Del 146!
Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå...
Vi har som sagt köpt gård och jag vill anlägga ridbana.
Ekonomin är inte obegränsad, men jag vill ha en BRA ridbana (även om jag tål vissa nackdelar med den).
Jag vill ha:
BRA underlag när jag rider på den!
Och med bra menas för mig vare sig för djupt/glidigt eller för hårt.
En bana som inte kräver allt för mycket vård sett till hur mycket som det kommer ridas på den (en häst, 3-4 gånger per vecka).
Jag kan acceptera:
Att banan inte alltid är ridbar. Dvs att jag ska låta bli att rida på den när det är för blött t ex.
En lite mindre ridbana, mått cirka 20x40?
Jag har:
Mark till ridbana 20x40 som är hyffsat plan i utgångsläget.
Sandmark under, dvs väldränerat.
Jag undrar:
Gräsbana som är sanddressad, hur funkar det?
Gräs har fördelen av att ge ett underlag som inte blir stumt (hårt) utan med lite stuns i, grus på för att göra banan mindre hal.
Jag förstår att sanden försvinner vartefter och måste ersättas, men är det ett vettigt alternativ om man som jag har bara en häst och kommer kunna låta bli att rida på banan i april under tjällossningen så man inte förstör den?
I så fall bara dika runt banan, eventuellt hyvla till (med traktorskopan) eventuell ojämnhet och så på med ett par cm sand (och lägga upp ett sandlass bredvid banan för nästa års påfyllning).
Eller ska jag satsa på "medelvarianten" och ta bort matjorden?
Dika runtomkring, ett stenmjölslager och så ett ytlager i 0-8.
Det bör ju ge en mer säker bana, men kräver den harvning varje vecka trots att jag rider så lite på den (för att inte bli ihoptryckt = hård?).
Traktor är planerat inköp, men att lägga harvningstid varje vecka för ridning 45 minuter gånger 3 per vecka känns lite overkill..
Den riktiga varianten känns inte realistisk, dvs den me dmånga lager osv.
Dels för att jag har sandjorden under redan, dels för att banan ska utnyttjas så lite. Det måste bli rimligt!
Hur har ni tänkt?
Vad har ni provat på?
Och hur gick det?
Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå...
Vi har som sagt köpt gård och jag vill anlägga ridbana.
Ekonomin är inte obegränsad, men jag vill ha en BRA ridbana (även om jag tål vissa nackdelar med den).
Jag vill ha:
BRA underlag när jag rider på den!
Och med bra menas för mig vare sig för djupt/glidigt eller för hårt.
En bana som inte kräver allt för mycket vård sett till hur mycket som det kommer ridas på den (en häst, 3-4 gånger per vecka).
Jag kan acceptera:
Att banan inte alltid är ridbar. Dvs att jag ska låta bli att rida på den när det är för blött t ex.
En lite mindre ridbana, mått cirka 20x40?
Jag har:
Mark till ridbana 20x40 som är hyffsat plan i utgångsläget.
Sandmark under, dvs väldränerat.
Jag undrar:
Gräsbana som är sanddressad, hur funkar det?
Gräs har fördelen av att ge ett underlag som inte blir stumt (hårt) utan med lite stuns i, grus på för att göra banan mindre hal.
Jag förstår att sanden försvinner vartefter och måste ersättas, men är det ett vettigt alternativ om man som jag har bara en häst och kommer kunna låta bli att rida på banan i april under tjällossningen så man inte förstör den?
I så fall bara dika runt banan, eventuellt hyvla till (med traktorskopan) eventuell ojämnhet och så på med ett par cm sand (och lägga upp ett sandlass bredvid banan för nästa års påfyllning).
Eller ska jag satsa på "medelvarianten" och ta bort matjorden?
Dika runtomkring, ett stenmjölslager och så ett ytlager i 0-8.
Det bör ju ge en mer säker bana, men kräver den harvning varje vecka trots att jag rider så lite på den (för att inte bli ihoptryckt = hård?).
Traktor är planerat inköp, men att lägga harvningstid varje vecka för ridning 45 minuter gånger 3 per vecka känns lite overkill..
Den riktiga varianten känns inte realistisk, dvs den me dmånga lager osv.
Dels för att jag har sandjorden under redan, dels för att banan ska utnyttjas så lite. Det måste bli rimligt!
Hur har ni tänkt?
Vad har ni provat på?
Och hur gick det?