Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig att.." och "enligt hyreslagen är du skyldig att.." och "du ska bli skadeståndskyldig om..", "du blir ersättningsskyldig om.." osv. Man bara ja men tack för det här tiden ni med hörni. Hur som helst, vi behöver ju betala för återställning av hål i väggen om vi inte gör det själva, så vi tänker att vi gör det själva så slipper vi få en faktura på dyra hantverkaravgifter sedan. Problemet är bara att när jag målade om lägenheten så köpte jag färgen av en liten butik i närheten av mig som nu har lagt ner. Jag vet alltså inte hur i hela fridens namn jag ska kunna få tag på exakt samma färg, och jag har ju givetvis ingen färgkarta/färgkort kvar. Hur hade ni gjort? Det gäller en vägg i hallen där garderoberna är fästa i väggen, en vägg i sovrummet där det sitter en stor spegel och sedan en vägg i vardagsrummet där TV har suttit.
När jag fick denna lägenhet så var det genom byte, och då skriver man på papper att man accepterar lägenheten i befintligt skick. Alltså, den var hemskt. Det var fettfläckar längst väggen där sängen stått Fula gamla blommiga tapeter, märken längst ramarna där tavlor suttit och fläkten luktade gammal askkopp. Så jag har alltså tvättat alla väggar, spacklat igen håligheter och målat ljusgrått i hela lägenheten. Det blev så himla fint. Men nu måste jag alltså ändå återställa håligheterna i väggen eftersom nästa hyresgäst kommer att få lägenheten via bostadskön och då ställs högre krav på att lägenheten ska vara i fint skick. Lite irriterande, men vad ska man göra.
Men ja, hur hade ni gjort? Jag är givetvis inte sugen på att måla om precis hela lägenheten bara för att just denna färg inte existerar längre. Så länge det är "hantmannamässigt" gjort och neutrala färger så är det OK enligt hyresvärd. Ska de då alltså få ofrivilliga fondväggar i lägenheten? Tips?
När jag fick denna lägenhet så var det genom byte, och då skriver man på papper att man accepterar lägenheten i befintligt skick. Alltså, den var hemskt. Det var fettfläckar längst väggen där sängen stått Fula gamla blommiga tapeter, märken längst ramarna där tavlor suttit och fläkten luktade gammal askkopp. Så jag har alltså tvättat alla väggar, spacklat igen håligheter och målat ljusgrått i hela lägenheten. Det blev så himla fint. Men nu måste jag alltså ändå återställa håligheterna i väggen eftersom nästa hyresgäst kommer att få lägenheten via bostadskön och då ställs högre krav på att lägenheten ska vara i fint skick. Lite irriterande, men vad ska man göra.
Men ja, hur hade ni gjort? Jag är givetvis inte sugen på att måla om precis hela lägenheten bara för att just denna färg inte existerar längre. Så länge det är "hantmannamässigt" gjort och neutrala färger så är det OK enligt hyresvärd. Ska de då alltså få ofrivilliga fondväggar i lägenheten? Tips?