att få röntgenbildar hemma

Sv: att få röntgenbildar hemma

Moa har rätt. Den som beställt och betalat rtg äger bilderna.

Kan bli väldigt inttressanta problem av det. Scenario ur verkligheten:

Häst till salu. Spek vill röntga. Säljaren tycker 'javisst, men du får betala det oavsett resultat'. Spekulanten vill att säljaren ska betala rtg om hästen inte går igenom, säljaren vill inte det.

Spekulanten tar hästen till klinik och besiktigar och röntgar och betalar det. Hästen går genom vetbes ua men har röntgenfynd. Spekulanten meddelar säljaren detta, och att spek inte vill köpa hästen pga röntgenfynden. Säljaren undrar naturligtvis VAD för fynd röntgen visade.

Spekulanten tycker att det ska h*n berätta om köparen betalar halva kostnaden för röntgen. Säljaren vägrar. Spekulanten vägrar berätta. Säljaren försöker få ut journal/bilder från kliniken, men får tvärnobben. För att få tillgång till de krävs tillåtelse från spekulanten.

Det spelar ingen roll vem som äger hästen, det som spelar roll är vem som beställer och betalar undersökningen. Tyvärr i vissa fall.

Det verkar föreligga ett kontrakt i denna affär och vad står det i så fall i klartext om hästens brukbarhet som säljaren kan stå till svars för..???

Skogsridning får i alla fall mig att dra öronen åt mig,, kraftigt!!!

det står inte i kontraktet. Vi har bara pratad om detta, för jag letade ingen tävlingshäst, men en häst till skogsridning.

det står inte i kontraktet. Vi har bara pratad om detta, för jag letade ingen tävlingshäst, men en häst till skogsridning.

Jag kollade kontraktet: Användbar som allroundhäst.

Jag hade i ditt fall reklamerat till säljaren. Och krävt prisavdrag (eftersom du inte vill lämna tillbaka hästen, själv hade jag lämnat tillbaka hästen).

Om du hade köpt hästen för längre pris tycker jag du ska behålla den mot prisavdrag. Om du däremot inte varit spekulant på hästen ö h t nu när den visar sig ha fel - fundera verkligen hårt innan du behåller den. Visst är det tufft känslomässigt, men det är det att hålla på med en sjuk häst också.

Jag hade i ditt fall reklamerat till säljaren. Och krävt prisavdrag (eftersom du inte vill lämna tillbaka hästen, själv hade jag lämnat tillbaka hästen).

Om du hade köpt hästen för längre pris tycker jag du ska behålla den mot prisavdrag. Om du däremot inte varit spekulant på hästen ö h t nu när den visar sig ha fel - fundera verkligen hårt innan du behåller den. Visst är det tufft känslomässigt, men det är det att hålla på med en sjuk häst också.

Jobbigt är det iaf. Jag vet inte om det kommer att hålla juridisk. Som jag förstår nu, är det kanske ingen dold fel och var det dumt av mig att inte undersöka nogrannare eftersom hästen gick emot tyglar och hade svårt med galoppen. Lite naiev av mig också. Även om jag tror att ägare var säkert att bettet och musklar var problemet.

Men även jobbigt för ägare. Hon var säkert att hästen var frisk. Hon är faktisk en snäll tjej, och jag tycker inte om att bråka om pengar eller häst.

Men ärligt talet... om jag hade vetat om problemet innan köpet, skulle jag definitiv inte har köpt hästen. Jag har hållet på en år innan med en travare med hemska problemar och ville verkligen har en frisk, okomplicerad häst denne gång.

Vad tråkigt. Jag skulle prata med säljaren och berätta vad som hänt o fråga om ni kan lösa det på ngt sätt tillsammans, kanske du kan få tillbaka en del pengar.....

Jobbigt är det iaf. Jag vet inte om det kommer att hålla juridisk. Som jag förstår nu, är det kanske ingen dold fel och var det dumt av mig att inte undersöka nogrannare eftersom hästen gick emot tyglar och hade svårt med galoppen. Lite naiev av mig också. Även om jag tror att ägare var säkert att bettet och musklar var problemet.

Men även jobbigt för ägare. Hon var säkert att hästen var frisk. Hon är faktisk en snäll tjej, och jag tycker inte om att bråka om pengar eller häst.

Men ärligt talet... om jag hade vetat om problemet innan köpet, skulle jag definitiv inte har köpt hästen. Jag har hållet på en år innan med en travare med hemska problemar och ville verkligen har en frisk, okomplicerad häst denne gång.

Innan du antar att det inte kommer hålla juridiskt eller räknas som ett dolt fel så tycker jag du absolut ska rådfråga en jurist som är påläst inom hästförsäljning !!

Bara för att någon HÄR säger att det kanske inte kommer hålla eller räknas som ett dolt fel så betyder inte det att den personen har rätt.......

Jag har iallafall "lärt" mig att ett dolt fel är ett fel som varken köpare eller säljare vet om men om det kan påvisas att hästen hade det innan du köpte den så räknas det.....oavsett säljaren visste om det.

Jag förstår det är tråkigt, jobbigt, tröttsamt, känns olustigt och kanske tom skämmigt att gå till säljaren och säga att du vill lämna tillbaka hästen......
Varken du eller säljaren visste om detta problemet.
Hon är en snäll person men ska du råka ialla ut för det....??

Klart man inte vill vålla bekymmer för andra personer men i vissa fall får man ju se till sig själv i första hand, inte andra....

Och som du säger, hade det visat något somhelst eller framkommit att hästen inte var frisk nog så hade du inte ens funderat på den.
Visst ska man lära av sina misstag men man behöver ju inte bli blåst för det.....

Meddela säljaren och rådfråga en jurist om vad som gäller och ifall du ska gå vidare.

Tack för din svar. Jag har mejlat säljare direkt efter undersökning och har inte hört något av henne. Det går altid att rådfråga en jurist och bestämma senare. Kanske är det ingen dåligt idé. Jag vill inte vara jobbigt till andra människor, men efter vara lurad innan med en annar häst innan och hållet på med en sjuk häst för dryggt 2 år, blir det en lite jobbigt när man vet att det kommer att bli en problem även med denna häst. Min man har blivet en lite irriterad, för det koster allihop mycket penger och tid, utan att vi äntligen kann rida ut tillsammans. Känns nästan som vi har någon brooks hospital, sa han. Och det var aldrig meningen. Iaf inte för att börjar med. Det är självklart helt annerlunda när vi har en häst som blir sjuk hos oss. Då tar vi fullt ansvar.

Jag känner med dig, TS, som hamnat i en jättetråkig situation.

Jag tycker att du har en väldigt sympatisk inställning rent generellt!:)

Hoppas du hittar något sätt (behålla eller reklamera) att hantera din situation som känns rätt för dig.

Jag gillar särskilt att du faktiskt försvarar säljaren i dina inlägg!
Också jag kan tycka att en diskussion kring priset, om du vill behålla hästen, kan vara väldigt rimlig. Och om säljaren är så trevlig som du beskriver, kan det nog vara troligt med en prisjustering.

Jag tycker generellt att man köper sig en häst och så blir det vad det blir, men innan du bestämmer hur du vill göra med reklamation (eftersom förslaget nu kommit), så tänk efter hur du gör om problemet blir beståene. Har du möjlighet att ha denna häst gående utan att använda den, och också skaffa en häst du kan använda?

Lycka till!!

Nej rent formellt är det ägaren som har tillgång till informationen men i praktiken står beställaren oftast som ägare vilket ger en gråzoon.
Vid en rättslig process kräver naturligtvis domstolien in de uppgifter som behövs.
PL

Så i fallet jag beskrev, så om ägaren 'stått på sig', så skulle ägaren kunnat få rätt att få ut bilderna? Kliniken vägrade ju som sagt lämna ut dem (eller journal, journalen stod i spek namn), utan spekulantens (betalarens) medgivande. Hade väl iofs kostat mer att strida om man behövt ta till rättsliga åtgärder, än att ta nya bilder eller betala spekulanten halva kostnaden. Men rent generellt?

Ja det är vad jag fått lära mig på sekretessutbildningar.
Men juridik är inte alltid entydigt.
PL

Om ägaren låter en spekulant ta hästen till klinik så måste detta rimligtvis innebära ett medgivande att spekulanten själv får ta del av resultaten men naturligtvis måste även ägaren få ta del.
Men sen kan man dra det ett steg vidare. Får ägaren utan att betala använda uppgifterna i sin vidare försäljning??????
PL

Ja det är ju en aspekt med förstås. Och får ägaren inte det, är ju informationen ganska 'värdelös' i just det där fallet iaf (det var ju inte fynd som på något vis gjorde att hästen behövde avlivas etc).

Hästen i fråga såldes sedan till en annan spekulant, som uppenbarligen informerades om röntgenfynden - alltså att sådana fanns men okända - för köparen försökte i sin tur få ut journalen från kliniken och fick nej. Köparen kontaktade då spekulanten som röntgat, och ville få tillstånd att få ut bilderna. Spek som betalat bilderna erbjöd sig återigen att släppa bilderna för halva rtgkostnaden, men det var inte köparen intresserad av.

Sen vet jag inte, varken om plåtarna 'släpptes' tillslut och hur, eller om hästen röntgades om eller ens om den 'höll' för det den köptes som, den har sålts minst tre ggr sen 'dess' i alla fall enligt rasföreningens register.

Men har funderat en del på det där. Måste vara en skitjobbig sits för ägare/säljare, att veta att den har fynd men inte vad. Säljaren kan ju inte låta bli att informera om det, men att samtidigt då behöva säga 'jag vet inte vilka'. En ny spekulant lär ju inte ha såå stor lust att betala en röntgen till när h*n vet att hästen inte kommer att gå igenom. Samtidigt förstår jag spekulanten som röntgade, som då betalat flera tusen i rtg på en häst som h*n sen inte köpte, och att h*n gärna ville ha en del av kostnaden för att dela med sig av bilderna.

Samtidigt som det moraliska självklart känns som att för hästens skull 'skicka med hästen bilderna'. Men det var å andra sidan inte jag som fick betala tusenlappar för att 'inte köpa'. (Det var andra hästen spek rtg på egen bekostnad och inte köpte, vilket ju lär ha bidragit till att vilja 'ha lite tillbaka')

Det verkar föreligga ett kontrakt i denna affär och vad står det i så fall i klartext om hästens brukbarhet som säljaren kan stå till svars för..???

Skogsridning får i alla fall mig att dra öronen åt mig,, kraftigt!!!

i kontraktet står 'allroundhäst'

Tack. Så snällt av dig.
Jag vet just nu inte precis vad jag ska göra. Jag håller på att fundera om detta.
Jag arbeta redan lite med henne, men det är jättejobbigt i snöet. Skulle vara bätre med en ridhal, men tyvärr.

Jag har lånat en haflinger, som jag kan rida med. Han är väldigt mysigt. En lilla stygg kille...
Men jag vet inte säkert om det går att hålla kvar båda hästar. Jag tror nog att det finns en möjlighet, men min man tycker inte så om ideet att har två hästar till.

Men... jag är också rädd att hon kommer att bli någon växelbokal om hon inte stanner här.
Jag hade en travare innan med allvärdiga problemar, redan 6 år innan köpet.
(jag visste förstås ingenting om detta vid köpet)
Jag upptäckte senare att hon bytade ägare varje år, för hon brukade blir elak (hon hade ju väldigt ont och ingen brydde sig... de tyckta bara att hon var envis och elak)

Oft går det inte bra med hästar med problemar. De kan ju bli stressad och arg när smärtan blir för mycket.. Och en häst som henne, som bara håller till skogsridning, hämnar lätt hos en nybörjare, som kanske inte förstår att det är bara däreför att hon bli arg eller vill inte.

Men jag ska hålla på att fundera en lite till

Tyvärr fick jag till nu ingen svar av säljare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka