Återuppliva stampade luktärtor???

mian1

Trådstartare
:cry::( Hundkräket har rivit ner en bricka med mina luktärtor och en hel rad tomatplantor. Sedan har hon stampat på allihop. Tror att bond:devil: har gått förbi utanför huset med sin hemska schäfer och gjort mina hundar galna. I vilket fall är alla torvkrukorna platta och luktärtorna, som var kraftiga och fina är brutna och ser helt vissna ut.

Kan man klippa av dem där de är brutna och få dem att fortsätta att växa? Eller är det kört? En hel påse sicilianska vildluktärtor åt skogen? :cry:
 
Sv: Återuppliva stampade luktärtor???

Jag skulle trycka ner dem i jorden och se vad som händer! Så långt ner som möjligt med bara det sista bladparet ovanför jorden. Tomatplanter som vinglar iväg brukar jag trycka ner vid om plantering och det fungerar väldigt bra! Svägerska går ett steg längre och sår dem i en djup kruka med bara lite jord på botten och sen fyller på vart efter de växter, de brukar bli väldigt kraftiga och fina hennes plantor.
 
Sv: Återuppliva stampade luktärtor???

Det är bara bra att de är toppade (eller brutna :angel:). Om man toppar luktärtsplantor då de är små blir de kraftigare och grenar sig.


Sicilianska vildluktärtor? Låter spännande. Plockar du frö i höst så kan man kanse få tigga några?
 
Sv: Återuppliva stampade luktärtor???

Det är bara bra att de är toppade (eller brutna :angel:). Om man toppar luktärtsplantor då de är små blir de kraftigare och grenar sig.


Sicilianska vildluktärtor? Låter spännande. Plockar du frö i höst så kan man kanse få tigga några?

Klart du får! Jag har låtit dem ligga sedan stampningen för att se om de skulle överleva eller vissna. I dag fick de flesta nya, ostampade krukor eftersom de verkade må bra. Jag har stabiliserat dem med glittriga, rosa sugrör och flyttat alla mina odlingar till den hundfria övervåningen.

Rötterna luktade otroligt gott när jag planterade om så om de överlever till blomningen kommer de nog att bli alldeles fantastiska!!!
:banana:
 
Sv: Återuppliva stampade luktärtor???

Första året jag hade egen trädgård på landet, efter många år i Malmö, blev jag lite överentusiastisk. Jag köpte ett dussin gröna plastdrivbänkar, såjord och diverse fröer. Sådde och fyllde alla husets söderfönster med gröna lådor. Det tog en vecka ungefär, sen rev katterna ner allihop. Jag räddade en späd planta här och där men de blev aldrig riktigt bra. Och jag hade inte en aning om vad som var vad i plant-jord-röran.

Plastdrivhusen står numera staplade på en hylla i stallet. De lär inte användas igen.:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp