Att fodra ett fullblod - Hjälp!

nexxa

Trådstartare
Ja säkert finns det många trådar men jag känner att jag behöver bolla lite mer ingående för just fullblod.
Jag har 2 st valacker båda på 5 år, den ena 162 i mkh den andra 168 i mkh. Den "lilla" har jag haft sen april -08 och den "stora" sedan 2 veckor tillbaka.
Båda är i okej hull men hade inte dött av lite mer hull på kroppen.

Många i min krets anser att "det är fullblod, dem är ju smala!" eller "du får nog nöja dig med det här"

Vilket jag inte vill göra såklart ;) Enligt veterinären tar det över 1 år för en häst som ska hulla på sig att tänja magsäcken för att sedan tillgodogöra sig ordentligt. Men jag undrar om det finns andra resurser man kan sätta in?

Båda fullbloden går idag på bete ett par timmar om dagen och står sedan inne. De får kraftfoder 3 ggr/dag. Just nu när vi har bete petar de möjligen i sig 10 kg silage/häst och jag har inga värde framför mig men dem är mycket bra och vintertid har mina normalfödda hästar i princip klarat sig på bara silage

Fullbloden äter/styck nu i snitt 4,5 kg Krafft Groov 125 vars samt 1,5 kg Fibergi Bas. De håller sig ok i hull men sen händer inte ett smack.
Jag skulle vilja "axelerera" upp det lite och börjar fundera på vetekli, linfrö och liknande..vi har provat dodson & horrell build up samt staypowern, krafft sport och många fodermedel där till. Korn har vi haft en kort period, förmodlgien inte länge nog för att kunna säga varken bu eller bä om det.

Någon med fullblod där ute som har detsamma "dilemmat" dvs ok hull, men gärna mer? Tacksam för olika vinklar och idéer.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Tycker du verkar ha en bra foderstat, ibland får man ge sig till tåls lite innan blodingarna börjar ta sig :-)
Men ge gärna lite olja i maten också, är bra inte bara för hullet utan även för tarmar osv, du kan ta vanlig rapsolja eller kraffts olja, den är såklart mkt dyrare men fungerar himla bra.
Och ju mer silage/hö dom äter desto bättre. Man får pröva sig fram beroende på individen :-)
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Tack för ditt svar! Olja har jag provat en tid men just vilken är dilemma. Jag har alltid kört med raspolja eftersom de tydligen lättare tillgodser sig den medans någon gav majsolja eftersom majs håller hullet.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Tack för ditt svar! Olja har jag provat en tid men just vilken är dilemma. Jag har alltid kört med raspolja eftersom de tydligen lättare tillgodser sig den medans någon gav majsolja eftersom majs håller hullet.

testa krafft oljan då, den är grym, men dyr, fast det kan det ju vara värt :-)
hade båda mina blodisar på den och det funkade kanon, pälsen blev blank och fin och dom blev båda kanon i hullet.

Lycka till!!
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

När man trycker i dem så mycket protein som dina får så går det åt mängder med energi att spjäkla, vilket gör att de blir omvänd verkan många gånger. De går inte att få mer kött och muskler den vägen.

Det bästa är att ge HÖG energi och mindre protein men högt råfetthaltigt kraftfoderför att få det resultat man vill ha. Skulle byta ut 125 mot krafft sport eller röd musli till att börja med och dra ned lite på Fibergin då jag anser att det är att ge kaka på kaka.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Tack för svaret! Jag har också funderat i dessa banor faktikt. Skulle jag kunna byta rakt av från 4,5 kg krafft groov till 4,5 kg Sport? Om jag slopar fibergin helt kan jag i stället öka sporten i såfall?

En annan fundering jag har är att om jag minskar kraftfodret kanske han "orkar" äta mer hösilage och därmed får i sig mer och bibehåller hullet enklare för att silaget har så bra värden?
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Skulle du fråga krafft så skulle de säkerligen säga -byt rakt av. Jag tycker att visst är det mycket lika % och ingrediensmässigt men jag skulle nog ändå under en tvåveckorsperiod skifta kg för kg. Jag skulle ta bort fibergin helt och börja med bara sport eller allra helst muslin eftersom den har ännu högre fetthalt. Jag tror inte du kommer behöva öka kraftofdret utan kanske tom kan dra ned lite och få i dem mer grovfoder om de själva vill äta.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

jag menade inte byta rätt av i den meningen utan mer att sporten kan ersätta grooven sen rent värdemässigt? ;)
müslin är från krafft också och är deras enda müsli om jag förstått det rätt?
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Aha.. Krafft har fler olika muslisorter men den röda är den med högst råfetthalt vilket ju är att föredra, det har även högre MJ och lägre SMRP å det är ju den skillnaden som troligen behövs för att du skall få dina hästar så som du vill ha dem.


Näringsmässigt gällande mineraler vitaminer så är de i stort helt lika.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Båda fullbloden går idag på bete ett par timmar om dagen och står sedan inne.
Fullbloden äter/styck nu i snitt 4,5 kg Krafft Groov 125 vars samt 1,5 kg Fibergi Bas.

Varför inte låta dem gå ute fler timmar om dagen på bete? Det är ju den naturligaste vägen att få i sig mer mat. 6 kg kraftfoder om dagen!!!!:eek: Du måste ju lägga ner en hel förmögenhet på kraftfoder.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Så det är smrp som man vill sänka i detta fall? Om jag nu ska ta steget att gå från mer höätande tillmindre kraftfoder, hur mycket vågar man sänka det i kg för att undvika en smärra katastrof?
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Dels för att den ena har en senskada och dels för att de behöver få stå och äta i lugn och ro, de är rätt busiga och tar sig inte tid.

Angående månadskostnaden för ett fullblod så har jag slutat räkna..man blir rätt fattig :crazy:
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Vill slå ett slag för spillers conditioning mix också (lila säck). Hjälper inte direkt med hullet så mycket, men förbättrar överlinjen, och det är ju även det något som ofta behövs på de små livliga blodisarna. :D
Förutom conditioning mixen får mitt fullblod kornkross, hippo grow alfa, olja och e-vitamin. Och hösilage med hög proteinhalt, och han är ganska fin på det. Men det syns dock skillnad direkt de gånger det bra hösilaget har tagit slut, och vi istället har fått tag i något med sämre proteinvärde. Han tappar direkt, och då kvittar det hur mycket eller vad för typ av kraft han får.

Men, spillers = braaa!:bow:
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

*kl*

Stallägaren här där jag bor har ett fullblodssto som har varit kanonfin i hullet hela våren och sommaren nu, lite småmulig lagom till betäckningen till och med :) Det är en mycket kräsen dam som minsann inte äter vad som helst, men med fri tillgång på hö samt komplettering med havre och Granngårdens Müsli har hon blivit kanonfin verkligen, till och med mycket beröm för hullet av seminveterinären på samtliga dräktighetskoller :)
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Ja, det är SMPR du skall sänka och bibehålla alt. höja MJ med tiden, det sägs att om man ger hög råfetthalt och högvärdigt protein så tar de upp proteinet lättare varvid man kan ge mindre mängd men ändå få samma eller oftast ännu bättre resutlat.

Har funkat på alla jag testat teorin på hittils.

Jag skulle ta bort fibergin på en gång och istället lägga till runt 1/2kg sport/musli och om några dagar dra ner 1/2kg 125 och lägga till dito sport/musli och så hålla på några dagar osv byta ett 1/2kg åt gången med några dagars mellanrum.

Eftersom dina hästar redan är så vana vid den höga mängden kraftfoder och du byter till ett som är väldigt lika så skulle jag inte vara speciellt orolig över övergången och inte dra ut på det för mycket heller.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Om du inte tävlar så slår jag ett slag för riskli, dock har det nåt ämne som räknas som doping (finns där naturligt alltså itne tillsatt) men det är låg stärkelse och koncentrerat så man behvöer inte ge mycket. 18MJ och 103g smrp/kg och lång hållbarhet.

Jag gillar det grymt mycket eftersom det är 'snällt' för deras magar, effektivt, och MJ kommer från oljan som naturligt finns i kliet (20% olja) så är bra källa.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Tack för era svar!

Angående riskli så har jag inte hört om det förr. Är det i "foderformat"? Vart köper du ditt? Hur mycket vågar man ge?

sissu: har redan börjat byta ut så smått, och minskat kraftfodretoch nu äter dem bra med hö, nu petar dem förmodligen i sig mer än dubbelt så mycket som det brukar, måste vara bättre för magen och lättare med hullet
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Jag började ge mitt fullblod hestekraft för 8-9 månader sen, då hände det massor! Hon är en Ok -hull häst och hon älskar mat, så det är inga problem att få i henne mat.
Nu är hon konvalicent och får hö inne på natten (6kg) och 1½ kg lucern om dagen (bete 10-12h). När hon gick i pyttepyttehage så åt hon faktiskt 4 proppfulla (5-7 kg får man i) höpåsar om dagen! Inte ett strå lämna hon kvar :bow:


Har haft henne i 3 år nu, och fått prova mig fram massor för att hitta vad som passar. Jag har analyserat höt och räknat ut vad hon behöver, sen använt mina egna ögon och mixtrat fram en bra foderstat.
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

Har två fullblod som tidigare gått många år på banan. De är båda av den rejälare modellen. Tycker personligen att det viktigaste för att hålla lagom hull på dem är ett riktigt bra hö eller hösilage (måste finnas analys) samt att hästarna har lugn och ro och gott om tid att äta. Ge en stor giva på kvällen, på morgonen är de ju ofta angelägna att komma ut och har mindre matro. Mina får ca 15 kg hösilage, knappt 1 kg havrekross och ca 0,4 kg betfor (torrvikt) per dag. De väger ca 580 kg (vägda på korrekt våg), är fina i hullet (inte feta, inte smala), och trevliga i temperamentet. Ibland funkar "less is more", ibland inte. Har själv fått råd av en känd fälttävlansprofil med fullblodshästar som tidigare gått på banan. Hoppas du hittar något som fungerar för din häst. Lycka till!
 
Sv: Att fodra ett fullblod - Hjälp!

varför fibergi?
pelletsen är jättebra!har det och har haft till alla min ahästar som varit svåra me hullet!
har ett fullblod som nu får det.hon håller sig bra på dte och fri tillgång hösilage.blandar även i lite olja ibland.
korn är annars ett bra foder till svårfödda hästar:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp