Att buköppna eller inte!?

zanzan

Trådstartare
Hur ställer ni er till att buköppna era hästar om det blir tvunget?
Har ni bestämmt redan innan att göra si eller så? Varför?

Jag har funderat på det där en del det sista då vi ställdes inför ett sådant beslut för ett litet tag sedan.

Vår häst hade väldigt diffusa koliksymtom i flera dagar (distr.vet var ute och behandlade) hästen blev bra och var fräsch över helgen för att på Måndagen bli dålig igen - återigen diffust. Vi åkte till kliniken med henne där man kännde en enorm förstoppning! Ingen förstår hur hon har kunnat ha så lite symtom! Men iallafall, man försökte lösa upp denna förstoppning och det gick väl si så där, det slutade iallafall med att de ringde akut och sa att hon fått tarmvred när tarmarna satt igång att börja röra sig, de visste att vi sagt nej till buköppning och de sa därför att nu ger vi henne en timme och har det inte släppt då så tar vi bort henne... (det var så där lätt att stå fast vid sitt beslut just då...)

Men efter 40 min ringde telen igen och det hade då börjat gå åt rätt håll, gissa om jag var glad att vi inte buköppnat! Dagen efter hämtade vi hem en frisk häst!!

Senare har flera vet. sagt att de tycker det är ett bra beslut att inte göra en öppning då resultatet sällan blir bra. Vad säger ni?

Sv: Att buköppna eller inte!?

Min lilla (06a) jag kan tänka mig att buköppna men inte 91an, hon är för gammal och har skraltig mage redan från början.

om de är en äldre häst så hade jag nog inte velat de.
däremot så hade jag inte tvekat om att göra de på min häst om de hade räddat hans liv, men de beror ju samtidigt på hela situationen för om man har långt till klinik och hästen redan är halvdö så hade jag ju inte släpat med hästen hela den vägen om de är så akut..men om den redan stog på kliniken så hade jag inte tvekat.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, vilken svår fråga! :crazy:

Men jag tror inte att jag skulle vilja utsätta min pålle för det, han är ju ändå 20, om han varit 10 år yngre kanske beroende på prognos osv.
Sen så har han heller aldrig under de 13 åren jag haft honom någonsin haft kolik.

Det är därför jag har bestämt mig nu.

Innan man ät mitt uppe i skiten.

Min har alltid varit frisk, fram till nu (se annan tråd) bortsett från en tja matförgiftning.

beror på hur man hanterar det efteråt med boxvila osv.

Min häst skulle inte klara längre vila inomhus, så då skulle hon få galoppera vidare.

Hoppas dock att jag aldrig behöver ta ställning till något sådant eller något liknande, hon ska somna in av sig själv i sommarbetshagen när hon är gammal, gammal :love:

om det verkligen var enda hoppet för att överleva så. och såklart beroende på hur prognosen ser ut efteråt.

Fattade beslut om en buköppning i går. Var i ligger riskerna menar ni?

Jag buköppnade mitt då 18-åriga sto i jan förra året. När hon kom in till sjukhuset var buköppning det enda alternativet för att kunna rädda henne. Jag tvekade aldrig då jag hade en obegränsad försäkring på henne. Det blev totalt två öppningar. Först opererades 2 m tarm bort som hade fastnat i ett hål "incarceration i foramen epiploicum". När tarmen inte ville komma igång ordentligt under helgen (opererades en fre kväll), så gjordes en ny öppning på måndagen. Det fanns inget mer att göra, tarmen hade fått så dålig cirkulation så den masserades bara. men med 5-10% chans att överleva tog hon den:)!! Två veckor totalt på sjukhuset och sedan 5 veckor i box, och sedan sjukhage ett tag. Med en sådan enorm livsglädje och kärlek till sin matte tog hon boxvilan/sjukhagen förvånansvärt bra, och idag är hon en pigg och glad 19-åring:love:!!

Totalkostnad runt 180 000:- i veterinärvård, för en häst som jag köpte för 8000:-...

Jag är så glad att min bästa vän överlevde:love:, särskilt glad är jag nu sedan min 64-åriga pappa dött oväntat... Då har jag henne att trösta mig med...:love:

Jag skulle vara mycket tveksam till att göra en buköppning. Jag har beslutat om en sådan tidigare med dödlig utgång och en skyhög veterinärräkning där inte försäkringen täckte allt.

Beroende på situation och hästens ålder och värde så skulle jag besluta efter det men så som det känns idag- aldrig mer! Det är inte värt risken.

Självklart att riskerna är större om tarm måste tas bort än om man "bara" gör en öppning. På min häst var inte tarmen skadad. Tycker att det är väldigt många som är negativa till detta ingrepp!?

alla större ingrepp innebär risker och att öppna buken på en häst som egentligen är ganska klent byggd just där är ett väldigt stort ingrepp!

Senare har flera vet. sagt att de tycker det är ett bra beslut att inte göra en öppning då resultatet sällan blir bra. Vad säger ni?

Efter en buköppning så är jag numera ganska tveksam. Men jag är ingen veterinär och skulle naturligtvis höra vad de har att säga.

Unghästen, 5 år skulle givetvis öppnas om det behövdes. Gammeltanten (85:a) på 23 år skulle troligtvis få somna in om det blev något såpass allvarligt.

Under förutsättning att jag hade hästen försäkrad med utökad veterinärvård hade jag valt att buköppna. Det enda man då behöver betala är självrisken (beror förvisso på försäkringsbolag men jag talar utifrån mitt bolag).

Däremot är jag ytterst tveksam till om jag hade betalat en buköppning helt ur egen ficka.

Min förra häst buköppnaden pga grovtarmsomvridning för 3-4 år sedan. Trots mkt kort sjukhusvistelse (6 dagar mot beräknade 7-10) och inga komplikationer kostade operationen ca 60.000:--.

Min erfarenhet av just DEN operationen är enbart god. Hästens läkning var verkligen "by the book", inga komplikationer, fick gå i sjukhage direkt och detta gick superbra, sattes igång utan problem, ärret försvann nästan helt osv osv.

Men som sagt: vem har råd att hosta upp 60.000:-- eller MER, framför allt när man inte är GARANTERAD en positiv utgång?

Två hästar i stallet där jag hade pollan innan blev buköppnade ingen av dem har idag några som helst problem och läkningen gick bra.

Jag har bestämt mig för länge sedan, jag vill inte att min häst ska gå igenom något sådant!

men det är en svår fråga... å ena sidan vill man ju göra allt för att hästen ska överleva... å andra sidan finns det en gräns för vad man vill låta hästen gå igenom. Svårt men jag har bestämt mig och hoppas jag aldrig ska behöva hamna i den situationen!

*KL*

Vissa hästar har jag vid ett eller annat läge av en eller annan anledning (ålder, varit igenom mkt innan, övrig hälsostatus/användbarhet etc) tagit beslutet att oavsett INTE buköppna.

För resterande så är det ett situationsavgörande. Dvs omständigheterna just då, veterinärens åsikt, prognosen samt - viktigt - hut lätt/svårt hästen skulle ha att 'klara konvalescensen' få avgöra.

Sponant just nu så skulle jag buköppna bägge mina om det krävdes. Men det är inte säker att det blir så om det skulle bli aktuellt, för där och då kan situationen göra att jag med tungt hjärta säger nej helt enkelt.

Tidigare hästar så är det länge sen jag haft ngn jag skulle buköppnat faktiskt. V hade jag det innan han blev T-märkt, men efter det blev ju beslutet enkelt, buköppnar INTE för att rädda tillbaka till ett liv som halvpensionär, och han skulle må dåligt av att stå så länge som konvalescensen innebar. Däremot skulle han klara konvalescensen fint.

K & B var aldrig på tal - de skulle INTE palla konvalescensen. Annars var de ju unga och utmärkta 'patienter' i övrigt, men ingen av dem klarade boxvila bra.

C hade jag öppnat utan minsta tvekan om det behövts och hon var både ung och hade klarat konvalescensen (boxvila) fint. N var alldeles för gammal och ingen bra boxvilare.

Nuvarande skkulle klara boxvilan fint, och är inte lastgamla. Tvååringen har ju hela livet framför sig, och D är i och för sig 14 men jag skulle inte tveka för åldern. Däremot skulle jag inte öppna de heller om prognosen var dålig etc.

Fast boxvila behöver de väl inte ha mer än några dagar/ någon vecka?

Min förra häst fick gå i hage efter ca 10 dagar även om det var en "box-hage".

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka