att binda fast ett föl så den får panik

O

oh_darling

fick höra ett sätt som en tränare X gör som tydligen "ska fungera".
dvs att i utbildningstadiet binda fast fölet/unghästen vid en stadig pelare, hårt så den inte kommer loss och sedan låta den stå där någon timme. självklart får fölet panik och vill slita sig flera gånger men det kommer inte att funka. det ska tydligen lära hästen att sedan vid ridningen och hästhanteringen att så fort vi människan (ledaren) tar i tygeln grimskaftet, så vet den att det är ingen idé att kämpa emot för vi vinner kampen iaf (eftersom den inte kom loss från pelaren). på så sätt kommer man sedan inte behöva ta några större tygeltag tex. vid halt för hästen ger med sig på en gång o stannar.

ärligt talat vet jag inte vad jag ska tro. det går helt emot mina principer och jag undrar verkligen om detta funkar. tydligen har det gjort det för tränare X. men borde inte hästen få traumaminnen efter att stått uppbunden sådär och sedan bli rädd för att vara det resten av livet?
eller :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Jag kan ju säga att jag aldrig skulle använda detta altenativ.
Har en fölunge nu som vet (iaf, börjat fatta) att när matte tar i grimmskaftet är det stopp.
Finns ju fler altenativ för att lära dom, men det är ju onödigt ifall dom skulle få nån rädsla för att stå uppbunden osv..

Jag skulle ALDRIG utsätta ett föl för något sådant, det finns betydligt bättre sätt att lära in vem som är ledare. Det verkar som om denna tränare gör det bekvämt för sig, att binda upp fölet sådär kräver väl inte lika mycket tålamod...Dessutom finns det ju en uppenbar risk för skador på det stackars fölet.

Däremot kanske det funkar, vet att man ex "dresserar" elefantungar så på cirkusar. Den lilla ungen binds upp och kan inte komma loss, när den sedan är vuxen och väldigt stark och egentligen skulle kunna slita sig hur lätt som helst, så försöker den inte ens för den kommer ihåg att det inte gick när den var liten.

fast det är ju lika med hästar :crazy:...hästar och elefantar ÄR starka....på ett sätt tycker jag inte det alls är fel, dom lär sig att dom inte kommer loss om dom bråkar....fel sätt är att binda en massa hösnören odyl så minsta knyck kommer dom loss :crazy: DET lär dom att slänga sig i kättingarna.......
jag brukar ha cykelslangar som tänjer sig när dom försöker ta sig loss...för man måste lära dom att sitta FAST utan att komma lösa...OK , det är inte min metod direkt att göra på det viset, men jag vet att de flesta travare jag får hem har varit med om den metoden och det är ytterst, ytterst få (1 på 1000) som har några problem eller traumatiska men av behandlingen....mer traumatiskt är ju att t ex avvänja fölen från modern....
en dag skall fölet verkas(helst vid ca 1 mån) och då SITTER den fast....då är ju det lika traumatiskt...
Har du en enda häst så är det ju inga problem, men har du 30-40 föl som skall läras så är den metoden vanlig, och jag kan lova dig att dessa föl är lika trygga som fölen utan den behandlingen.....om inte bättre ( :crazy:hösnöre,daltmetoden)

Det låter kanske värre än det är? (En timme låter ju mycket t ex, och det kanske inte var helt ensamt och obevakat fölet? Och frågan är om det är hårt som i obekvämt hårt eller bara en så pass kort längd att den inte kan trassla sig?)
För jag håller med Martha, fölet / unghästen måste lära sig att sitta fast.

Jag band unghästen i ett gummigrimskaft när hon skulle lära sig stå bunden. Visst stod jag och höll sällskap och borstade och pratade i början och då gick det bra, men sedan ville hon röra sig och märkte att det inte gick. Då blev hon upprörd och "slogs" med grmskaftet en stund, medan jag stod strax intill, utan att "ingripa". Sedan var det bra, hon lugnade sig och blev uppkopplad. Hon har inte haft problem med att stå bunden sedan dess, är inte orolig, ingenting.
Gummigrimskaft och cykelslangar är ju lite elastiska så att hästen inte ska skada sig i nacken om de försöker slänga sig och sånt. Och jag tycker att det är mycket bättre att hästen får ta kampen, en gång, och sedan vet den vad som gäller - än att den varje gång den blir bunden blir orolig och flyktbenägen, kanske kastar sig och riskerar att skada både sig själv och omgivningen.

Jag tycker att det finns sundare sätt att lära hästen att stå uppbundet i så fall. Först och främst lära den att stå still vi handen när man har ett grimskaft för att sedan ta korta perioder där man står bredvid den när den "sitter fast" för att sedan öka på perioderna.

Sen finns det de unghästar/föl som helt enkelt inte vill vara med om det och där vet jag inte riktigt hur man ska göra.

Men som sagt under normal fall så vill jag vänja ett föl vid det sakta och säkert och inte på det sättet du beskrev/frågade om.

hm... måste erkänna att jag tillämpat en liknande metod själv!
Fölungen våran var helt hopplös att leda(vi snackar hellre lägga sig ned=)), provade massa olika metoder o inget fungerade. Tillslut så började vi binda fast henne i ett träd i hagen en liten stund varje dag. Hon slet o stretade tills hon insåg att det inte gick att komma lös. Jag pysslade med henne, lyfte på hovarna osv när hon lugnat sig. Hon lämnades aldrig utan uppsikt! efter det började det gå bra att leda henne också, hon kan följa med på lugna turer som handhäst utan att vara ett bekymmer.

Hennes mor köpte jag som 6åring o hon var/är(ibland) hopplös på att stå uppbunden när det inte passar henne. Hon vet att det släpper om han kastar sig o sliter nog hårt. Jag kan intyga att det gått åt rätt många grimmor o kedjor :( Jag ville inte ha en likandan till=)

Det bästa är ju att vänja dom(binda fast dem) när de är små det minskar skaderisken efterssom att de är lättare o inte har lika mycket vikt att sätta emot.
Min fölunge verkar då absolut inte ha några traumaminnen ;)

Hon är en kanon fin åring nu=)

Vet att sådant förekommer, och att de som gör så då är MKT nöjda med resultatet!
Men de jag vet, har funnits utomlands.

Instämmer.
Får de från första gången upptäcka att man ej tar sig loss när man kastar sig, så gör de inte det någon mer gång.
Jag brukar börja med att vira grimskaftet ett helt varv runt en stolpe el dyl när jag pysslar med fölet (oftast när de är 3-4 månader och ska fölmönstras). De brukar göra ett eller två försök att ta sig loss när de tröttnar på att stå stilla, men när de märker att jag bara står där helt lugn och håller i grimskaftet, så brukar de tröttna på det. Fördelen med att hålla i grimskaftet är att man KAN släppa dem om de skulle göra sig illa, vilket jag aldrig behövt göra. Efter detta så binder jag upp dem som mina övriga hästar när jag ska göra något med dem.
Från de är ett år så står de i spilta på nätterna, också det i uppfostrande syfte. Det är aldrig problem med det heller. De accepterar att sitta fast och de brukar senare aldrig vara svåra att vare sig binda upp eller lasta. De blir också vana att man kliver upp bakom dem.

För att hästar (oavsett ålder) ska lära sig att sitta fast betyder just sitta FAST så måste de minst en gång prova ta sig loss, för att inse att det inte går.

Så jag kan förstå grundiden..

Jag lärde dock fölet att ledas och respektera grimman FÖRST, och SEN tränade vi uppbindning (och efter att ha lärt oss stå lös på stallgången).

Fölis stod lugnt och fint fastbunden redan från början, provdrog lite löst och tyckte "nehej, här var det stopp", men efter ett tag (några månader?) kom det jag väntat på; Fölis försökte ta sig LOSS. Jag lät henne hållas (det var i boxen) och stod beredd att ingripa om det skulle gå åt skogen. Men hon slogs mot uppbindningen i någon minut (men häftigt, kastade sig och gjorde allt för att komma loss) och insåg sen att "Fan, jag kommer inte loss". Sen dess har hon inte försökt.

SAMTLIGA hästar jag lärt stå uppbundna, från föl till vuxna hästar, har förr eller senare testat kraften i uppbindningen. När de insett att de inte kommer loss så har det varit bra. Och jag har STENKOLL på uppbundna hästar tills jag vet att de har provat - och misslyckas - med att ta sig loss. Sen kan jag slappna av lite mer och vända ryggen mot en uppbunden häst och sen sätter jag utan oro fast i transporten och liknande.

Huruvida metoden som beskrivs är rätt eller fel går inte att säga förrän man sett dte på plats "panik" är ett värdeord och för en människa är en panikslagen häst en sak, för en annan en annan sak. En häst med "äkta panik" TAR sig dock loss, kosta vad det kosta vill. De slåss tills något går sönder (hästen eller uppbindningen) eller tills de är för utmattade för att orka slåss med. En häst som testar uppbindningen och ger upp efter en kort stund när den inte lyckas komma loss har INTE panik. (jag har haft en som fick panik av uppbindning och där rök dte grejer så det bara sjäng av det. Även de gånger valacken fått panik vid uppbindning så har saker gått sönder. Och han är ändå väldigt bra att ha uppbunden, men i de situationer (vid lastning) när han fått PANIK så har det rykt spännen och grimmor.

En panikslagen häst ger inte upp förrän den lugnats/kommit lös/är så utmattad att den knappt orkar stå på benen. Så jag tror inte de där fölen ALLS får panik, däremot blir de säkert rätt störda och sura på att de inte kommer loss, men använd ordet panik med försiktighet.

OCH - och nu kommer en VIKTIG sak... Ett föl har betydligt mindre kroppsvikt att använda mot sig själv, och risken för skador på nacken etc är betydligt mindre med 200 kg föl än med 600 kg vuxen häst som SKA loss... Sen ska man inte göra det för tidigt med föl eftersom risken då är större igen.

Ingen av mina har fått traumatiska minnen av att försökt ta sig loss och misslyckats, tvärtom har alla (utom en, mer om den strax) varit mycket lugna och tillfreds uppbundna, de vet att de kommer inte loss och har ingen anledning att försöka annat än om de blir skrämda. De flesta brukar efter X tid uppbunden ställa sig och sova, och det hänger med resten av livet.

EN häst blev aldrig uppbindningsbar. Hon kom till mig som 12-åring, fd travhäst. Hade vants vid att ha balsnören mellan grimman och uppbindningen, dvs hon var förvissad om att hon ALLTID kom loss om hon ville. Sattes hon fast ordentligt så gick det jättebra tills hon av någon anledning insåg att hon satt FAST och inte alls kunde ta sig loss, och då fick hon panik och slet sönder grejer.

Så jag har ALDRIG hösnören eller liknande när jag lär dem stå uppbundna, det sätter jag dit först när de är vana att stå uppbundna och provat ta sig loss (och misslyckats). När jag lär dem stå uppbundna har jag endera longerlina som jag slår runt en stolpe/genom en ring och således kan ge efter på OM det behövs, eller så har jag uppbindning med dubbla panikhakar, en i uppbindningsringen och en i grimman.

Förresten, det här med panik och föl. Fölis slogs som sagt rätt rejält mot uppbindningen en gång men gav sig och ställde sig och sov när hon misslyckades. Då var hon ungefär fyra månader. När jag hade bundit fast henne (eh, surrat fast henne mot väggen eg) för att få i henne hennes PC-sprutor så fick hon ju vid ett tillfälle nog och flippade ur totalt och då rök det TVÅ uppbindningsringar som var bultade i väggen. Så som sagt, får de PANIK så tar de sig loss eller slåss tills de är utmattade. Att de testar uppbindningen och ger sig är INTE panik!

Binda fast dom ska man ju göra när dom är föl, men inte av den anledningen och inte i en timme..

Sv: att binda fast ett föl så den får panik

Jaha och hur lär ni era hästar att stå stilla, att inte kasta sig i gången, att inte vara farliga vid hantering för oss människor?
Som jag ser det är det massor av "hästfolk" som lär sina hästar att vara rädda för saker och ting och lär dem att få panik titt som tätt. Det gagnar inte hästen, det är farligt för oss människor och det är bara tröttsamt.

Sen min fölunge kom in från betet förra hösten vid ca 4 månaders ålder har jag tränat honom att stå uppbunden i repgrimma och rep som jag bundit med säkerhetsknut på ett säkert sätt. I början ryckte han och piafferade lite men belöningen är att jag släpper loss honom när han slappnar av. Hästar fungerar även så att de vill ha det bekvämt och vilket är mest bekvämt, att stå still och vila eller att slåss mot ett rep. Vill man ha en häst som försöker kasta sig i gången? Inte jag. Det tog ca 2 gånger under ganska lugna former att lära fölis det här så att det sen gick fortare för varje gång att fatta att det lönar sig att stå still. Han är nu ett år, står gärna på gången uppbunden och halvsover när han blir borstad. Har aldrig varit problem att binda upp honom för hovslagaren. Han skrapar knappt ens med hovarna. Jag och säkert också min häst väljer nog det här jämfört med att bråka på stallgången de följande 25 åren eller hur länge han nu lever. Vad är problemet? Detta är inte hjärntvätt.

Jag är emot alla former av hösnören mm å har alltid "bara ställt upp" mina hästar oavsett ålder i gången...
Är det föl (på hösten = månader gamla) så har det däremot kanske i början bara handlat om 10 min för att sedan öka tiden ...
Självklart kommer det tider då de ska "se" om de kommer loss... Vid dessa tillfällen ser jag för allt i världen till att de INTE kommer loss...
Har en häst väl lärt sej att de kommer loss vid "bråk" så kan man garantera att de aldrig kommer sitta fast igen...

Vår första häst köpte vi som 7åring och hon testade REJÄLT i början men grejjerna höll och när hon gjort så x antal gånger så slutade hon... (obs då handlade de bara om ren å skär VILJA inte panik)...

Har alltid en ända med panikhake i mina gångar och alltid nära till kniv (även alltid med en kniv i transporten) ifall att... Men har ALDRIG behövt använda den...

Hatar allt som heter gummifrmskaft och balsnören. jag binder upp fölungarna från v 1. med vanligt stumt grimskaft. I början brevid mamma och då kan de få hoppa och stutsa hur mkt som helst men efter en kort stund så upptäcker de att de inte kommer någon stans och på 2/3 gången så står de stilla. En timme är att ta i men 15 min får nog mina stå uppbundna. En häst som lär sig redan som föl att stå stilla när de är uppbundna behöver inte ha balsnören på grimmorna som vuxna. Mina har inte blivit traumatiska och de kastar sig heller inte när de är vuxna. Grundregel nr 1 för mig, STÅ STILL!

Många använder det sättet.
Tex i Australien så är det ett väl använt sätt till unghästar som ska bli tävlingshästar i tex fälttävlan.
Den effekten det kortvariga obehaget får i framtiden för hästen är att den aldrig kommer om den får panik, att börja kasta sig och "hänga" bakåt i det den sitter fast i.

Personligen så skulle jag inte våga använda tekniken på en vuxen häst, för jag har inte de "redskapen" de har i tex Australien (typ fastgjuten stolpe). Jag skulle anse skaderisken för stor.

Däremot så skulle jag inte tveka att göra det med ett föl. Dvs binda det så det inte skulle lära sig att det kommer loss bara det far bakåt.
Inte inbjuda till att fölet skulle kasta sig, jag skulle göra allt för att fölet inte skulle få panik (lugn miljö, mamma i närheten osv).
Men jag skulle inte binda det så det kunde ta sig loss.

Angående det att binda fölet i en stadig stolpe så fungerar det faktiskt. Vi har två stycken 6 åriga valackar och båda har lärt sig att stå uppbundna genom att bindas vid en stolpe. Så metoden fungerar riktigt bra om man gör på rätt sätt. Båda valackarna är nu superlugna att bindas upp och ledas.

Håller med, nån gång ska de lärta sig och skaderisken är mindre när de är små. När de sedan lärt sig att stå still kan man använda sig av balsnören ifall att det skulle hända nåt nån gång. Jag använder iof inte det men....

Jag har själv fått hem ett treårigt sto som aldrig hade varit uppbunden i en stallgång i hela sitt liv.. Vilket vi inte visste när vi skulle pyssla med henne, hon hade sönder två grimmor och ett grimskaft. Fick inte direkt panik men hon slängde sej bakåt och stod på bakbenen flera gånger. Vi lät henne hålla på tills hon tillslut lugnade sej och då fick hon massa beröm (: efter det har hon aldrig gjort nånting och står jätte snällt på gången..

Utförs denna metod på rätt sätt är den säkert jättebra!
Önskar min pålle hade lärt sig detta när han var föl och inte stooor tung häst. Han kastade sig bakåt en gång när han skulle skos, och spännena på snörena han satt fast i gick sönder :eek:
Men han håller itne på med sånt jämt, som tur är :p

Min lilla hingst band jag upp första gången i stallgången när han var 3 MÅNADER... (om ja inte minns helt fel) ... Jag tänkte att om han försöker ta sig loss så får han göra det (försöka alltså) för han kommer ingenstans och får märka det på egen hand.. Men han har aldrig ens visat tendens till att försöka ta sig loss!! Ibland önskade jag att han kunde gjort det så jag visste att han hade försökt så det inte plötsligt skulle komma som en överraskning... Men nej.. Ingen överraskning heller :) Snäll som han e ;) Nu är han 2 år och har ännu inte gjort något "dumt"... :D

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 885
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 107
Senast: verser
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 379
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama