Att (andels)äga galopphäst

Myrten

Trådstartare
Jag sålde mina hästar 2005 och har inte ridit regelbundet sedan våren 2006. Ända sedan jag slutade har tanken på att ta upp hästeriet igen funnits där - men jag känner absolut inget sug efter att ha en egen häst igen och inte heller efter att vara medryttare eller rida på ridskola.

Under i princip hela mitt liv har jag varit lite intresserad av galopp, även om jag aldrig satt mig in i det. Ett besök i Newmarket i maj och två på Täby under sommaren har definitivt ökat intresset. Köpte en andel i Riks-galopen (varpå hästen raskt dog:cry:), men jag känner att jag nog vill ha lite mer "häst". Så i veckan var jag och hälsade på hos en tränare här i trakten. Jag blev genast mycket intresserad. Så härligt att känna på stalluften och den puls som finns i ett proffsstall! Därtill var hästarna väldigt trevliga!

Pratade med tränaren och skall maila för mer frågor. Men jag tänkte att ni här på forumet kanske kunde bjuda på lite fler infallsvinklar och lite grunder. Vad skall man tänka på? Är det någon skillnad på att ha svensk- eller utlandsfödd häst? "Vanlig" insats? Någon som har en idé om ungefärlig månadskostnad? Att man inte kan förutse veterinär etc förstår jag, men hur höga är startavgifter, avgifter för ryttare etc? Hur får man ut "det mesta" av att vara andelsägare? Jag gör det inte med förhoppning att dra in några pengar, den möjligheten ser jag som en bonus utan för att komma lite närmare ett "riktigt" hästägande och lära mig mer om sporten.

Vad jag förstod var det helt ok att hälsa på och titta även om man bara äger en tiondel. Jag har alltid varit intresserad av stamtavlor och ser fram emot att sätta mig in i den biten, men det är ju roligare om man har något att utgå ifrån.

All input mottages tacksamt. Jag är helt grön. Spontant känner jag att jag helst skulle vilja ha en tvååring så man får vara med från början. Samtidigt blev jag väldigt förtjust i ett treårssto och jag har alltid gillat ston.

Förvirrat, men jag tror ni fattar:D...

Sv: Att (andels)äga galopphäst

Hej. Eftersom du är delägare på häst i Riksgaloppen så har du väl fått inbjudan att deltaga i en kurs som ger mera inblick i galoppens värld? På Täby hålls kursen 19/8. En bra sida att kolla in är ju svensgalopp.se, där finns lite info bla om att äga häst. (Trist att er häst dog :()

Tack för svar! Jag har anmält mig till kursen och läst en hel del på nätet, men jag hoppas att det även finns en del personliga kommentarer eller erfarenheter här som man kan ta del av.

Jag har hästar på alla tänkbara sätt, dels egna som jag tränar själv, en Rikshäst och så är jag med i ett konsortium med tjugo andelar och det är avgjort det roligaste. Vår häst Tintillon tog sin andra seger här i lördags och det firades!
Bild på Tintintanterna!

Det viktigaste är att de andra delägarna har samma mål med hästägandet som du. Vet en tjej som fick en andel i ett konsortium med unga killar som tyckte det var kul att ha starthästar så när en häst fick problem och behövde opereras för ett fel i halsen och såldes blev killarna glada och tjejen ledsen..:angel:

Vi som äger Tintin, varav flera är aktiva här på Buke, är alla hästtjejer och tycker det är kul att vi har världens sötaste galoppör och vi blir lika glada bara han kommer hem hel.:love: Dessutom har han varit jätteduktig och på 22 starter har han varit tvåa nio gånger, segrat två gånger och bara varit utanför pengarna fyra gånger och då med goda ursäkter...

Stall Tintin består av 20 andelar varav tränaren har kvar fyra som vi inte fick sålda från början - folk som hoppar av rätt vad det är - och sedan är vi flera som delar på en andel så jag har bara 1/40-del men det är lika kul för det. Max vi har betalat är 500+ kronor för en månad men nu har vi flera gratis månader eftersom han sprungit in pengar vår duktige prins.

När han slutar att tävla kommer vi vara tvungna att dra lott om vem som får honom som pensionär.:D

Hur det fungerar med besök i stallet är naturligtvis väldigt individuellt, flera av oss är vänner med tränaren sedan tidigare så många av delägarna dräller i stallet lite då och då. Själv bor jag så långt bort från banan att det inte blir av och jag har redan tillräckligt med hästar i mitt liv..

Är det en kvinnlig tränare som börjar på C? I så fall har jag fått uppfattningen att hon är väldigt kundinriktad och säkert välkomnar ägare som vill komma och hälsa på sina hästar. Sen är det naturligtvis ingen tränare som uppskattar att ägarna kommer och har en massa konstiga åsikter, jag lägger mig aldrig i vad tränaren vill göra med vår häst. Jag har valt att vara med i en häst hos honom och det innebär att jag har fullt förtroende för hans kompetens. Annars hade jag inte anlitat honom.

