För att hästar (oavsett ålder) ska lära sig att sitta fast betyder just sitta FAST så måste de minst en gång prova ta sig loss, för att inse att det inte går.
Så jag kan förstå grundiden..
Jag lärde dock fölet att ledas och respektera grimman FÖRST, och SEN tränade vi uppbindning (och efter att ha lärt oss stå lös på stallgången).
Fölis stod lugnt och fint fastbunden redan från början, provdrog lite löst och tyckte "nehej, här var det stopp", men efter ett tag (några månader?) kom det jag väntat på; Fölis försökte ta sig LOSS. Jag lät henne hållas (det var i boxen) och stod beredd att ingripa om det skulle gå åt skogen. Men hon slogs mot uppbindningen i någon minut (men häftigt, kastade sig och gjorde allt för att komma loss) och insåg sen att "Fan, jag kommer inte loss". Sen dess har hon inte försökt.
SAMTLIGA hästar jag lärt stå uppbundna, från föl till vuxna hästar, har förr eller senare testat kraften i uppbindningen. När de insett att de inte kommer loss så har det varit bra. Och jag har STENKOLL på uppbundna hästar tills jag vet att de har provat - och misslyckas - med att ta sig loss. Sen kan jag slappna av lite mer och vända ryggen mot en uppbunden häst och sen sätter jag utan oro fast i transporten och liknande.
Huruvida metoden som beskrivs är rätt eller fel går inte att säga förrän man sett dte på plats "panik" är ett värdeord och för en människa är en panikslagen häst en sak, för en annan en annan sak. En häst med "äkta panik" TAR sig dock loss, kosta vad det kosta vill. De slåss tills något går sönder (hästen eller uppbindningen) eller tills de är för utmattade för att orka slåss med. En häst som testar uppbindningen och ger upp efter en kort stund när den inte lyckas komma loss har INTE panik. (jag har haft en som fick panik av uppbindning och där rök dte grejer så det bara sjäng av det. Även de gånger valacken fått panik vid uppbindning så har saker gått sönder. Och han är ändå väldigt bra att ha uppbunden, men i de situationer (vid lastning) när han fått PANIK så har det rykt spännen och grimmor.
En panikslagen häst ger inte upp förrän den lugnats/kommit lös/är så utmattad att den knappt orkar stå på benen. Så jag tror inte de där fölen ALLS får panik, däremot blir de säkert rätt störda och sura på att de inte kommer loss, men använd ordet panik med försiktighet.
OCH - och nu kommer en VIKTIG sak... Ett föl har betydligt mindre kroppsvikt att använda mot sig själv, och risken för skador på nacken etc är betydligt mindre med 200 kg föl än med 600 kg vuxen häst som SKA loss... Sen ska man inte göra det för tidigt med föl eftersom risken då är större igen.
Ingen av mina har fått traumatiska minnen av att försökt ta sig loss och misslyckats, tvärtom har alla (utom en, mer om den strax) varit mycket lugna och tillfreds uppbundna, de vet att de kommer inte loss och har ingen anledning att försöka annat än om de blir skrämda. De flesta brukar efter X tid uppbunden ställa sig och sova, och det hänger med resten av livet.
EN häst blev aldrig uppbindningsbar. Hon kom till mig som 12-åring, fd travhäst. Hade vants vid att ha balsnören mellan grimman och uppbindningen, dvs hon var förvissad om att hon ALLTID kom loss om hon ville. Sattes hon fast ordentligt så gick det jättebra tills hon av någon anledning insåg att hon satt FAST och inte alls kunde ta sig loss, och då fick hon panik och slet sönder grejer.
Så jag har ALDRIG hösnören eller liknande när jag lär dem stå uppbundna, det sätter jag dit först när de är vana att stå uppbundna och provat ta sig loss (och misslyckats). När jag lär dem stå uppbundna har jag endera longerlina som jag slår runt en stolpe/genom en ring och således kan ge efter på OM det behövs, eller så har jag uppbindning med dubbla panikhakar, en i uppbindningsringen och en i grimman.
Förresten, det här med panik och föl. Fölis slogs som sagt rätt rejält mot uppbindningen en gång men gav sig och ställde sig och sov när hon misslyckades. Då var hon ungefär fyra månader. När jag hade bundit fast henne (eh, surrat fast henne mot väggen eg) för att få i henne hennes PC-sprutor så fick hon ju vid ett tillfälle nog och flippade ur totalt och då rök det TVÅ uppbindningsringar som var bultade i väggen. Så som sagt, får de PANIK så tar de sig loss eller slåss tills de är utmattade. Att de testar uppbindningen och ger sig är INTE panik!