Att döma ut häst

C

Clintan

Min häst ska på åb hos vet om 2 v. Han har varit halt sedan i sep och förra gången vi var på klinken behandlade dem inte honom utan han skulle bara vila en månad och visar han ingen förbättring nu, så förstod jag på vet att där fanns inget att göra. :( När vi var där förra gången hade han förr blivit sämre än bättre än gången innan. Nu undrar jag hur lång tid det tar innan försäkringsbolaget (i detta fallet Agria) lämnar sitt beslut. En kompis till mig fick sitt beslut efter några timmar, men då var hennes häst opererad i en kota och vet upptäckte att där fanns inget att göra, men meningen var ändå att hon skulle tagit hem sin häst och avvaktat beslut ifrån försäkringsbolaget. Hon ringde själv till ett av Agrias ombud som fixade det. Går det att påskynda beslutet, även om hästen inte är akut sjuk. Skulle helst vilja ta bort honom på en gång om vet anser att där inte finns mer att göra (de gör det på klinken). Det känns jobbigt att man ska gå hemma flera veckor och vänta på att de ska komma och ta bort honom.

Sv: Att döma ut häst

Jag har inte haft erfarenhet att det tar så länge. När veterinär skrivit på utlåtandet så kan du lämna pappren till försäkrnings bolaget direkt och har du en bra rep så ska det inte ta så länge, några dagar. Men du kanske har i tankarna att de ska ta bort honom direkt vid besöket...? förstår precis, vet hur jobbigt det är att ta hem hästen och sen gå och vänta... :cry: usch - stackare! ...... ring och prata med ditt försäkrings ombud i förväg och se vad de säger så får du lite pejl på möjligheterna..... :crazy:

Agria har som policy att behandla livskadeanmälan SNABBT och det tar sällan mer än en vecka. I akutfall kan beslutet fattas direkt över telefon, i min unghästsfall tog det en timme att få omedelbart tillstånd till nödslakt av djurskyddsskäl (hon hade inte ens diagnos men svarade inte alls på insatt behandling utan blev bara sämre).

Du KAN ta bort honom direkt, men då KAN du riskera försäkringspengarna med. Men om du får ett nej från bolaget så tar du bort honom iaf antar jag, så eg hindrar inget dig från att ta bort direkt.

Klinikerna tar dock inte alltid bort direkt så oplanerat om det inte är akut.

Men du behöver antagligen inte gå hemma och vänta många dagar heller.

men kuggfrågan är - vad gör du om boolaget säger nej till att ta bort? Om du iaf tar bort då kan du ta bort på eget bevåg och sköta papprena sen med bolaget.

Säger försäkringsbolaget nej, så får jag prata med veterinärerna på klinken om fortsatt vård. Min förra häst hade en strålbensskada (pålagring) och först sa försäkringsbolaget (Agria) nej, eftersom vet hade skrivit att han blivit något bättre med specialskor. Vet sa då att vi skulle avvakta 3 mån och se hur det hela uartade sig. Enligt Agria skulle hästen sättas igång igen. Hästen blev inte bättre utan visade tydlig hälta på volten, däremot inte på böjprov. De dömde ut honom när de fick ett nytt intyg ifrån vet och även ett telefonsamtal ifrån honom. Denna häst avlivades inte (men triangelmärktes) eftersom han skulle vara sällskap till den som nu är halt och vet kunde inte se att det skulle vara något hinder plus att vi kunde promenadrida honom i skogen, vilket också var bra då han var en trygghet för den då unga andra hästen. Nu är detta flera år sedan och jag har för mig att jag fick vänta flera veckor på beslut, men jag kanske minns fel. Ville därför veta om det kanske går snabbare nu förtiden eller om man kan påskynda det. Kliniken jag anlitar avlivar också även om det inte är akut. Veterinärerna gör det, men kroppen får ligga kvar tills "uppsamlingsbilen" kommer. Man kan även få en tid för avlivning när bilen kommer, men då är det han som kör som sköter avlivandet. Tror bilen är där 1-2 ggr i veckan, men är ej säker på det. Men blir det inte gjort direkt där uppe får det bli trotjärnaravlivning hemma. Det jag tycker verkar bra på kliniken är att de får en rejäl dos lugnande innan.

Ibland kan man bli tvungen att göra en ganska utsiktslös behandling för att försäkringsbolaget skall anse att hästen är färdigbehandlad/utredd.
PL

Var sitter hältan? om det är bak, har du kollat så att hästen har spänningar i rumpmuskulaturen?
har du provat i så fall att massera där och sen strethcha ut?
Min pålla hade detta, hon va halt jättelänge å ingen kunde hitta något, så tog jag till sist ut en kirop. som löste alla problem på 1 timma. hoppas allt går bra

Enligt vet är det troligtvis en ligament- eller senskada i h framhov. Enligt honom är det mycket svårbehandlat.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 002
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka