Återkommande uvi

sthu

Trådstartare
Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen.
Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon.
Hon har haft uvi minst tre gånger de senaste åren, fått behandling och blivit bra igen.
Jag har fodrat med Hills c/d (som heter nåt annat nuförtiden) i över ett år. Det funkade bra, men nu har uvi kommit tillbaka.. Hon får även Onsior dagligen på grund av ryggsmärta (symtomfri!).

Vad kan jag göra? Tänker förebyggande nu.

Givetvis ska jag även ringa min veterinär och be om råd och boka en tid.

När min katt (lever inte längre) hade uvi och inte kunde behålla medicinen så sa vet. att jag kunde ge C-vitamin. Minns ej dos men det var en liten burk och liten tablett som jag delade i två delar, så gav en halv.
Det verkade hjälpa för hon blev inte sämre av det.
Mitt tips är att kontakta vet. för att fråga om dos och vilken sort som passar katter (kan ju finnas tillsatser som inte är bra för katter).

Hon har haft uvi minst tre gånger de senaste åren, fått behandling och blivit bra igen.
Jag har fodrat med Hills c/d (som heter nåt annat nuförtiden) i över ett år. Det funkade bra, men nu har uvi kommit tillbaka.. Hon får även Onsior dagligen på grund av ryggsmärta (symtomfri!).

Du kantesta att lägga till cystease för att minska återfallsrisken.
Sen är ju cystit på katt ofta stressrelaterad, så man kan behöva se över miljön och evt prova feliway tex

Du kantesta att lägga till cystease för att minska återfallsrisken.
Sen är ju cystit på katt ofta stressrelaterad, så man kan behöva se över miljön och evt prova feliway tex
Feliway har vi inkopplat sen ett par månader tillbaka. Vi har precis fått barn, och det är klart det stressar på oss alla..

Cystease nämnde veterinären också. Ska testa det.

Bättre med blötmat än torrmat till katter med UVI-problem. De flesta katter dricker inte mycket och äter de blötmat får de i sig mer vätska.

Feliway har vi inkopplat sen ett par månader tillbaka. Vi har precis fått barn, och det är klart det stressar på oss alla..

Cystease nämnde veterinären också. Ska testa det.
Vi fick rekommenderat och gav cystophan, den innehåller både glukosaminoglukaner och tryptophan. Cystease innehåller endast det förstnämnda. Info om skillnaden på dem en bit ned på sidan:

https://vetzoo.se/radgivning/cystophan-cystease

Är det UVI dvs infektion med bakterier eller har hon idiopatisk cystit (FIC)? Behandlingen samt utredningsgång skiljer sig.

Är det UVI dvs infektion med bakterier eller har hon idiopatisk cystit (FIC)? Behandlingen samt utredningsgång skiljer sig.
Det har inte gjorts nån odling de senaste två gångerna. Första gången var det uvi (bakterier) och antibiotika. De andra två behandlade vi bara med smärtstillande och foderbyte, och efter några dagar gick det över.

Veterinären jag pratade med igår tyckte jag skulle hålla koll och avvakta.

Vi fick rekommenderat och gav cystophan, den innehåller både glukosaminoglukaner och tryptophan. Cystease innehåller endast det förstnämnda. Info om skillnaden på dem en bit ned på sidan:

https://vetzoo.se/radgivning/cystophan-cystease

Jag hade bra resultat med cystophan, enbart blötmat, och att hålla katten åt det smalare hållet hela tiden. (Nu kommer jag tyvärr inte ihåg evidensen bakom det sistnämnda, men enligt vet var det den lägre delen av normalvikt som kunde förbygga skov.) Givetvis tillsammans med stressförebyggande åtgärder hemma, men det var också tydligt för oss vad som stressade henne för det var nästan bara i sådana situationer ett skov faktiskt bröt ut. ("Matte är sjuk" eller "matte är på jobbresa" är ju tyvärr svårt att reglera bort från livet. Resor tillsammans med oss var tex aldrig något problem. Inte heller semestrar, så jag gissar att det som triggade var stress hos mig även om den var så liten att jag inte kände av den.)

Med åtgärder på plats hade hon ungefär ett skov på 2-3 dagar om året. Tyvärr var grunden i det hela en dysfunktionell njure och kristaller i den andra, men hon hade flera år som nästan skovfri innan njurarna satte stopp. :(

Det har inte gjorts nån odling de senaste två gångerna. Första gången var det uvi (bakterier) och antibiotika. De andra två behandlade vi bara med smärtstillande och foderbyte, och efter några dagar gick det över.

Veterinären jag pratade med igår tyckte jag skulle hålla koll och avvakta.

Om du ger "vanliga" c/d nu så finns även c/d stress med tillsatt tryptophan.

Kan katter bli vingliga av gabapentin?
Japp. Det är säkert dosberoende men det används som stressminskande inför tex veterinärbesök och resor med. Jag upplever det åtminstone i den dos jag fått rek vid resa har en lätt sederande effekt

Sen kan nog olika katter vara olika känsliga. Annat preparat men min ragdoll fick Bonqat utskrivet. Hon blev helt däckad på normal dos och kunde inte gå utan bara ramlade. Så vi fick ge en kvarts dos istället.

Så rådgör med din veterinär om ni kanske ska ändra dosen?

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 355
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 116
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar