Att bo i ett lyhört hus

Idas

Trådstartare
Jag och min sambo bor i ett superfint sekelskifteshus med ungefär 16 bostadsrättslägenheter i. Det är tyvärr helt galet lyhört och man hör sina grannar i princip konstant. Våra grannar över oss går väldigt hårt och det låter ibland som att de är påväg ner genom golvet. De bor högst upp i huset så jag antar att de inte inser hur mycket det faktiskt låter bara av att de går omkring. Jag fattar att man inte kan hindra folk från att leva sitt liv, men inatt var droppen när de sprang fram och tillbaka i lägenheten konstant fram till halv tre på natten. Min sambo stormade upp kvart i två och undrade om de snart skulle gå och lägga sig och då blev det lite bättre, men det känns som sagt trist att behöva vara den som klagar..

Men till saken - dessa (inofficiella?) regler att det ska vara tyst/lugnt från 22, hur långt kan man dra dem? De spelar ju inte massor med hög musik utan det största problemet med detta är att de gamla, knarrande golven i huset gör att varje steg de tar låter sjukt högt. Kan man liksom be dem sitta i soffan från klockan 22? :banghead: I dagsläget är situationen "Undrar när *** tänker lägga sig idag så att vi också kan gå och sova".

Vi ska absolut försöka flytta men bostadsmarknaden jobbar inte direkt med oss just nu..

Jag och min sambo bor i ett superfint sekelskifteshus med ungefär 16 bostadsrättslägenheter i. Det är tyvärr helt galet lyhört och man hör sina grannar i princip konstant. Våra grannar över oss går väldigt hårt och det låter ibland som att de är påväg ner genom golvet. De bor högst upp i huset så jag antar att de inte inser hur mycket det faktiskt låter bara av att de går omkring. Jag fattar att man inte kan hindra folk från att leva sitt liv, men inatt var droppen när de sprang fram och tillbaka i lägenheten konstant fram till halv tre på natten. Min sambo stormade upp kvart i två och undrade om de snart skulle gå och lägga sig och då blev det lite bättre, men det känns som sagt trist att behöva vara den som klagar..

Men till saken - dessa (inofficiella?) regler att det ska vara tyst/lugnt från 22, hur långt kan man dra dem? De spelar ju inte massor med hög musik utan det största problemet med detta är att de gamla, knarrande golven i huset gör att varje steg de tar låter sjukt högt. Kan man liksom be dem sitta i soffan från klockan 22? :banghead: I dagsläget är situationen "Undrar när *** tänker lägga sig idag så att vi också kan gå och sova".

Vi ska absolut försöka flytta men bostadsmarknaden jobbar inte direkt med oss just nu..

Be dem komma ner till er lägenhet och lyssna hur det faktiskt låter när man bara går omkring i deras? Om det är så enkelt som du säger, att de helt enkelt inte är medvetna om det, blir det nog lätt att de bara tror ni är överkänsliga tokar som bara gnäller om ni klagar.

Sen måste ju folk få gå i sitt eget hem. Men lite större hänsyn kan ni förmodligen få om de bara förstår hur det låter för er.

Skulle aldrig ha mage att be en granne sluta röra på sig i sitt eget hem... Det är väl en sak att dammsuga, dra igång tvätt/diskmaskin, möblera om osv. Men titta tv på normal ljudnivå och gå i lägenheten? Nä då skulle jag skaffa öronproppar och flytta till en mer ljudisolerad bostad.

Jag tror de bästa är att prata med dem och som sagts redan låta dem lyssna.
Sen om ni är personer som vill ha tyst omkring er så måste ni nog leta efter hus. Lägenhetshus kommer alltid innebära att man kommer höra grannarna tilll viss del. Och självklart måste folk få gå på toa på natten eller få gå i sin lägenhet. Att man inte ska spela hög musik eller ha på maskiner efter 22 är väl annars standard.

Jag har alltid gormat åt folk som klagar på sina grannar att flytta till hus, men detta är någonting annat alltså.. Har aldrig varit med om ett så lyhört hus! Att inte kunna sova innan 02.30 för att grannen behagar att vara vaken tills dess funkar liksom inte. Jag ska prata med dem igen och sedan se till att flytta så snabbt som möjligt :p

Kan man inte bara säga det att ni inte brukar vara gnälliga men att det dundrar väldigt när man rör sig i huset och be dem att försöka gå lite försiktigare när det blir senare på kvällen? Ni kan ju passa på att informera om att ni letar nytt men att det går trögt så de ser att ni inte gnäller utan att åtgärda. Passa på att prata med föreningen om det finns något de kan göra, typ informera alla som får för sig att byta golv att lägga sånadär ljuddämpande mattor under det nya golvet eller så.

Jag bor i en otroligt lyhörd lägenhet och är dessutom analt ljudkänslig själv. Grannen ovanför mig har varit väldigt högljudd men bett om ursäkt när jag talat med honom. Då rörde det sig om skrik, gap och musik nattetid, något som inte är ett problem längre sedan jag talade med honom.

Att jag hör varenda jäkla gång han skjuter in stolen vid sitt bord (låter som om stolsbenen ska komma igenom mitt tak när som helst :D) och det dunsar när han klampar omkring däruppe det skulle jag aldrig säga nåt om. Kör med öronproppar på nätterna helt enkelt.

Bor i ett 90-tals hyreshus (borde vara isolerat tycker man) och jag hör grannarna släpa stolar längs golvet och kasta klossar (?) kl 7-8 på helgmorgnar.. Dessutom har en lägenhet två våningar ner fest onsdag-fredag-lördag lite varierande, till minst kl 23. Vi flyttar till hus i september :bump:

Jag har alltid gormat åt folk som klagar på sina grannar att flytta till hus, men detta är någonting annat alltså.. Har aldrig varit med om ett så lyhört hus! Att inte kunna sova innan 02.30 för att grannen behagar att vara vaken tills dess funkar liksom inte. Jag ska prata med dem igen och sedan se till att flytta så snabbt som möjligt :p

Jag hade det liknande när jag gjorde min masters utbildning (studenthus på campus). Där hjälpte det inte med öronproppar, jag provade precis varenda sort jag fick tag på :crazy: Personen var vaken till 3 varje natt och jag behövde gå upp klockan 6. Efter ett helt år utan ordentlig sömn var jag ett vrak.

Pojkvännen/numera ex-maken var ju så förstående när jag var tillbaka i Cambridge på helgerna för mitt extra jobb att han kollade på film till typ 2 på natten varenda helg och höll mig vaken :down: Absolut noll förståelse trots att jag försökte förklara att jag behövde sova för han kunde ju inte sova om han inte fick titta på film :meh: - han fick ju i alla fall sova under veckan.

Kan ju bara säga att tills man har bott någonstans där det låter som att golvet är påväg ner genom taket så fort personerna ovanför rör sig är det lätt att döma. När man har provat själv vet man vilket förbannat helvete det är när öronproppar inte ens hjälper :crazy:

Personligen hoppas jag att ni kan ta er iväg, av egen erfarenhet är det ibland svårt att få personerna själva att inse hur stort problemet är eftersom det ofta inte låter så högt hos dem.

Sekelskiftshus är otroligt lyhörda, golven är ofta "isolerade" med sågspån och tidningspapper. Mitt råd är att flytta, har varit i samma sits och vi insåg att det var lika bra att flytta.

Jag hade det liknande när jag gjorde min masters utbildning (studenthus på campus). Där hjälpte det inte med öronproppar, jag provade precis varenda sort jag fick tag på :crazy: Personen var vaken till 3 varje natt och jag behövde gå upp klockan 6. Efter ett helt år utan ordentlig sömn var jag ett vrak.

Pojkvännen/numera ex-maken var ju så förstående när jag var tillbaka i Cambridge på helgerna för mitt extra jobb att han kollade på film till typ 2 på natten varenda helg och höll mig vaken :down: Absolut noll förståelse trots att jag försökte förklara att jag behövde sova för han kunde ju inte sova om han inte fick titta på film :meh: - han fick ju i alla fall sova under veckan.

Kan ju bara säga att tills man har bott någonstans där det låter som att golvet är påväg ner genom taket så fort personerna ovanför rör sig är det lätt att döma. När man har provat själv vet man vilket förbannat helvete det är när öronproppar inte ens hjälper :crazy:

Personligen hoppas jag att ni kan ta er iväg, av egen erfarenhet är det ibland svårt att få personerna själva att inse hur stort problemet är eftersom det ofta inte låter så högt hos dem.

Men fortfarande gör ju inte grannen fel. Jag skulle bli väldigt paff om någon hade knackat på hos mig och bett mig sluta gå i lägenheten efter 22. Ingen har väl mer rätt än någon annan till att leva i sitt eget hem? Så vida grannen intw fullkomligen stampar sig fram i varje steg, säger jag att det är ts (och andra som störs av fotsteg) problem att lösa. T ex öronproppar, ringa sin hyresvärd och påpeka lyhördheten, försöka ljuddämpa själva som inte ung skrev.

Men fortfarande gör ju inte grannen fel. Jag skulle bli väldigt paff om någon hade knackat på hos mig och bett mig sluta gå i lägenheten efter 22. Ingen har väl mer rätt än någon annan till att leva i sitt eget hem? Så vida grannen intw fullkomligen stampar sig fram i varje steg, säger jag att det är ts (och andra som störs av fotsteg) problem att lösa. T ex öronproppar, ringa sin hyresvärd och påpeka lyhördheten, försöka ljuddämpa själva som inte ung skrev.
Vissa, bl.a jag, går ganska hårt utan att tänka på det. Jag hade absolut kunnat försöka tänka på det om en granne störs av det.

Det sa jag inte heller :) Men man behöver väl inte göra något fel för att det inte ska funka för andra? Det kanske är bättre att försöka komma överens och hitta en lösning tills TS kan flytta ut, sömnbrist är inte att leka med (jag var oerhört nära att hoppa framför tåget t.ex. för att jag hade sådan extrem sömnbrist. Det fanns ingen depression inblandad, en dag började jag gråta hysteriskt för att jag var halvägs hemma och insåg att jag kunde ha slutat att må apdåligt om jag stannat på perongen och hoppat framför nästa tåg :crazy: Men jag var så slut att jag inte orkade gå tillbaka som tur var).

Det var i mitt fall rätt uppenbart att personen inte hoppade runt eller stampade runt på flit. Han levde normalt helt enkelt, men det funkade inte for mig (hade varit helt ok med någon som gick och la sig tidigare, men man kan ju inte be en annan person att gå och lägga sig tidigare när de jobbar bäst på natten :(). Jag lånade ut mina hörlurar en gång när hans hade gått sönder så jag slapp musik den natten. Folk var väldigt medvetna i det huset om att det var oerhört lyhört, egentligen hade det varit bättre om de hade tillåtet oss att byta rum så att han kunde vara på botten våningen men admin på universitet kan vara väldigt oflexibel ibland. De enda som råkade i luven på varandra var tvättmarodörerna från det andra huset och den stackars tjejen som bodde bredvid tvättstugan :D

TS har ju dessvärre problemet att personerna för mer väsen än vad som kanske är ok när man bor i ett så lyhört hus men de kanske inte är medvetna om hur stort problem det är för grannen heller.

Vissa, bl.a jag, går ganska hårt utan att tänka på det. Jag hade absolut kunnat försöka tänka på det om en granne störs av det.

Det gör jag med, det är egentligen inte så svårt för mig att försöka gå lite smidigare om en granne störs av det. Hellre det än att de sitter och blir sur på en :o (jag jobbar också helst om nätterna när jag kan, så gör mitt bästa för att inte föra för mycket ljud trots att nuvarande boendet ej är lyhört).

Jag har löst det genom att på årsmötet (brf) varje år ta upp att det är lyhört och att det är trevligt om vi

1: visar hänsyn
2: hur frestande det än är inte börjar dammsuga och möblera om mitt i natten

Alla är super utom en familj, men de hörs genom ständiga gräl. Verkar vara någon form av läggning.

Tilläggas ska att jag tycker det är trevligt med ljud från grannarna. Bott granne med en operasångare sommövade skalor ständigt, en jazzpianist mm.
Fest är oftast helt ok (om D inte har E-Type på repeat).
Gräl stör, eftersom det visar att nån mår dåligt.

Jag har bott där det varit extremt lyhört och är väldigt ljudkänslig men jag skulle aldrig be någon att gå tystare. Vet att jag själv skulle bli väldigt stressad av om nån bad mig om det, och det skulle vara jobbigt att smyga omkring i sitt eget hem. På ett ställe hade jag en granne som inte ville att jag skulle spola vatten i köket efter 20. När en vän var på besök och hon på kvällen satte igång vattenkranen för att få fram kallt vatten och ta ett glas kastade jag mig fram och väste "nej!".

Jag har bott där det är väldigt lyhört och där det är normalt lyhört.
Jag kan säga att jag inte står ut med något.
Det känns som man blir intvingad i andra människors rutiner och liv och jag ha svårt att stå ut med det.

Där det var väldigt lyhört hade vi ett par under oss.
När mannen gick där så hördes det lika mycket och mer som om han bodde över oss.
Varje dag han kom hem från jobbet, vid 4 satte han på musik. Högt, väldigt högt.
Dom var inte otrevliga på något vis, tvärtom. Däremot var det bullriga av sig och sånt är svårt att ändra på.
Kan säga att vi inrättade våra rutiner efter deras för att skulle funka på något slags vis.......

Nu bor vi i hus och det passar mig mycket bättre.
Det är i ett vanligt villaområde med inte särskilt stora tomter (1000 kvm och mindre).
Vi har många grannar runt omkring, så deras liv hörs med allt vad det innebär, barn, hundar, gräsklippare, fester osv.
Jag blir inte alls lika störd av det, skulle säga att jag i princip inte blir störd ett dugg.
Utom ett vindspel grannen hade. Såna ljud kan göra mig galen. :o

Allra helst, om det vore för bara min egen del hade jag helst bott mer lantligt med färre grannar och större avstånd.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 817
Senast: MaddeBus
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Vi bor i lägenhet i stan. Ett ganska lyhört hus. Som granne har vi en ungkarl med sex stycken Greyhounds. Det är väl helt ok iof om det...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama