Att det ska vara så svårt att välja....

lancelot

Trådstartare
Nu måste jag snart bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med!

Stoet är e. Rocky - Elizar,mkh 162 cm, grov modell, kort hals, lågställd men högrest, vägvinnande skritt, luftig trav, bra galopp. Hinderklok, orädd, har alltid fått beröm för hennes hoppteknik.

Hon har en avkomma e. Le Mans xx, blev mkt bra, bra psyke, hoppar och rör sig bra, andra avkomman är e. Acacio, oxå den mykt trevlig, dock liten, 157 cm.

Det jag vill ha är en långbent, högställd häst med bra gångarter och hoppförmåga. Avkomman ska säljas.

Hingstar jag väljer mellan

Bravour - verkar bli en populär hingst, riskerar att försvinna i mängden.
Lasandos- har typen jag vill ha, mycket hals, men säljbar avkomma?
Careme - även där tilltalar typen mig, samma prisklass som Lasandos men kanske mer säljbar?
Liberace - vet inte var han är stationerad, har mailat, väntar på svar
Contant Q - hmmmm, finns med på listan......

Ja, vad säger ni? Fler förslag?

Sv: Att det ska vara så svårt att välja....

Rocky- Elizar säljer nog inte sig själv så jag föreslår att du väljer en hingst som köparna känner till.
Av vad jag sett av Niveaus avkommor så ser de riktigt fina ut, men jag funderar på om du inte ska välja en hingst som det skrivs om oftare i Ridsport?
Cardentos avkommor är vad jag förstått fortfarande attraktiva, det tråkiga där är att du kan nog inte förvänta dig att avkomman får moderns luftiga trav..
Emmerton kanske? De avkommorna verkar kanonfina och attraktiva blad ryttarna.
Hur lättsålda Last Libertys avkommor är vet jag inte men hingsten själv ser riktigt trevliga ut, har kanonstam och avkommor och blup är mycket tilltalande.
Careme är nog inget dåligt förslag heller..
Cantoblanco ser annars väldans trevlig ut :)

Vet du, jag kan ju egentligen bara pyttelite om hopplinjerna och skriver mest för att jag få igång en diskussion.. Är nyfiken på vad du får för förslag. :)
/U

Nektron,clearway,bravour........
Håller med föregående skrivare,du behöver något som gör avkomman säljbar.

Tack pastejja för ditt svar!
Ja, att stoets stam inte är direkt flacshig det är jag medveten om, därför är jag lite "rädd" för att lägga för "fina" hingstar på henne.....
Lite mer medelmåttiga hingstar tänker jag, men som ändå "lyfter" hennes stam lite.....

hej alltid svårt att välja en bra hingst till sitt sto...själv gjorde jag en chansning och valde Contant Q...:) hon inseminerades 21/4 och 23/4 och hon är konstaterad dräktig nu på 17 dygnet:laugh::banana:

Tack pastejja för ditt svar!
Ja, att stoets stam inte är direkt flacshig det är jag medveten om, därför är jag lite "rädd" för att lägga för "fina" hingstar på henne.....
Lite mer medelmåttiga hingstar tänker jag, men som ändå "lyfter" hennes stam lite.....

Jag har funderat en del på det.. Tror faktiskt att män komma undan med att lägga medelhingstar på ett kanonsto men ska man betäcka ett medelsto så tror jag att man ska köra superflash OM man ska kunna sälja..
Jag har själv ett riktigt kanontrevligt Hubertussto ur ett bra möderne, som jag tänker rida några år (och förhoppningsvis ta mig i kragen och tävla) till men när det är dags att ta till henne hingsten så behöver jag nog något säljbart även om hon själv får hyfsade meriter.
/U

Fler förslag?
Jag har ett bruksprovsvinnaren i hoppning i år Cohiba. Överkomligt pris i år och har hopp, gång och storlek. Verkar dock inte locka så många stoägare så det kan bli rusch efter avkommorna.

Ja, honom har jag faktiskt sneglat lite på.....
Den typen jag vill ha och minns att jag tyckte om det som jag läste om honom,
en kanditat till alltså......

Jag har funderat en del på det.. Tror faktiskt att män komma undan med att lägga medelhingstar på ett kanonsto men ska man betäcka ett medelsto så tror jag att man ska köra superflash OM man ska kunna sälja..

Jag har oxå funderat på detta....
Är det inte så att lägger en superflash hingst på ett sto som mitt så avlar man ju lite mer tävlingsinriktat och tävlingsfolket köper inte föl eller 1 åringar, de vill hellre ha såna som är färdiga för 3 års och kvaliten?
Lägger man däremot på en medelhingst så är hobbyryttare/ lättare tävlingsryttare mer intresserade? Det är ju tros allt de (vi :D) som är i majoritet.
Inbillar mig att det blir ett bredare "köpfält"?
Är jag helt ute och cyklar?

På ett medelsto som dessutom har Rocky som pappa (ganska skarp hingst om jag inte minns fel) så hade jag lagt en panghingst för att verkligen lyfta upp stammen!

Typ Cardento eller liknande! :laugh:

Jag har oxå funderat på detta....
Är det inte så att lägger en superflash hingst på ett sto som mitt så avlar man ju lite mer tävlingsinriktat och tävlingsfolket köper inte föl eller 1 åringar, de vill hellre ha såna som är färdiga för 3 års och kvaliten?
Lägger man däremot på en medelhingst så är hobbyryttare/ lättare tävlingsryttare mer intresserade? Det är ju tros allt de (vi :D) som är i majoritet.
Inbillar mig att det blir ett bredare "köpfält"?
Är jag helt ute och cyklar?

Skulle jag köpa föl med ditt sto som mor den medelmåtta jag är, och inte känner stoet utan ser annonsen så är det större chans att jag åker ut och tittar på en avkomma e.kanonhingst än medelhingst. Blir det ett stoföl har det ju dessutom betydligt mycket högre avelsvärde.
Jag inbillar mig att du har fler potentiella köpare med en superflash-hingst än en hingst som inte gör så mycket väsen av sig.
/U

Det finns ju hingstar som inte nedärver extrasvårt temperament som ändå lämnar avkommor som duger.
/U

Jag tror helt klart på Bravour till ditt sto. Tror att han kommer lämna fina typ med långa ben och mycket hoppning.

Ja, det är Bravour eller Careme det står emellan.......

Jag skulle ta en beprövad känd hingst.
En hingst man vet levererar bra på alla typer av ston, iaf förbättrar avkomman.
Jag skulle inte ta en hingst som inte redan hunnit få en väl dokumenterad förärvning.

Bara för att sticka ur mängden slår jag till med Camaro M.
http://www.millegarne.com/camaro.php

Blup:
http://www.blup.se/sv-se/horses/5168-camaro-m

Varför föreslår jag CM?
Han är etablerad men har ändå inte använts extremt mycket.
Jag har sett en hel del trevliga avkommor, många allround (dvs fungerar både bra till dressyr och hoppning).
Han har ett förärvningssäkert blod.
Många verkar nöjda med sina erfarenheter av Camaro Ms avkommor.
Jag har personligen bara ridit två men båda var trevliga, samarbetsvilliga och lättridna med lagom nerv och känslighet trots trist möderne :D

Jag är en typisk medelmåttig ryttare, men när jag söker häst letar jag ändå häst med toppstam (kräsen eller knäpp?)!
Alla drömmer vi ju om att "lyckas" och "få till det", även om vi är medelmåttor som bara tävlat MSv.

Men har kanske större krav på hanterbart temperament för en amatör, för att inte tala om ridbarheten (fast där kanske vi kompromissar eftersom "vi" tror oss kunna lösa det med lite tid och tålamod om bara prislappen är den rätta).

Jag är lite vrång och säger... varför betäcker du? För att skapa en säljbar avkomma - du verkar själv medveten om att det inte är så enkelt? Har stoet egna meriter?

Nej, hon har inga tävlingsmeriter, detta pga mitt ointresse för tävling.
Hon är däremot tränad för mkt bra instruktörer som har velat sett henne på tävlingsbanorna.
Hon är nu 13 år och väntar sitt femte föl, har alla kvaliteter som ett avels sto bör ha (förutom tävlingsmeriter då).
Jag vill betäcka henne i år igen eftersom jag nu rider hennes femåriga dotter och vill lägga ner lite krut på henne.
Så när magen ändå är i gång sas så betäcker jag henne, räknar med att jag inte har tid att hålla 2 hästar igång.
Har oxå godkänd hingst av annan ras hemma på gården + andra avels ston, så jag är "liksom inne i avelsbranchen".

Men har kanske större krav på hanterbart temperament för en amatör, för att inte tala om ridbarheten (fast där kanske vi kompromissar eftersom "vi" tror oss kunna lösa det med lite tid och tålamod om bara prislappen är den rätta).[/QUOTE]

Det är lite så jag tänker ang temperamentet, därav tvekan att lägga en "värstinhingst" på henne.....

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Jealle
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 389
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska...
2
Svar
20
· Visningar
3 320
Senast: theJohanna
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama