Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Det finns i granulat form elelr pelletsform, jag använder granulatet, det är som....större än pulver men mindre än riskorn typ.

Man kan ge ganksa mycket, eftersom det är så lite stärkelse i. 'max dos' ligger på ca. 12dl om dagen, men det r ju sällan någon behvöer ge så mycket. TEx. digivande ston som ju har ett högt behov är rekommendationen ca. 4-6dl, i min dams fall ger jag 6dl för hon var väldigt tunn o lägger på sig snabbt nu.
Hon är jättekräsen också och detta är skumt nog en av dom få saker hon hela tiden har gillat.

Jag betalade 279:- för en påse, komemr inte ihåg hur mycekt det var men det är ju ganska drygt så jag tycker priset är ok med tanke på värdena man få. Detta är även ett foder som ofta är k att ge tex. fånghästar just för att det är så lågt o bra i socker o stärkelser, så jag gillar att det är ett relativt 'säkert' foder att ösa på med.

Den ajg använder är Max E Glo, om du googlar hittar man nån general agent som man kan kolla vart det finns närmast dig.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Jag har hållit fullblod runda och musklade även i boxvila med lucern. Fibergi å andra sidan anser jag vara skräp, jag menar, varför ge hästarna en blandning av hackad halm, melass och lite havre?
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Har man inget kräset fullblod (eller svårfödd häst ö h t) föredrar jag lusern och olja tillsammans med ett vettigt, balanserat grovfoder i fri mängd.

Vi har nu ett otroligt kräset fullblod som ratat både müsli (och innan dess inte alls tog sig på Build Up) och lusern och det blev lite problem innan vi hittade Hippo Alfa som blev vändningen. Han är trots 19 år och vila mycket fin i hull och muskler, äter med god aptit och ser ut som 6 år ungefär.

Har provat med riskli som gjorde jätteskillnad, han fick bl a hingstnacke, men efter två säckar tackade han nej och slutade äta, så nu är vi tillbaka på vetekli igen.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Jag hade satsat på en höanalys och sedan utgått ifrån den. Du kommer att få reda på om det är MJ eller SmRP du behöver fylla på med. Visst det kostar en slant att göra analysen, men i längden lär det bli billigare.

Lycka till! :)
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

hej!
när man ger riskli hur mycke ska man ge då?
min går konstant på rehab och havre men skulle vilja testa något annat till hösten då vi får ett strå foder med kanon värden.:laugh:
hade hoppas på att slippa ge kraft men det är nog ett önsketänkande.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

KL

Jag ger Lympos till mina fullblod och det tycker jag funkar bra..

Den ena kan man inte ha som referens för att fodret är gott för han äter ALLT.

Den andra däremot är lite mer kräsen men verkar tycka det är smakligt.

Tillverkaren har mångårig erfarenhet av fullblodsgaloppörer.

Antar att det är en tuff match att få ett fullblod i full tävlingskondition att äta, så alla "knep" finns nog i dom säckarna. ;)

Mvh Lena
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

När jag köpte mitt fullblod var han mager som ett staket. Han gick upp i vikt som attan genom lusern pellets, och ett riktigt bra hösilage. Han har hullat på sig riktigt ordentligt och hela hästen har liksom växt. Huvudet ser annorlunda ut till och med. Så jag skulle helt klart rekomendera lusern! Nu äter han kraft groov 90 och havre. Han vägde ca 500 vid köpet och väger närmare 600 nu.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Ett bra foder för de hästar som behöver mer hull är Kvarnbyfoders Vitafor Derby, endast 6,5% stärkelse. Smakligt är det också! 12,2 MJ och 70 gr smb rp. Det innehåller ingen havre.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Har två fullblod som tidigare gått många år på banan. De är båda av den rejälare modellen. Tycker personligen att det viktigaste för att hålla lagom hull på dem är ett riktigt bra hö eller hösilage (måste finnas analys) samt att hästarna har lugn och ro och gott om tid att äta. Ge en stor giva på kvällen, på morgonen är de ju ofta angelägna att komma ut och har mindre matro. Mina får ca 15 kg hösilage, knappt 1 kg havrekross och ca 0,4 kg betfor (torrvikt) per dag. De väger ca 580 kg (vägda på korrekt våg), är fina i hullet (inte feta, inte smala), och trevliga i temperamentet. Ibland funkar "less is more", ibland inte. Har själv fått råd av en känd fälttävlansprofil med fullblodshästar som tidigare gått på banan. Hoppas du hittar något som fungerar för din häst. Lycka till!

Håller helt med.
Med ett bra silage/grovfoder ska det inte finnas ngn anledning att behöva fodra så stora kvantieter kraftfoder som 4,5 kg till ens ett tunt fullblod! särskilt inte om de inte ens jobbas utan är konvalecenter.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Det är säkert en bra teori, men om hästen inte kan pilla i sig tillräckligt med grovfoder, trots att det är smakligt och bra i värden - då är man så illa tvungen att komplettera med annat.

Har ju själv gett vår promenadfullis 4,5 kilo Alfa, fri tillgång på lusern hack och bra silage. Utan den mängden mat tappade han. Då stressade han ingenting i stall och hage utan var väldigt lugn och sansad.

Det handlar om individ.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

För tillfället får min fullblodsdam ca 8 kg hö (högvärdigt) minns ej värdena på rak arm. Äter tyvärr inte upp mer grovfoder än så. Inte heller om jag minskar krafftfodret. Inne natt och ute dag i gräshage. Mkt gräs men dåligt med näringi.

3,5liter korn
5dl betfor (torr mängd)
5dl krafft protein
1 msk linfröolja
0,5dl rapsolja
b vitamin
e vitamin
salt
mineraler, kraffts blåa
biotin

uppdelat på 3 mål/dagen

Gav henne förut lucern, som hon ratade helt tillslut, musli går inte heller. Så för henne är det detta som funkar bäst. För tillfället.

170cm hög och väger 513kg

Men som ngn annan sa, olika från individ till individ vad som funkar och inte.
Har man ett bra grovfoder med bra värden så får man testa sig lite fram sen vad som passar de små djuren bäst. lycka till. :)
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Fast nu skriver ju TS att hästarna äter mera grovfoder sen hon skurit ner i mängd på kraftfodret.

Din individ som du beskrivit den, verkar dessutom vara ovanligt, över trenden, trixig med foder, så att det generellt skulle behövas anser inte jag, utan det hör till undantagen isåfall.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Jag tycker inte att man ska se generellt på individer, man ska se generellt vad gäller fodringsprinciper. D v s basen är grovfodret, räcker inte det får man komplettera med kraftfoder. Men måste man, så måste man - oavsett om det är ett fullblod, kallblod, en ponny eller shire.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Det är säkert en bra teori, men om hästen inte kan pilla i sig tillräckligt med grovfoder, trots att det är smakligt och bra i värden - då är man så illa tvungen att komplettera med annat.

Har ju själv gett vår promenadfullis 4,5 kilo Alfa, fri tillgång på lusern hack och bra silage. Utan den mängden mat tappade han. Då stressade han ingenting i stall och hage utan var väldigt lugn och sansad.

Det handlar om individ.

Jag håller med om det. Särskilt om dom nyss kommit från banan och inte är vana vid att proppa i magen så stora mängder grovfoder. En del vänjer sej aldrig vid det. Jag vet också halvblod som inte heller klarat så stora mängder som dom skulle behöva, de får inte i sig helt enkelt..

Så allt är individuellt.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

jag vet inget om just din häst men när folk säger mager som staket om hästar direkt fråna banan brukar det betyda att den är i löpkondition och då kan dom vara vältrimmade utan att vara magra alls. Gäller kanske inte din nu.

Att dom lägger på är inte konstigt när mängden arbete minskar så drastiskt, om hästen mår bra i övrigt och äter sin mat. Vi ahr som sagt även feta fullblod i stallet, pga gräshagar och att vissa inte arbetar så mycket längre. Då går dom upp i vikt om dom är ok för övrigt, precis som andra hästar!
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Det låter som mycket kraftfoder om dom inte jobbar och ändå¨lägger dom inte på sej?
Jag skulle kanske fördela om lite, lägga till vetekli, och olja, samt luzernhack. Mindre kraft groov f n.

Ge hösilaget oftare och i mindre portioner:idea:, fri tillgång kan få vissa att tappa matlusten om dom inte är hungriga som ponnies.
 
Bara en tanke...

skulle det inte vara bra att byta ut silaget mot hö? mindre vatten så det är ju drygare och de får ju lättare i sig mer, köp ett med bra värden så kan du ju troligen dra ner på krafften oxå...
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Jag tycker inte att man ska se generellt på individer, man ska se generellt vad gäller fodringsprinciper. D v s basen är grovfodret, räcker inte det får man komplettera med kraftfoder. Men måste man, så måste man - oavsett om det är ett fullblod, kallblod, en ponny eller shire.

Ja det är vi helt överrens om. Men jag vidhåller att använda ditt eget fullblod som norm blir missvisande, ingen jag ngnsin känt har spenderat 2500 i månaden i enbart foder till sina fullblod, det är extremt mycket och enligt det du berättat är hästen ovanligt trixig att hålla i hull och dessutom kinkig med fodret. Det är inte standard, det är bara det jag vill påpeka.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

kl

kan meddela att jag efter mycket envishet fått det hela att vända! Vi har nu skurit ner till 3 kg Krafft Sport och det har börjat ätas mer silage och han blir finare i kroppen! Frågan är nu om jag ska vänta ut och se hur mycket mer skillnad detta gör eller om jag ska skära ner med på kraftfodret och därmed få en ökning på grovfodret?
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Om du har indikation på att de gärna äter större mängder grovfoder och detta har bra värden så skulle jag absolut prova den vägen i första hand.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp