Återkommande näsblod

B

BJÖRKIS

Står för första gången med en häst som blöder näsblod, det upptäcktes igår kväll när de togs in för natten, antar att han fått sig en smäll efter lek i hagen. Han har inte ansträngts vid ridning eller liknanade.
Jag torkar honom ren och han äter glatt sin kvällsmat.
Idag på morgonen fanns inga tecken på att han blött under natten, åt upp sin frukost med stor aptit (han älskar mat).
De släpps ut i hagen, hästarna börjar som vanligt leka och springa, efter en stund upptäcker jag att han återigen blöder, från samma näsborre. Jag torkar återigen honom ren. Lämnar dem sedan i hagen, tar in dem nu ikväll och ser att han fortfarande blöder, dock kraftigare än förut.
Han mår inte dåligt på något sätt, äter och är pigg, ingen feber.
Jag blir självklart orolig eftersom detta är något jag inte tidigare stött på, hur lång tid bör jag vänta innan jag bokar tid hos veterinären? Jag anser att röntgen kan vara på sin plats för att utesluta fraktur, det syns ingenting utanpå.
Det är oxå möjligt att blodkärl har spruckit, hur lång tid tar det innan dessa i så fall läker?
Fram med tips.

Sv: Återkommande näsblod

Hej ! Jag tycker att du ska ta kontakt med vetrinär o beställa tid för undersökning. Då går dom fömodligen ner med en slang med en liten kamera på o tittar i halsen, O ser hur det ser ut. För det kan ju vara svårt att ställa en diagnos innan dom tittat, o om dom kan se vad orsaken kan vara hästen blöder.Har själv haft en häst med dom problemen. Det är ju klart att du blir orolig, det hade jag med blivit. Lycka till :angel:

Eftersom det är en galopphäst tycker jag absolut att du ska kolla upp honom. Är det något problem så kan det åtgärdas på en gång. Arne Lindholm har med framgång lasrat halsen (lungorna) på en av våra hästar som hade en rejäl blödning och den hade aldrig några problem efter det!

Det tar ett tag att läka, det kan komma att blöda igen vid ansträngning, så jag tycker också att du ska undersöka den. Särskilt som den blöder igen redan i hagen. Om du inte är säker på att den fått en smäll är det ännu viktigare att kolla, kan finnas andra orsaker också.

Jag har svårt o tro att han skulle vara sk lungblödare, sannolikheten är stor att han fått sig en smäll när de busat.
Han har inte ansträngts vid ridning.
Idag har det varit lugnt, inget blod.
Jag har med hjälp av ficklampa kollat honom i näsan så långt det gick och jag kunde inte se tecken på sår eller liknande, detta går givetvis inte jämföra med veterinärernas redskap.

Han har vilat hela helgen och ikväll hoppas jag kunna ta in honom utan blod i snoken.
Återkommer om hur det gick.

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Puffindog
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 545
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar