olivialarsson
Trådstartare
Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men avfärdat det som min egen snedhet. Varit hos kiropraktor flertalet gånger, men det har inte blivit bättre. Tyckte även att stoppningen blivit sned i sadeln, så jag skickade iväg den för omstoppning. När sadelmakaren öppnar upp sadeln upptäcker hon att bommen är mer än 1 cm skev, största sannolikhet tillverkarfel.
Ridsportbutiken har under detta år hunnit lägga ner, så jag tar kontakt direkt med tillverkaren. Sadeln skickas dit, reklamationen godkänns och jag blir lovad en ny sadel. So far so good. Jag lyckas även få tag på ägarna till ridsportbutiken där jag köpte sadeln. Sadeltillverkaren skickar mig en lånesadel så länge, in samma utförande som min gamla, i en annan färg då min färg tydligen var beställningsvara även för leverantören.
Lånesadeln kommer, och har inte alls samma passform som min gamla, och det är inte pga av den skeva bommen. Hästen har ej ändrat sig i kroppen.
Reklamationen godkändes i början på augusti, och nya sadeln skulle komma i mitten på september. Jag har varit på dem säker 4 gånger, men det blir bara försening på försening. Jag har ny tagit kontakt med dem som sålde den sneda sadeln till mig, och sagt att jag vill göra ett återköp. Jag lämnar den nya sadeln, som är precis likadan som den som såldes till mig, och jag vill ha mina pengar tillbaka.
Tilläggas ska att det var endast ridsportbutiken som lades ned, de kommer att fortsätta med att sälja sadlar, ha sadelprovning etc.
Jag har ej fått svar från dem angående återköpet.
Vad har jag för rättigheter? Om jag nu har några rättigheter alls?
Ridsportbutiken har under detta år hunnit lägga ner, så jag tar kontakt direkt med tillverkaren. Sadeln skickas dit, reklamationen godkänns och jag blir lovad en ny sadel. So far so good. Jag lyckas även få tag på ägarna till ridsportbutiken där jag köpte sadeln. Sadeltillverkaren skickar mig en lånesadel så länge, in samma utförande som min gamla, i en annan färg då min färg tydligen var beställningsvara även för leverantören.
Lånesadeln kommer, och har inte alls samma passform som min gamla, och det är inte pga av den skeva bommen. Hästen har ej ändrat sig i kroppen.
Reklamationen godkändes i början på augusti, och nya sadeln skulle komma i mitten på september. Jag har varit på dem säker 4 gånger, men det blir bara försening på försening. Jag har ny tagit kontakt med dem som sålde den sneda sadeln till mig, och sagt att jag vill göra ett återköp. Jag lämnar den nya sadeln, som är precis likadan som den som såldes till mig, och jag vill ha mina pengar tillbaka.
Tilläggas ska att det var endast ridsportbutiken som lades ned, de kommer att fortsätta med att sälja sadlar, ha sadelprovning etc.
Jag har ej fått svar från dem angående återköpet.
Vad har jag för rättigheter? Om jag nu har några rättigheter alls?