Senast ändrad:

Fler frågor?:p

Fråga gärna mer om du vill men jag tycker absolut att du ska hugga, har du inte några vänner som du kan dela med? Så här i början tror jag det är bäst att ni är så många att ingen har något att säga till om och låta tränaren fatta alla beslut så ni i gruppen slipper bli osams.:grin:

Åhå, är du med i Tintintanterna? :D
Jag o mamma var på Jägers när Tintillon vann för ett par veckor sedan, vi satt o mumsade middag med galoppfantaster och träffade trevliga Jessica o Padraig Long, och köpte raskt var sin andel i Free House vilket vi absolut inte ångrar ;)

TS: Jag har tyvärr inget vettigt att bidra med, jag har en andel i en riksgaloppör och det är himla kul... känns som att det var ett lätt steg in i en sport som jag gärna vill se mer av, gärna på båda sidor om railen ;)

Har haft ett kortare Buke-uppehåll p.g.a. mycket jobb.

Tack för svar!:bow:

Skall nu läsa alla inlägg noga. Det har i alla fall gått lite framåt. Var på kurs förra helgen och lärde mig en hel del. Jag tror definitivt det blir något av det här framöver...

Tillbaka snart, sannolikt med mer frågor.

även jag en av Tintintanterna ,det roligaste jag har gjort . rekommenderar varmt en andelshäst med ett roligt ägargäng.

Ni Tintintanter, hur började ni? Var ni ett gäng som kände varandra och så följde andra med? Eller...?

Jag är nog ungefär på den nivån Camilla beskriver ovan: tycker det verkar störtkul med galopp och ser fram emot att lära mig om en för mig ny sport som vi utövar tillsammans med dessa fantastiska djur, men vill ha en speciell häst att engagera mig i. Visst kan man spela, men det är hästarna, inte spelet som är viktigast för mig. En tusendel är dock för lite för att jag skall känna "det" och jag har inte råd eller engagemang att ha en "egen" häst i nuläget.

Att samäga häst med ett roligt gäng verkar det klart bästa. Ett gäng som ser det som roligt, är intresserade av hästar och att det är en bonus om man får igen en del av pengarna. Men hur hittar man de med samma inställning? Visst kan jag börja söka i bekantskapskretsen, men jag är lite trött på att ofta ha projektledarrollen.

Camilla - ja, jag tror att det är den tränare du tänker på jag var och tittade hos. Och det verkar väldigt kundinriktat och öppet. Fick bra intryck av hur hästarna hålls och sköts, så jag är rätt inställd på att söka mig dit. Skall bara bättra på min kunskapsbas och fundera ut vad jag verkligen VILL först. Tittade på tre hästar det finns andelar i, men den jag gillade bäst tycks att döma av resultaten vara den med sämst förutsättningar:rofl:.

jag och camilla kände varandra sen drog vi med nya tanter ( och endel män) från olika håll.Camilla kom med förslaget och jagsom för länge sedan haft galopphäst var eld och lågor.Sen gillade vi samma tränare och gick dit och förhörde ossom möjligheterna och då visade sig att han skulle tillEngland och köpa häst och på den vägenär det. Så roligt och givande på alla sätt och vis. Nu har vi haft enorm tur att få en häst som kan starta mycket ,ej har varit skadat och är världens söstaste:love:

Det hela började egentligen här på Buke. Jag skapade en tråd på Senior om Dansk Derby och en annan Bukefalist och hennes man hängde med. Mannen berättade att tränaren som vi sedan valde, HIL, hade försökt sälja häst till honom tidigare men det hade inte blivit av. Nu var mannen, O, lite sugen så jag frågade HIL vad han hade för vi var några som eventuellt var sugna.

Fred och hennes Syster Yster var väl också med på Klampen eller hur? Och Kratus? Eller var det året innan? I vicket fall var det O som fick mig att tänka på HIL och han är en av de tränare jag känner väl och kan tänka mig att sätta häst i träning hos och sedan kände Fred honom också så han blev det naturliga valet.

HIL skulle till England i samma veva och där köpte han Tintin som föll oss i smaken och sedan drog vi ihop ett gäng - de flesta är Freds vänner men det är även några härifrån som är med. Men inte O med fru...:angel:

Så det var så det började och det har verkligen fungerat bra. Nu har Tintin nästan 50.000 i överskott på kontot - så det blir en rolig julfest!:bump::bump::bump:

Senast ändrad:

Det är pengar han har sprungit in i år och är över efter betalda utgifter. En riktig pärla.:love:

Jag räknade nog lite fel där. Men det är i alla fall väl över 30' plus till dags dato. Och på onsdag kan det bli en släng till. Om någon har lust att se ett gäng tokiga tanter gapa och bära sig tokigt åt startar Tintin på Jägers då...:angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 750
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar