Att avliva

J

j3nnif3r

Hur går det till egentligen? Nu menar jag inte hur det går till att släcka livet på hästen, utan man går tillväga för att få sin häst avlivad, vad som händer med kroppen efter avlivningen osv.

Min häst har haft diverse problem under våra tre år tillsammans.
- Kronisk Atros och Gonit i alla fyra ben
- Problem med utåtväxande kindtänder
- Eksem
- Öm rygg med pålagringar
- Stela muskler i nästan hela kroppen
- Problem med att fötterna växer inåt
- Stor sårskada
- Problem med andingen som nu har gått så långt att hon knappt orkar gå uppför en backe

Jag har nu tagit beslutet att ta bort henne snarast möjligt. Så nu är min fråga hur man går vidare för att få sin häst avlivad? Antagligen måste man ha ett avlivningstillstånd eller liknande? Jag är helt vilsen på det här planet, så alla kunskaper tas tacksamt emot :bow:

Sv: Att avliva

Först av allt får man ta ställning till hur man vill avliva sin häst. Man kan anlita en veterinär som kommer hem och ger hästen en spruta med avlivningsvätska, be avlivningstjänst (fd nödslakten) komma hem och avliva hästen med bult eller helt enkelt åka till slakteriet.

I de två sistnämnda fallen behöver man inte fundera på vad som ska ske med kroppen; avlivningstjänst har med sig en stor kontainer som de lastar den döda hästen i (kan se lite otäckt ut, titta inte) och på slakteriet har de förstås alla möjligheter att ta hand om kroppen, vare sig den ska användas till livsmedel eller gå till destruktion.

I de fall veterinären avlivar hästen måste man själv ta kontakt med avlivningstjänst som hämtar upp kroppen.

För att hitta de telefonnummer man behöver kan man ringa distriktsveterinären i sin kommun - de har alla nummer som behövs.

Har du försäkring som du vill ha ut så måste en veterinär döma ut hästen.
Sist jag gjorde det (har gjort det två gånger) så kontaktade vet försäkringsbolaget. När det var gidkänt så ringde vet mig.
Jag kontaktade själv slakteriet (Dahlbergs brålanda, jätte härliga människor där) fick bet av både förs bolaget och slakteriet. Vill man hellre ha nödslakt så ringer man dem och avtalar tid.
På båda sätten så tar de hand om kroppen åt en och man får bet för köttet. Vet inte hur det fungerar om det inte går att använda till livsmedel, men de vet de säkerligen.
Viktigaste är väl att man har klart med förs bolaget innan avlivningen sker.

Hur hon kommer att tas bort har jag redan bestämt, hon ska bultas. Och det ska ske hemma.

Kontaktar man endast avlivningstjänst så avlivar dem samt tar med sig kroppen? Kontaktar man veterinär som tar bort hästen så måste man också kontakta avlivningtjänst för att forsla bort kroppen? Eller förtod jag fel nu?

Vad kostar det att avliva?

Vi har en försäkring, inte för att det handlar om mycket pengar, men några tusen uppnår det nog..

Måste veterinär vara på plats för att döma ut eller räcker det att ta de över telefon?

Avlivningstjänst kan bulta och avbloda så de gör "allt".

Betalade 4000kr för tre år sedan men det beror säker på avstånd och sånt.

Du skickar in en livskadeanmälan och veterinärens utlåtande (den som har behandlat hästen).

Detta är alltså ingenting som går i ett svep utan det kommer att ta ett tag att få godkännandet att ta bort samt att få tid?

Skickar jag livskadeanmälan och veterinärens utlåtande till den/det som ska avliva?

Häst som avlivas utanför slakteriet används inte längre i livsmedelsproduktionen. Man har inte de rätta resurserna att ta hand om kroppen ute i fält sedan nödslakten lades ner. Man får alltså inte något betalt, annat än vid slakterie-slakt.

I vilket fall som helst så antar jag att min häst inte kommer att användas till livsmedel, hon har troligen fått i sig alldeles för mycket olika medicineringar..

Tog bort min för snart 2 månader sen och det kostade 5.300 kr
1.800 för själva avlivningen( var tvungen att ta vet. spruta då han inte släpper främmande människor nära huvudet)
3.500 för bortforsling+destruering.
Varken vet. eller avlivningstjänst frågade efter pass och det behövdes ingen underskrift eller liknande från ägaren(min mamma stod som ägare)vilket jag tyckte var märkligt. Går det alltid till på det sättet kan man ju alltså avliva nån annans häst utan deras tillstånd?:crazy:

om veterinären tycker att hästen är väldigt dålig/lider så kan denne skriva - av djurskyddsskäl i papperna till försäkringsbolaget. sist vi avlivade (förra våren) med hjälp av lantbrukstjänst så tog det 6 dagar mellan att veterinären undersökt sista gången och dömt ut och vi faxat in papperna till försäkringsbolaget tills lantbrukstjänst bultat. ca. 2 veckor senare kom pengarna från livförsäkringen.

till stor del beror det på hur mycket lidande veterinären anser att hästen har och om det behöver prövas yttligare behandling.

hästen behöver inte ha pass när jordbrukstjänst avlivar.

Veterinär på Mälarklinken sa att hon tyckte att det senaste behandlingen var den sista, så egentligen borde det bara vara att ringa och få hennes godkännande? Kan tilläggas att hon velat döma ut hästen redan två gånger tidigare.

då är det antagligen inga problem alls, när hästen är utredd och behandlad utan framgång många ggr. och veterinären utryckligen säger att denne tycker att hästen ska avlivas så kan det gå väldigt fort, ibland på bara några dagar.

hoppas allt går bra för er

Jag betalade 6300:- för avlivning, bortforslande av kropp och destruktion, jag anlitade djurambulansen.

Lantbrukstjänsten som avlivade min förrförra häst bultade henne och tog med sig henne direkt.

Vet ej vad det kostade då det inte var jag som betalade...

Jo, personligen tycker jag inte att det borde vara några som helst problem att få henne utdömd..

Fy fan, jag börjar inse att min bästa vän ska dö nu :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästmänniskan Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag...
Svar
13
· Visningar
1 847
Senast: linzan
·
Hästvård eller vilar det en förbannelese över vårt stall. Vi har haft sån otur med skadade hästar dom senaste 6 åren så jag börjar undra. Man är...
Svar
9
· Visningar
1 554
Senast: Masse
·
J
Hästvård Nu skriver jag mest den här tråden för att skriva av mig, måste reda ut det här lite. Jag blir inte klok på den här hästen. Jag har...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: j3nnif3r
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur