Alltså - 1900-tal finns fortfarande i folks minnen.
Jo, det stämmer - men stämmer minnena?
I mitt fall så bor är jag 4:e generation som bor på samma gård. Man kan då tycka att man kan sin gårds historia. Under hela min uppväxt så bodde min mormor och morfar på gården. Jag och min man köpte gården 1994 av dödsboet efter mormor och morfar. Alltså av min mamma och hennes syskon. Mormor och morfar hade först hyrt gården av min gammelmormor och gammelmorfar och drivit lantbruk, när min gammelmorfar dog köpte del oss fastigheten, styckade av den och använda pengarna för att rusta upp huset.
Så långt stämmer det, men resten av historien. Att min mormor är född i huset och att min gammelmorfar i början på 1900-talet byggt gården. Det har visat sig inte stämma med kyrkböckerna.
Jag har börjat släktforska lite smått - det visade sig att ingen av mormor och hennes 3 systrar är födda på gården. Gammelmorfar och gammelmormor köpte gården 1922 och blev då hemmansägare. Min gammelmorfar hade tidigare arbetat som dräng på lite olika gårdar.
Vem som byggde min gård vet jag inte. Och hur min gammelmorfar kunde gå från fattig dräng till hemmansägare hittar vi inte heller någon förklaring på.
Så även om man försöker mjölka ur gamla grannar och släktingar sin historia, betyder det inte att de sitter inne med rätt fakta. Eller som i mitt fall - min gammelmormor har friserat sanningen till att det ska låta bättre än vad det var från början...
/Lizzie