Att byta stall

Problematisk

Trådstartare
Hur bestämmer man sig för ATT man ska byta stall, och NÄR man ska göra det?
Har skrivit plus- och minuslista men blir inte mycket klokare av det. Hur vet man vilka punkter som är viktigast för just mig/oss? Och hur kommer man fram till hur långt man kan tänka sig att ha till stallet? Om man har haft ett visst avstånd förr, sen betydligt närmre, vänjer man sig med det längre igen då om man flyttar hästen lika långt bort igen?
Överlag bara, hur VET man när magkänslan säger "kanske, jag vet inte :confused:" ?
 
Första gången bytte stall var det dels pga vissa jag delade stall med samt att jag ville ha mindre pass. Det var ett kollektivstall med mycket pass men billigt.

Andra gången blev vi som stod i stallet uppsagda, det stallet har jag nog flyttat ifrån förr eller senare då ägare blev extremt pedantisk.

Överlag har jag bytt till stall som haft mer av sakerna jag saknat i förra stallet.
Från stall 1 till 2
Fanns varmvatten(det allra bästa)
Rejält uppvärmd sadelkammare och plats för blöta täcken(ibland visade sig senare)
2 pass i veckan endast utsläpp vardagar

Stall 2 till 3
Spolspilta med varmvatten
Stor paddock
Större stall med fler kompisar
Kunde ställa mig på kö till lösdrift, det har jag velar prövat länge. Fick plats där efter 2-3 månader.
Nära till ridhus
Bra kollektivtrafik


Det är jätte svårt att byta stall, för man vet aldrig innan om det blir bra eller inte. :nailbiting:
 
Man byter stall om behoven för ens häst inte kan tillgodoses och om man själv inte trivs längre. Ibland är en längre sträcka värt att åka om det är rätt stall. Mina punkter när jag var inackoderad var främst att hästen skulle ha det så bra det bara gick. Bra rutiner, hagar och bra foder är ngt jag aldrig kan ge avkall på. Sen skiter jag i om stallet är nybyggt eller inte för så länge hästen trivs och man städar ju ändå, håller det rent osv så det vara lika trivsamt ändå.
 
Var I vintras i din sits. Hade häst på ett ställe där vi stått i nästan tio år (fast med två olika hästar). Trivdes hyffsat bra med de andra även om det fanns saker att anmärka på, saker som inte stämde helt överrens med mitt sätt att se på det ultimata hästägandet. Velade länge, men det som faktiskt fick bägaren att rinna över var när 5 hästar sa upp sin stallplats samtidigt och stallägaren inte ville ta in några nya. Vilket skulle leda till fler pass för oss få som var kvar.

Och vilken fullträff det blev! Hade trott att det i stort sett bara skulle ha med min egen bekvämligthet att göra (från att ha manege i grannstallet till att ha en på gården, tex), men det är så mycket mer. Som inhyrd känner jag mig nu välkommen, jag är liksom inte ett besvärligt måste. Om ett problem dyker upp, så åligger det inte mig att fixa (typ underlaget i hagen). Har man ideér om vad som 'fattas' så löses det innom några dagar (om möjligt och om de tycker att det är en lika bra idé. Det är så himla skönt!

Dessutom trivs min häst fantasiskt bra. Utetiderna är ungefär samma som i gamla stallet, men i betydligt större hagar och ingen liten grusruta på vintern utan fullstor hage även då. De fodrar även tidigare på morgonen och betydligt senare på kvällen vilket är bättre för hästen. Hon är betydligt mer tillfreds och trevligare i alla lägen.
 
Beror på vad man vill göra först och främst. Man har ju häst för sitt eget nöje i förstahand. I andra hand vill man ha så bra som möjligt för sin häst. Resten är en prioriteringsfråga.

Vill du ha ridhus eller räcker det med ridbana? Eller enbart fina skogsslingor att rida?

Hur långt är du beredd att köra bil till och från stallet (alternativt finns det bra kollektivtrafik?)
Och måste du åka varje dag eller varannan dag?

För mig är hästens utevistelse viktig, så då kollar jag upp det. Oftast kommer hästar ut runt kl 07 men tar de in dom kl 15 innan det blir mörkt eller går de ute till tex kl 19?

Sedan vill jag ha hästkompisar i hagen? Hur ser sommar alt vinterhagar ut?

(Eller vill jag ha lösdrift? Finns det? Tillgång till skötselplats/box vid behov? Hur stor är ligghallen? Foderrutiner? Fri tillgång eller handfodring? Osv...)

Foderrutiner morgon, lunch, middag, kväll?

Behöver jag spolspilta? Finns det?
Hur ser sadelkammaren ut? Får jag eget skåp för mina grejer eller hur fungerar det?



Sedan tar man allt detta och jämför med vad du har idag! Vad saknar du idag? (Det är ju den mest troliga anledningen varför man funderar på att flytta)

Tex du kanske har 12h utevistelse för din häst idag, men hagen är en ruta och ingen hästkompis.
Då kanske 8h utevistelse tillsammans med 2-3 andra hästar i en större "roligare" hage ändå är bättre?
 
Byta stallplats är skitsvårt, det är ju ens andra hem som ska bytas. Både dina och hästens behov behöver uppfyllas och helst ska det ju bli bättre, men det kan man aldrig veta innan man stått nånstans ett tag.

Jag brukar använda de 7 tänkande hattarna istället för +/-lista, då får man plats med fler aspekter mer fokuserat. (googla så hittar du dom).

Jag har mestadels flyttat för att jag vill ha hästarna närmare hemma när avståndet blev för långt, eller för att jag inte riktigt trivts på stallet.

För mig har det visat sig att bra stallkompisar och bra stallägare som kan kompromissa är det viktigaste. För fröken häst gäller rätt häst i hagen (eller gå själv) och portionsfodringar. Hon ska inte gå i för mycket lera pga trasiga senor och inte gå med hästar som springer en massor. Sen vill jag ha henne ute så mycket det bara går, gärna möjlighet till dygnet-runt-utevistelse när vädret tillåter.

Pga av senskadorna är träningsmöjligheter inte lika viktigt som innan, men fick jag önska hade ridbana med bra underlag stått högt upp på listan över saker som skulle få mig att flytta. Ridvägar är däremot väldigt viktigt.

Så det är bara att klura och känna efter. Blir det fel får man flytta igen, det gjorde vi ett par år sen gav jag upp och flyttade tillbaka dit vi står nu. Bästa stallägarna :heart

/L
Hur bestämmer man sig för ATT man ska byta stall, och NÄR man ska göra det?
Har skrivit plus- och minuslista men blir inte mycket klokare av det. Hur vet man vilka punkter som är viktigast för just mig/oss? Och hur kommer man fram till hur långt man kan tänka sig att ha till stallet? Om man har haft ett visst avstånd förr, sen betydligt närmre, vänjer man sig med det längre igen då om man flyttar hästen lika långt bort igen?
Överlag bara, hur VET man när magkänslan säger "kanske, jag vet inte :confused:" ?
 
Det finns väl alltid något negativt i de flesta stall. Men ofta kan det ju vara ngt man kan ha överseende med iom att annat är bra.

Jag har flyttat när stallet och hästar inte sköts helt ok.
Sen vill jag inte stå i ett stall med mycket tjafs och dålig stämning.
Så generellt vill jag inte stå i stall med dåligt ledarskap.
Jag vet också idag att jag vill både kunna rida på bana och rida ut. Så gärna inte igen med militärfält där man varnar för kvarglömda minor kan ligga där man måste rida eller sur bonde som jagade folk, grävde av vägar etc om folk red via hans marker, tom på grusvägarna. 😂

Man får väl spalta upp vad man vill göra med sin häst och se vad som krävs av uppstallning för det, hur mkt man vill jobba/har råd att betala.
Hur vill man ha det med ridsällskap/ungänge i stall etc. Kommer det bra tränare ex?

När jag bodde i Sthlm och behövde flytta iom inte nöjd med ny stallägare flyttade jag tex till ett stall där jag visste att jag kunde få dit mina tränare. Det var viktigt för mig.

Ang avstånd så har jag haft många mil till häst och åkt kommunalt dit typ dagligen som tonåring. Och även haft hästen hemma. Jag skulle aldrig orka och hinna åka så långt och ofta idag. Så jag kommer inte ställa hästen så långt ifrån igen.
Men där ärman ju olika och har olika förutsättningar.
 
Som flera andra skrivit så finns det inga perfekta stall man får bara försöka spalta upp för sig själv vad man kan kompromissa med och vad som är dealbrakers sas. För mig är bra hage, bra silage och ridhus dealbrakers. Finns inte ngn av dessa så letar jag vidare osv.
 
Hur bestämmer man sig för ATT man ska byta stall, och NÄR man ska göra det?
Har skrivit plus- och minuslista men blir inte mycket klokare av det. Hur vet man vilka punkter som är viktigast för just mig/oss? Och hur kommer man fram till hur långt man kan tänka sig att ha till stallet? Om man har haft ett visst avstånd förr, sen betydligt närmre, vänjer man sig med det längre igen då om man flyttar hästen lika långt bort igen?
Överlag bara, hur VET man när magkänslan säger "kanske, jag vet inte :confused:" ?
Jag har ofta gått på magkänslan. Man vänjer sig vid det längre avståndet. Jag har ex 4mil till stallet när jag tidigare haft max 1mil

Men du kanske kan numrera upp vad som är viktigast för dig? Som ex 1 - stallmiljön utan bekvämligheter, 2 - stora kuperade hagar med utevistelse osv och kolla vilket som det ligger flest av på plusslistan och ta det stallet?
 
Jag bytte stall några gånger när jag hade häst,upplevde det inte som så farligt. Tog några dagar sen rullade det på.
 
Vad är viktigast för dig med stallet? Vad är viktigast för din häst?

Vi har haft medryttarhäst 3-4 dagar/vecka i ett stall fem minuter från vårt hus. Fint stall, jättebra stora hagar och schysst folk. Trots det har vi valt att byta stall nu när vi köpte egen häst för snart en månad sedan. Jag insåg att jag helt klart prioriterar bra ridvägar för uteritter, något som inte finns här. Det har visat sig vara jätteviktigt för mig. Så viktigt att jag gladeligen kör 20 min enkel väg till nya stallet. Där finns ridbana men också härlig miljö att rida ut i. Dessutom provar vi ha hästen på lösdrift, något som lockar mig för att jag tror det är bra för hästarna och det ger mindre jobb för oss som hästägare. Så här långt trivs vi kanon och är nöjda med bytet även om det är tråkigt att dottern inte har möjlighet att ta sig till stallet på egen hand längre.
 
Tack för alla svar, det har verkligen hjälpt mig komma fram till vad jag vill :bow:
Jag vet vad jag tycker om i nuvarande stall och vad jag inte trivs så bra med. Vad som är viktigt att ha i/vid ett stall och vad jag inte behöver på hemmaplan.
Har dessutom faktiskt snubblat över ett stall som verkar, om inte perfekt så inte långt ifrån. Det jag saknar i nuvarande stall finns där/i omgivningarna, och även om det tar tre gånger så lång tid att åka dit som till nuvarande stall (10 min mot 3 nu...) så känns det absolut värt det.
Bara att hålla tummarna med andra ord! :nailbiting:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 699
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 538
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
744
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
16 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp