Att finna sin gårds historia

Alltså - 1900-tal finns fortfarande i folks minnen.

Jo, det stämmer - men stämmer minnena?

I mitt fall så bor är jag 4:e generation som bor på samma gård. Man kan då tycka att man kan sin gårds historia. Under hela min uppväxt så bodde min mormor och morfar på gården. Jag och min man köpte gården 1994 av dödsboet efter mormor och morfar. Alltså av min mamma och hennes syskon. Mormor och morfar hade först hyrt gården av min gammelmormor och gammelmorfar och drivit lantbruk, när min gammelmorfar dog köpte del oss fastigheten, styckade av den och använda pengarna för att rusta upp huset.

Så långt stämmer det, men resten av historien. Att min mormor är född i huset och att min gammelmorfar i början på 1900-talet byggt gården. Det har visat sig inte stämma med kyrkböckerna.

Jag har börjat släktforska lite smått - det visade sig att ingen av mormor och hennes 3 systrar är födda på gården. Gammelmorfar och gammelmormor köpte gården 1922 och blev då hemmansägare. Min gammelmorfar hade tidigare arbetat som dräng på lite olika gårdar.

Vem som byggde min gård vet jag inte. Och hur min gammelmorfar kunde gå från fattig dräng till hemmansägare hittar vi inte heller någon förklaring på.

Så även om man försöker mjölka ur gamla grannar och släktingar sin historia, betyder det inte att de sitter inne med rätt fakta. Eller som i mitt fall - min gammelmormor har friserat sanningen till att det ska låta bättre än vad det var från början...

/Lizzie

Jag har bara kunskap om Bohuslän och om gods och gårdar i Bohuslän.
Här kostade det att ha med sin gård i boken. Och givetvis när man köpte boken.
Det kan nog varit så för Skåne också, jag ser nu när jag kollar i den att alla gårdar har foto och full beskrivning i Gods och gårdar. I den senare "Skånes bebyggelse" har vissa gårdar bara med beteckning och uppgifter från fastighetstaxeringen.

Så det var nog jag som hade fel och du rätt :)

Det kan nog varit så för Skåne också, jag ser nu när jag kollar i den att alla gårdar har foto och full beskrivning i Gods och gårdar. I den senare "Skånes bebyggelse" har vissa gårdar bara med beteckning och uppgifter från fastighetstaxeringen.

Så det var nog jag som hade fel och du rätt :)

Vi kan ha rätt båda två

Är det någon som vet hur man gör? Jag har hittat gamla kartor på lantmäteriet och där fanns gården med från början av 1900-talet.
Jag har ingen aning om hur kan få reda på mer. Skulle gärna vilja veta vilka som har bott här mm.
Kommunarkivet kan också vara en väg att gå, om din kommun har ett eget arkiv, jag hittade mycket om hela socken när jag gjorde en lite forskning om fattigstugan i vår socken. Det beror lite på vilken slags information du vill ha, men kolla om ni har ett kommunarkiv och om det finns, ta kontakt med arkivansvarige.

9789127129481.jpg

Den boken kanske?

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
812
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka