad:
Sv: Att förbjuda

Nu får du väl bromsa lite! Jag har inte dömt ut dem som dåliga föräldrar, var läser du det? Jag har undrat varför och hur vanligt det är.

Barnförbjuden film? Edward Scissorhands? Den är inte barnförbjuden.

ok - jag visste inte det. jag drog slutsatsen att det var 15-årsgräns eftersom någon nämnde det.

Du kanske inte dömer dem som dåliga föräldrar, men ditt inlägg vittnar om att du inte tycker att de gör rätt.

Vad som är rätt för dig är kanske helt annorlunda för dem, av olika skäl som du inte vet.

Jag brukar tänka att de flesta människor fattar rationella beslut utifrån deras verklighet. Få människor är medvetet dumma mot sina barn. När vi anser att något är tokigt så är det ofta för att vi inte ser situationen ur den andres perspektiv. Gör vi det, så är ibland till synes konstiga beslut, lättare att förstå.

Det var ungefär det jag ville sagt tidigare, men jag uttryckte mig klumpigt. Förlåt!
 
Sv: Att förbjuda

Rätt eller inte, det är långt ifrån min verklighet. Just därför skrev jag en tråd. För att jag undrar.


Jag skrev också att Jag håller på åldersgränserna vad det gäller film men det missade du kanske? De gånger jag struntat i åldersgränser är då de sett en barnförbjuden film i skolan. Jodå, det har faktiskt förekommit två gånger att läraren i undervisningssyfte visat barnförbjuden film. Eftersom hon då redan sett filmen är det ok att se om den hemma.
 
Sv: Att förbjuda

Rätt eller inte, det är långt ifrån min verklighet. Just därför skrev jag en tråd. För att jag undrar.


Jag skrev också att Jag håller på åldersgränserna vad det gäller film men det missade du kanske? De gånger jag struntat i åldersgränser är då de sett en barnförbjuden film i skolan. Jodå, det har faktiskt förekommit två gånger att läraren i undervisningssyfte visat barnförbjuden film. Eftersom hon då redan sett filmen är det ok att se om den hemma.

Ja, långt från din verklighet kankse, men inte desto mindre rationellt från pojkens föräldrar kan vi förmoda.

Vad tror du själv? Vilka skäl tror du kan kännas rimliga?

Jag tänker osökt på att barnet kanske haft/har problem med mardrömmar/skräck/sorg etc. Föräldrarna kanske vill skydda honom mot sådant som han tidigare haft traumatiska upplevelser av?


------


Jag har fö starka åsikter vad gäller lärare som visar barnförbjuden film i skolan. Jag har haft en kollega som gjorde det med motiveringen att hon "känner elverna och vet vad de klarar". Ojojoj... tur att hon inte undervisade mitt barn - jag hade blivit galen! :mad:
 
Sv: Att förbjuda

Ja, jag hade också åsikter om läraren som visat både Mumien och Gladiator på lektionstid, det kan jag lova.

Om, mitt barn hade mardrömmar av någonting som är tillåtet för hennes ålder, skulle jag prata om det så hon självmant avstod, inte förbjuda. Och mardrömmar pga musik, njaej, det köper jag inte.

Så nej, jag kan inte förstå varför man förbjuder viss musik. Kan du hitta något skäl?
 
Sv: Att förbjuda

hahahaa:rofl:
å jag tycker att mina föräldrar är stränga

fan jag började kolla på rysare å skräckisar när jag var ca 4-5 år hos en kompis (dock var inte mina föräldrar så glada i det men iaf)
jag började festa m.m. när jag var 12 år och var full första gången när jag var 11 år

tro inte att mina föräldrar är dåliga föräldrar för de och inte bryr sig om mig för de gör dom verkligen men dom har inte haft några direkta regler
och jag har överlevt och mår inte dåligt av den uppväxten;)
 
Sv: Att förbjuda

Man kanske tycker att Metallicas låtar uttrycker för mycket våld eller så? Typ Die Die Die my darling? Men då antar jag att killen inte får lyssna på typ RnB heller? Äsch jag vet inte. Låter ju skitskumt tycker jag...
 
Sv: Att förbjuda

hahahaa:rofl:
åjag började festa m.m. när jag var 12 år och var full första gången när jag var 11 år

tro inte att mina föräldrar är dåliga föräldrar för de och inte bryr sig om mig för de gör dom verkligen men dom har inte haft några direkta regler
och jag har överlevt och mår inte dåligt av den uppväxten;)

:eek:

Jag skulle verkligen känna mig som en misslyckad förälder om mina barn började kröka när de var 11!! det är ju inte sunt nånstans! vad har du fått för uppfostran som gör att du tycker att det är helt okej??
 
Sv: Att förbjuda

Ja, jag hade också åsikter om läraren som visat både Mumien och Gladiator på lektionstid, det kan jag lova.

Om, mitt barn hade mardrömmar av någonting som är tillåtet för hennes ålder, skulle jag prata om det så hon självmant avstod, inte förbjuda. Och mardrömmar pga musik, njaej, det köper jag inte.

Så nej, jag kan inte förstå varför man förbjuder viss musik. Kan du hitta något skäl?

Men du vet ju inte om det är ett förbud. Det kanske är en överenskommelse? Kanske är det dessutom så att det är lättare för pojken att ha en "dum pappa" än att han själv skall stå för den töntiga idén att han inte skall se sådan film.

Jag menar, ibland är det skönt att få skylla på knäppa föräldrar och inte behöva stå för allt själv som går emot normen.

Vad gäller musiken så är de kanske troende? Jag kan inte Metallicas texter, men de kanske uttrycker sig satanistiskt eller våldsförhärligande?

Föräldrarna kanske anser att pojken skall bli så stor att han förstår innebörden i musiken och själv kan bilda sig en uppfattning innan han lyssnar på den?

Jag tar inte heller för otroligt att även det kan vara något pojken "skyller på" för att slippa bli betraktad som töntig.

Din dotter kanske uppskattar dig mer nu, men jag hade ändå tagit mig tid att förklara för henne att pojkens föräldrar förmodligen gör det som de tycker är bäst för honom. På så sätt lär du henne repekt också.

Jag menar, du vill att andra föräldrar skall respektera de val du gör för dig och dottern när det gäller hästträningar osv. ÄVEN om de inte alls kan förstå det...
 
Senast ändrad:
Sv: Att förbjuda

:eek:

Jag skulle verkligen känna mig som en misslyckad förälder om mina barn började kröka när de var 11!! det är ju inte sunt nånstans! vad har du fått för uppfostran som gör att du tycker att det är helt okej??


haha mina kompisar m.m har väl i så fall ännu dåligare uppväxt när deras föräldrar t.o.m slänger ut sina barn på gatan och inte låter dom komma hem igen + att dom låter sina barn knarka ner sig å lever på att hora runt för att överleva

därför tycker jag att min uppväxt inte har vart så förjävlig eftersom jag är den ända i mitt gäng som har tagit sig ur den skiten bara för att jag har föräldrar som bryr sig om mig
:mad:
 
Sv: Att förbjuda

Metallica var bara ett exempel som är aktuellt eftersom min dotter lyssnar på dem. Det är en hel lista på band som är förbjudna. My chemical romance gick upp på förbjudetlistan i helgen.

Killen ifråga lyssnar inte på någon speciell musikstil egentligen. Lyssnar på olika saker varje vecka, klär sig i olika stilar varje vecka osv. Helt normalt i den åldern.
 
Sv: Att förbjuda

:eek:

Jag skulle verkligen känna mig som en misslyckad förälder om mina barn började kröka när de var 11!! det är ju inte sunt nånstans! vad har du fått för uppfostran som gör att du tycker att det är helt okej??

de fattar du väl själv att mina föräldrar inte ville att jag skulle supa m.m:mad:
dom är väl inte dumma i huvet

även om dom hade regler så brydde jag mig väl inte om de
men de gör inte dom till dåliga föräldrar för de :mad:
 
Sv: Att förbjuda

Jag har tänkt på det men nej, jag tror inte det. Killen ville se Edward-filmen och tjatade som tusan för att få komma och se den. Sen fick han alltså inte. Han lånade då hem filmen och fick med en lapp där jag skrev att om de missuppfattat filmens titel så är det inte någon skräckfilm, tvärtom, också förklarade jag vad filmen handlar om. Men nope, han hade inte fått se den. Då ville han se den i smyg hos oss vilket jag sa nej till.

Metallica är inte satanistiska eller våldsförhärligande.

Jag hara bara ryckt på axlarna och sagt att de har väl sina skäl då min dotter nämnde det hemma. Du tror väl ändå inte att jag står och klankar ner på deras uppfostran inför barnen? Det är ju därför jag skriver här, för att få tankar från andra vuxna som kanske kan förklara.
 
Sv: Att förbjuda

Ja inte är man så lysande som förälder om ens barn börjar supa som 11 åring. Någonstans har det ju brustit.
 
Sv: Att förbjuda

ååååå jag skulle aldrig ha sagt nått

ni kan ju själva prova att leva i skuggan av en kusin som knarkar ihjäl sig å blev utslängd på gatan där hon sedan hittades av en man som sålde henne som hora.. hon var som en syster för mig och en dag försvinner hon bara och man får veta av polisen att hon säljs på gatan
+ att jag senare i livet både blev mobbad och hittade fel kompisar

det är inte mina föräldrars fel att jag hamnade snett i livet och försökte ta livet av mig
dom fanns alltid vid min sida och dom kommer alltid göra det
dom kanske var smarta nog att inte börja sätta upp massa regler i mitt liv när allt redan var förjävligt:mad:
 
Sv: Att förbjuda

Jag skrev inte det för att på något sätt lägga mig i vad pojkens föräldrar har för typ av fostran av sin son. Det är upp till alla föräldrar att fostra/skydda sina barn på det viset de anser lämpligast(så länge inte någon far illa). Inlägget skrev jag för att stötta Snuffsan i sina beslut angående sin dotter. Min åsikt är att generellt klarar ett barn att titta på Edward Scissorhands. Jag tror heller inte att de flesta barn tar någon skada av att lyssna på exempelvis Metallica. Jag gjorde själv det som tonåring och nu när jag har en egen tonåring så måste jag säga att tystnaden är ganska skön.

//millus
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp