Att byta foder (ofta)

linafina

Trådstartare
Vad jag har förstått utifrån att prata med en del hundägare så byts det foder ganska friskt när hundarna vägrar äta eller när plånboken är tunn osv.?

exempel 1: Hunden äter ett bra foder som den fungerar bra på. Ägaren känner att det är lite för dyrt och bestämmer sig för att köpa en säck billigare foder på Ica.

exempel 2: Hunden äter ett foder men slutar äta utav det och blir strulig med maten. Ägaren börjar locka hunden med annat i maten för att få hunden att äta.

exempel 3: Hunden äter av ett foder och börjar bli mer och mer onintresserad utav att äta maten. Ägaren byter mat och hunden äter jättebra, i en månad och sen byts det foder igen.

Jag har aldrig riktigt förstått det här och det är svårt att förklara när ämnet dyker upp ute bland hundfolk. Jag har varit stenhård med Jason med foder. Han har haft perioder då han matvägrat rejält och jag mådde väldigt dåligt när han inte ville äta, det är jobbigare än man tror om man inte har varit med om det tror jag.

När Jason vägrat äta åker maten bort helt enkelt. Under den dagen får han INGET annat att äta och senare serveras mat igen. Många gånger har han ätit då men ibland har det gått några dagar och jag har varit väldigt nära att ge något annat till honom. Men som sagt jag har varit hård och haft is i magen många gånger när det gäller foder och till sist har han kastat sig på maten.

Jag kan inte påstå att Jason varit jobbig med mat eftersom han vägrat maten kanske fem gånger i sitt liv men endå, dom gångerna har jag varit hård och nu var det länge sedan han vägrade.

Det som jag fått göra också är att byta tid för utfodring. Jason hatar att äta på morgonen och tidig kväll som jag helst ville när jag skaffade hund då jag hade hört att detta var bäst. Jason vill äta sent på kvällen eller natten och bara en gång om dagen.

Gör Ni så också eller hur löser ni sådant?
Hur fungerar Era hundar med just foder osv.?

Sv: Att byta foder (ofta)

Jag byter friskt både mattider och foder utifrån mina önskemål. Dessutom ger jag gärna matrester. Jag tror itne ett dugg på teorier om att man ska ge hunden exakt samma mat hela livet på bestämda tider (så länge hunden är frisk!) det stämmer inte alls med hur varesig vargar eller vilda hundar lever.
Inga av mina har "krånglat" med maten, haft magproblem eller matvägrat. En var känslig för foder med för hög proteinhalt och en var en omplacering som svultit och därmed hade störda hungerskänslor och var alltid hungrig.
Har fodrat med allt ifrån hills ID/veterinärfoder till doggy beroende på hundens behov.
Rottisen jag har nu äter och mår bra på princip vad som helst förrutom hemköps eget hundfoder,då fiser han illa. Jag lider just nu av efter effekterna av det "sista minuten köpet".

Senast ändrad:

Jag byter i princip aldrig foder, om det fungerar bra. Varför ändra på ett vinnande komcept liksom?

Tyvärr måste jag byta på min tik nu, för med åldern har hon helt plötsligt blivit väldigt lättfödd och nu ska hon kastreras också. På ett kvalitetsfoder får hon inte äta tillräckligt mycket för att bli mätt, och jag lider med henne när hon är hungrig jämt. Så hon måste, tyvärr som sagt, byta ner sig till ett lite sämre foder. Då får hon äta sig mätt, och jag får antagligen tillsätta lite extra för att hålla henne fin i päls och så.

Ett tips till hundar som har stort tuggbehov och inte blir mätta är att ge dem popcorn. Popar man dem i vatten blir det bara fibrer och de kan äta i stort sett hur mycket som helst.

Annars håller jag med ovanstående att det är dumt att ändra på ett vinnande koncept.. Jag byter väldigt sällan. Dock kan jag ibland ge två paralellt (oftast torrfoder + Bravo färskfoder) för lite variation. :D

Senast ändrad:

Jag hålle med Escadobe. Jag brukar visserligen hålla mig till ett och samma torrfoder en längre tid, men ger ändå annat varje dag...såsom kött, färskfoder, kanske lite matrester mm.

Jag är helt övertygad om att variation är bra för både magen, smaken ,kroppen och framför allt sinnet.
Ingen...inte ens en hund...tror jag vill läta exakt samma sak varje dag under hela livet.
Jag ser hur hundarna tycker det är spännande att få kolla om det ligger något nytt roligt i matskålen på kvällen...och hur gott dom tycker det är. Är dom sedan vana från valpstadiet, så brukar det ofta bli magar som klarar det mesta.

Mina hundar äter för det mesta upp våra rester, dom äter massor av ben och godis, grisöron och annat gott. Dom får även slaktavfall som tillägg till maten ibland, enbart för att dom älskar det.

Men det är skillnad på att ge hundarna saker som lite extra gott, och att byta foder hela tiden. Tycker jag.

Min lilla tjej hade gladeligen stjälpt i sig 2 kastruller popcorn om dagen förvisso ;) Men hon blir inte särskilt mätt på det, tycker jag. Annars får hon gärna morötter och annat att äta på också, just för att få tugga lite mer och öka mättnadskänslan. Hon är dock alldeles för hungrig nu tycker jag, det är inte kul att se henne leta mat överallt. Då får hon hellre ha ett lite sämre foder, som hon blir mätt på. Behöver hon extra vitaminer eller annat för pälsens skull exempelvis så får hon det såklart. Jag byter ju inte ner mig pga pengar, utan har först och främst letat foder som är BRA men fettsnåla. Finns dock inte så många sådana, som hon kan äta tillräckligt av ändå.

Lejonet får alltid samma foder, hon är allergisk å får diarre av allt allt allt så det blir samma med nån köttbulle ibland. Hon har fri tillgång och äter nån tugge när det händer nåt (företrädelsevis när nån kommer hem, det måste ju firas! :D ) men mest nattetid/sen kväll.

Lille vavvan får sitt valpfoder och bara nåt extra gottigt utöver det när jag tränar inkallning. Alla mina valpar jag haft har fått diarre vid foderbyte så här byts det då rakt inte i onödan.. Och jag skulle aldrig byta foder när de matvägrar bara för att. Mamma gjorde det med sin hund & det slutade med att den inte åt nånting, den ville bara ha nåt godare.. Farmors katt likadant, efter nåt år av matvägrande av saker en åt gången åt han ENBART handskalade räkor :smirk:

Jag gillar att de bara får sitt foder för då uppskattar de verklige när de får nåt extra. Som en uppfödare som aldrig gav sina nåt nånsin, utom när det var utställning, då fick de gottis jämt. Gissa om hennes hundar var glada & på hugget när det var show :D

För övrigt ger jag bara kvalitetsfoder. Bägge står på Royal Canin just nu.

Efter många utredningar och testar har jag hittat ett foder som passar min hane.
Och det är det enda han får äta i matväg så länge han fortsätter fungerar bra på det. (550kr för 15kg)

Efter tikens operation äter även hon ett foder som är skonsamt mot hennes tarmar & mage. (800kr för 14kg)

Jag har aldrig haft en tanke på att ge mina hundar ett annat foder för några dagar för att jag vet att det ger bieffekter åt det negativa.

*Tuggben, märgben, finns alltid tillgängliga.
Efter träning brukar dom ofta ligga och slöa med en morot.

*Pga allergier och annat så får dom inte äta rester hux flux, en korvbit eller en tugga potatis nån gång händer.

*Lever, basfodret, torkad blodpudding går hem som träningsgodis.

Senast ändrad:

Jag byter bara foder om det är absolut nödvändigt.
Min hund kommer i första hand så om än jag har det tomt i plånboken nån månad ser jag till att prioritera bort nåt annat så jag kan köpa samma foder som hon är van vid. Jag skulle aldrig köpa en säck Doggy eller Icas hundfoder bara för att jag inte anser mig ha råd en månad. Hör till dom som tror att foderkvalité och pris går hand i hand så därför väljer jag att köpa och ge ett dyrare foder, som självklart fungerarar på min hund och har alla de ingredienserna (nästan) som jag vill ha i ett hundfoder.

Senast ändrad:

Samma här. Vi har alltid gett våra hundar olika slags mat: olika typer av färskfoder (färskfoder har varit huvudfödan), olika slags torrfoder, matrester, köttben... Jag kan inte påstå att vi alltid fasat in nya foder långsamt heller. Vi har gjort alla "fel" enligt dagens experter. :D

Vi har aldrig haft kinkiga/kräsna hundar, dåliga magar eller liknande.

Jag byter direkt rakt av. Det senaste åren har jag mest hållit mig till två foder som jag gett parallellt beroende på tillgång där vi bort (ett hos mig och ett hos särbon) Med hundar som är vana vid olika godisar, vanlig mat, märgben osv från valptiden så verkar inte foderbyten få deras magar påverkas av förändringar såsom de som strikt får samma mat hela livet.
Det hela gäller förstås att hunden är frisk och man använder foder som passar just den hunden. Min rottis äter och mår finfint på doggy nu (lika bra som han är på måde på tex hills, James wellbeloved) - men det hade inte gått att utfodra min tik med det.
Hon som faktiskt hade mått bra av mer "bukfylla" utan näring eftersom hon pga svälten inte kunde bantas genom "mindre mat" men hon blev raskt ful i pälsen av foder med för låg fetthalt.
Färskfoder tyckte jag om att fodra med - men jag har ingen frys längre.

(Hemköpsmisstaget gör jag inte igen, det var ett sista minuten ryck när jag var så sjuk att jag inte orkade åka vidare.)

Hur fungerar Era hundar med just foder osv.?

Mina hundar äter allt med god aptit.

Utöver torrfoder får de en hel del kött och torrfodersorter kommer och går. Testar gärna "nya" foder och här är det byte rakt av när det byts torrfoder utan problem med skumma magar eller matvägrande hundar :cool:

Alla hundarna mår bra, är friska, pigga, fina i hull och päls och presterar på hög fysisk nivå utan problem under större delar av året..

Senast ändrad:

Jag blandar olika torrfoder dagligen,både dyra och billiga.Dessutom får de matrester ,färskfoder,ben,grisöron,märgben.Anledningen att jag blandar torrfoder är inte pga ekonomi utan dels för att jag tycker de ska äta allt och dels som någon skrev,att så länge de mår bra,har fint hull,fin päls och är friska så borde det vara roligare att inte alltid knapra på samma torrfoder dag ut och dag in.Visst att vissa hundar kan vara känsliga och allergiska mot foderbyten och då gäller det förståss att hitta något som fungerar,men i övrigt tror jag hundens mage anpassar sig till var de får för mat

Min vovve är lite kräsen med maten när det kommer till vanliga kulor. Han äter ingenting på morgonen och fm av någon konstig anledning. I början när vi köpte honom fick ve med något valpfoder som han blev så dålig i magen av, sedan testade vi Royal Canin som funkade bra ett tag, men sedan bytte vi till Eukanuba för högaktiva hundar. Det har han ätit det senaste såret. Han får förrutom hundmat även alltid lite rester på från våran mat, ris, gräddsås, kyckling eller kött.

Tror inte det är så bra för hundar att byta foder titt som tätt, är väl kanske nyhetens behag som lockar dem att äta mer av ett nytt foder. Skulle aldrig byta foder bara för att det blir för dyrt:crazy:det får man väl räkna in i budgeten när man köper hund tycker jag!

Våran Whipp har föresten maten framme hela tiden och äter det han vill, med tanke på att han är ensam hund hemma så funkar det. Kommer en till hund blir det mat 2 ggr om dagen mest troligt.

Tror inte det är så bra för hundar att byta foder titt som tätt, är väl kanske nyhetens behag som lockar dem att äta mer av ett nytt foder. Skulle aldrig byta foder bara för att det blir för dyrt:crazy:det får man väl räkna in i budgeten när man köper hund tycker jag!

Mina hundar äter som sagt alla foder med mycket god aptit och inte byter jag foder pga pris heller..

Tor inte alls att hundar mår dåligt av att få byta torrfoder ibland.

Mina hundar äter som sagt alla foder med mycket god aptit och inte byter jag foder pga pris heller..

Tor inte alls att hundar mår dåligt av att få byta torrfoder ibland.

Om inte annat så undrar jag vad det är för hundar som inte byter behov ibland. Min hund har haft ganska låg aktivitetmängd under ett par år + att han fick en kasterationspruta (pga sjukdom), alltså behöver han inte alls ha samma mängd energi som förr när han fick rejält med motion.
Nu ska han däremot bygga muskler och kondition inför sommarens vandring, och går sedan igår kväll på ett dyrt foder med högre fetthalt och protienhalt. När vi väl är "på tur" är tänken att sätta honom på tex orijen under turen. Mer fett/protein - mindre foder för honom att bära.

Faktum med att jag snarare kan se en risk med att enbart utfodra en hund med samma mat. (alltså helt utan godis,matrester och liknade) det är att är en halt på något i fodret snett, så kompenseras det inte av något annat.
Det här testet visar tex inte halten av köttmjöl,vete och liknade som är intressant men den visar hur väl foderet stämmer överens med vad som anges. Och i vissa fall är det rätt stor avikelse.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=325250

Senast ändrad:

Mina äter samam foder i grund och botten, jag bytte en del förr för att hitta rätt till förra hanen, men han är ju borta nu. Iofs funderar jag på att prova byta till Carrier nu, inte pga priset, men för det praktiska. Carrier kan jag få hemkört..

Däremot, så var tredje säck ungefär, så när den är slut så får de 'något annat' i 4 - 5 dagar. Vad för skit som helst egentligen som de äter och tål, friskies valpfoder från ICA brukar funka. Så får de det i 4 - 5 dagar, sen får de vanliga maten igen. Då lessnar de inte på vanliga maten.

Jag har en MYCKET svårfödd hund som äter dåligt i perioder (dålig aptit), och 'hårda metoden' fungerar visst, men hunden ser ut som ett spjälstaket och det tar månader att bygga på det sen igen. Så jag ger dem så gärna ett litet break nu och då med annat foder.

Mina har fri tillgång, något annat fungerar inte.

Jag tror faktiskt att en del uppfödare bäddar fint för krångelmagar när de bara ger sina valpar ett slags foder från dag 1 de äter fast föda. Valparnas mamma äter också bara ett foder, alltid.

Det finns ju idag minst en avhandling som faktiskt visar på att immunförsvaret hos valpar efter tikar som äter hemgjord mat (antagligen då mer varierad mat) är bättre än det hos valpar efter tikar som bara ätit ett och samma kommersiella foder hela tiden.

Det är föga förvånande eftersom hela tarmfloran byggs upp efter den mat djuret äter och äter ett djur bara foder X hela sitt liv är det klart att tarmfloran kommer vara väldigt snävt anpassad till att bara hantera foder X. En hund som äter en varierad kost bygger upp en mer generell och bredare tarmflora och får en stabilare mage.

Hur mår ens egen mage när den går från en väldigt strikt diet till en helt annan kost? Sällan väldigt bra.

Vi ger Friskis till vår hund, vi har bytat två gånger pgr han får problem med magen med vissa foder sorter. :(! Men nu är han perfekt i magen och ättit detta foder i ca 2 år nu.

Han får varje/varannan dag människo mat till middag och ofta smörgås biten som är kvar av mackan till frukost :angel:.

Ben har han alltid framme som han jätte gärna vill dela med sig av :rofl:.

Sedan får vi 4 st royal canin provpaket varje månad som vi använder som godis till lekar och tränning.

Mvh
Emma

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 100
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka