Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då ska jag vänta och längta tills den 1 februari. Tack!I kyrkoböckerna (husförhörslängder samt in- och utflyttningslängder) kan du se vem som varit skriven på en gård. De flesta är digitaliserade och finns online på https://sok.riksarkivet.se/svar-digitala-forskarsalen
I dagsläget krävs det abonnemang för att läsa dessa, men de kommer att släppas fritt den 1 feb om du orkar vänta till dess.
Finns det inga grannar?Är det någon som vet hur man gör? Jag har hittat gamla kartor på lantmäteriet och där fanns gården med från början av 1900-talet.
Jag har ingen aning om hur kan få reda på mer. Skulle gärna vilja veta vilka som har bott här mm.
Är det någon som vet hur man gör? Jag har hittat gamla kartor på lantmäteriet och där fanns gården med från början av 1900-talet.
Jag har ingen aning om hur kan få reda på mer. Skulle gärna vilja veta vilka som har bott här mm.
Har tyvärr ingen koll på vad böckerna heter men vet att det finns flera böcker med beskrivning och bild på alla hus i kommunerna, t ex så står det med vem som Bodde där just då, förra ägaren, när huset såldes senast, byggår ibland och hur många djur osv.
Min mormor har flera sånna böcker och det är väldigt intressant att se hur mycket många gårdar förändrats genom åren .
Har tyvärr ingen koll på vad böckerna heter men vet att det finns flera böcker med beskrivning och bild på alla hus i kommunerna, t ex så står det med vem som Bodde där just då, förra ägaren, när huset såldes senast, byggår ibland och hur många djur osv.
Min mormor har flera sånna böcker och det är väldigt intressant att se hur mycket många gårdar förändrats genom åren .
Tänker du på Gods och Gårdar?
Finns för varje län är länet stort kan det finnas i fler delar. Bohuslän gavs ut 1943 och en ny utgåva finns. Alla var dock inte med i dessa böcker då man fick betala för att gården skulle stå med.
Har Bohusläns delen om jag kan hjälpa till med någon gård i den delen.
Det kom även ut en ny i Skåne i början på 60-talet, Skånes bebyggelse heter den. Jag tror inte man behövde betala om man inte ville köpa boken men man var tvungen att själv skicka in uppgifterna om gården, annars kom bara det som stod i fastighetstaxeringen med.Tänker du på Gods och Gårdar?
Finns för varje län är länet stort kan det finnas i fler delar. Bohuslän gavs ut 1943 och en ny utgåva finns. Alla var dock inte med i dessa böcker då man fick betala för att gården skulle stå med.
Har Bohusläns delen om jag kan hjälpa till med någon gård i den delen.
Om du vill börja tidigare än så, så kostar just nu abonnemanget fram tills den 31/1 endast 100 kr .Då ska jag vänta och längta tills den 1 februari. Tack!
Det kom även ut en ny i Skåne i början på 60-talet, Skånes bebyggelse heter den. Jag tror inte man behövde betala om man inte ville köpa boken men man var tvungen att själv skicka in uppgifterna om gården, annars kom bara det som stod i fastighetstaxeringen med.
Svenska gods och gårdar har jag för mig att de heter. Jag har Skåne- och Blekingedelarna, men minns inte från vilka årtal de är.