Att finna sin gårds historia

Narcissa

Trådstartare
Är det någon som vet hur man gör? Jag har hittat gamla kartor på lantmäteriet och där fanns gården med från början av 1900-talet.
Jag har ingen aning om hur kan få reda på mer. Skulle gärna vilja veta vilka som har bott här mm.

Lantmäteriet, fastighetsinskrivningen, kan ge tidigare ägare men inte så långt tillbaka. Fastighetsböcker med alla köp från år 1875 finns hos landsarkivet men det kostar att få tillgång till det digitala arkivet. Sen bildades många gårdar runt år 1800 vid laga skifte då mindre åkerbitar spridda över socknen slogs ihop till sammanhängande enheter, protokollen för dessa jordskiften med ägarförteckningar finns på lantmäteriets hemsida under historiska kartor. Sen finns det kyrkböcker och mantalslängder man kan söka i också. Lycka till!

Jag skrev fel såg jag nu, det är i lagfartsböckerna som köp från 1875 - 1933 är införda, fastighetsboken är det register som kom efter lagfartsböckerna. Lagfartsböckerna, de flesta i varje fall, finns hos Landsarkivet i Härnösand men man söker via riksarkivet hemsida (länken ovan) om jag minns rätt.

Edit. Jag gick in och kollade på riksarkivets hemsida och där finns såväl lagfarts- som fastighetsböcker, mantalslängder, äldre jordeböcker och en hel del annat. Även kyrkoarkivet verkar finnas med.

Senast ändrad av en moderator:
Ring Christopher O'Reagan. :angel:
Nej, men skämt åsido. Jag hade kollat i kyrkböcker - där ska det tydligen gå att få fram mycket information, och sedan på riksarkivets hemsida.

Har tyvärr ingen koll på vad böckerna heter men vet att det finns flera böcker med beskrivning och bild på alla hus i kommunerna, t ex så står det med vem som Bodde där just då, förra ägaren, när huset såldes senast, byggår ibland och hur många djur osv.
Min mormor har flera sånna böcker och det är väldigt intressant att se hur mycket många gårdar förändrats genom åren :).

Är det någon som vet hur man gör? Jag har hittat gamla kartor på lantmäteriet och där fanns gården med från början av 1900-talet.
Jag har ingen aning om hur kan få reda på mer. Skulle gärna vilja veta vilka som har bott här mm.
Finns det inga grannar?

Jag tänker såhär. Jag är född på 50-talet. Jag har folk i min omgivning som är betydligt äldre än så.

För egen del har jag rätt bra koll på vilka grannar som bodde i gårdarna i min barndom, ungdom och unga vuxna år. Äldre personer har mer uppgifter än så. De vet sånt som att år xx bodde "NN i gården och han tog över det från sin mor".

Mitt eget hus vet jag i stort sett allt om. Jag vet vem som byggde det via en anteckning i huset. Men jag vet också varför det byggdes - han var färjkarl i närheten, de byggde en flottbro och han blev arbetslös och förlorade tjänstebostaden. Det visste en kompis mamma som umgicks med ett av barnen i huset.

Alltså - 1900-tal finns fortfarande i folks minnen.

Facebook är en fantastisk källa till kunskap. I lokala grupper fins nästan alltid historienördar.

Kolla om någon person forskat i lokal historia och byggnadernas historia. Här i byn fanns det en studiecirkel för ett antal år sedan som dokumenterade varje hus i byn (även de nyare). Eftersom min far var med i studiecirkeln och hade en massa gamla bilder har jag all dokumentation de tog fram.

Har tyvärr ingen koll på vad böckerna heter men vet att det finns flera böcker med beskrivning och bild på alla hus i kommunerna, t ex så står det med vem som Bodde där just då, förra ägaren, när huset såldes senast, byggår ibland och hur många djur osv.
Min mormor har flera sånna böcker och det är väldigt intressant att se hur mycket många gårdar förändrats genom åren :).

Tänker du på Gods och Gårdar?
Finns för varje län är länet stort kan det finnas i fler delar. Bohuslän gavs ut 1943 och en ny utgåva finns. Alla var dock inte med i dessa böcker då man fick betala för att gården skulle stå med.
Har Bohusläns delen om jag kan hjälpa till med någon gård i den delen.

Heter de inte "Svenska gods och gårdar" eller något liknande och är indelade efter län eller landskap? Men de innehåller tyvärr inte alla hus, torp och gårdar.

Finns för varje län är länet stort kan det finnas i fler delar. Bohuslän gavs ut 1943 och en ny utgåva finns. Alla var dock inte med i dessa böcker då man fick betala för att gården skulle stå med.

Svenska gods och gårdar har jag för mig att de heter. Jag har Skåne- och Blekingedelarna, men minns inte från vilka årtal de är.

Det kom även ut en ny i Skåne i början på 60-talet, Skånes bebyggelse heter den. Jag tror inte man behövde betala om man inte ville köpa boken men man var tvungen att själv skicka in uppgifterna om gården, annars kom bara det som stod i fastighetstaxeringen med.

Vårt hus är byggt 1871. Det har vi kommit fram till genom att undersöka kyrkoböcker samt att jag lyckades hitta en skrivelse hos lantmäteriet som, lite av en händelse, beskrev hur en MP byggde boningshuset och odlade upp marken år 1871. Det var dessutom samma år som vi hade hittat att MP med familj flyttade hit från ett annat torp i närheten. Häftigt :) ! Jag är sugen på att köpa en skylt med årtalet och sätta på husväggen, nu när det finns ett officiellt byggnadsår.

Det kom även ut en ny i Skåne i början på 60-talet, Skånes bebyggelse heter den. Jag tror inte man behövde betala om man inte ville köpa boken men man var tvungen att själv skicka in uppgifterna om gården, annars kom bara det som stod i fastighetstaxeringen med.

Jag har bara kunskap om Bohuslän och om gods och gårdar i Bohuslän.
Här kostade det att ha med sin gård i boken. Och givetvis när man köpte boken.

Det finns även andra böcker med samma upplägg som Gods och gårdar. Jag har t.ex. Svensk villabebyggelse i ord och bild (verkar täcka större delen av södra och mellersta Sverige, innehåller villor/hus i tätorter, utan årtal, troligen 1940-50-tal), Sveriges städer och samhällen jämte landsbygd från 1947 (inga privatbostäder, men väl verkstäder, fabriker, affärer och andra verksamheter) och Sveriges bebyggelse - Landsbygden från 1958 (snarlik Gods och gårdar, men man kan hitta hus som inte finns med där).

Ifall det är någon som vill ha hjälp med sitt hus så är de banden jag har för de två sistnämnda verken Kronobergs och Kalmar län respektive för Kalmar län. Dessutom har jag en köpt, digitaliserad version av Gods och Gårdar som innehåller hela sydöstra Sverige: Blekinge, Uppland, Stockholm, Södermanland, Örebro, Östergötland, Kalmar, Jönköping, Kronoberg och Gotland.

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
812
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka