Återkommande hälta...

K

klabbarparn

Vad kan det va som orsakar min hästs hälta??
För att göra en lång historia kort: i maj förra året blev min då fyra år gamla häst halt. Det visade sej va kotledsinflammation vänster bak.
Vi behandlade med tuppkam m.m 1 gång, blev bara liiite bättre men vet. tyckte vi skulle göra en artroskopi. Vi gjorde det men dom hittade inget direkt fel. Skrapade bara bort lite "sjögräs" som vet. kallade det. Hästen hade tydligen oxå "trånga ledgångar".
Nu har han vilat o satts igång jättelångsamt efter konstens alla regler och är nu tillbaka i ungefär samma träningsnivå som sist han blev halt. Och vad händer? Jo han börjar kännas oren igen.
Sist visade det sej genom att han släpade v.bak när han travade.
Nu tycker jag mej se samma symptom vid longering och när jag rider i trav känns det som om han inte vill ta ut steget ordentligt...
VAD kan detta vara??!!
Jag vill absolut inte ge upp på honom för han är bara 5 år o världens bästa :cry:
Nån som har nån tanke?

Sv: Återkommande hälta...

Kan tillägga att veterinären (första gången) trodde att hältan berodde på att han har haft kraftiga växtperioder och att lederna inte hängt med ordentligt, och att vi samtidigt kanske hade gått lite för fort fram med träningen under tiden.

Har själv inte haft någon häst med kotledsinflammation men kan spåna lite.

Dels, hur mycket motionerar du, vad gör du under tiden? Hur går hästen i ridningen; rids den samlat eller mer "unghästform"? Hur lång igångsättning hade du efter första hältan?

I och med att det är en ung häst så är det viktigt med ordentliga viloperioder och att man tar det lugnt i växtperioderna samt att man varierar träningen.

Hur passar utrustningen? Även om man tror att sadeln passar bra så behöver den ibland ligga ännu bättre på hästen. Hur sitter tränset, vilket bett har hästen, hur trivs han med det?

Har han spänningar i kroppen som kan ställa till besvär? Är han kollad av massör el et (el. dy.)? Strechar du ut musklerna på honom efter motionspass?

Jag har fått för mig att man bör undvika för mycket böjt spår (som longering) samt för djupt underlag, åtminstånde under uppbyggnadsfasen som bör ta lång tid. Variera motionssätt och underlag.

Vad får hästen för foder? Det kan troligtvis också spela in.

Jag hoppas att hästen blir bättre och håller sig bra!

Ha en skön helg! /Blue_moon.

Hur konstaterades kotledsinflammationen? *nyfiken på hur diagnos ställs*

När jag hade djurskyddsmyndigheten här så poängterade jag att jag haft fortlöpande kontakt med vet och att ingen av dem sagt ngt om hullet. (han var iof inte i underhull enligt henne heller) då sa hon att veterinärerna har oss som kunder och kritiserar inte alltid då man kanske blir sur och byter vet. Synd tycker jag, för man vill ju veta om man gör ngt fel. O andra sidan kan det kanske vara svårt att veta exakt vad det beror på.

Den nivån han börjar bli oren på, hur hård träning är det då?

Den nivån han börjar bli oren på, hur hård träning är det då?

Man kan säja att det börjar när han rids i alla gångarter och ca 30 minuters pass (högst). Dressyr ca 2-3 ggr i veckan, stora volter o rakt spår.
MEN nu verkar det som om det kan va en så enkel sak som att han är ömfotad! Han va nämligen inte så snäll mot hovslagaren häromdan :angel: så han fick bara skor fram, och det va i samma veva han började kännas knepig...
Jag ska försöka få på honom skor nu så jag kan se om det blir som vanligt igen.
Hoppas hoppas :bow:

Vi har nu varit inne ett par gånger på klinik och det visade sej att han va bra i bakkotan men däremot reagerade han på båda kotorna fram.
Det konstiga är att när han blev sprutad där så va han nästan helt bra vid återbesöket 2 v senare, men då visar han helt plötsligt på båda knäna fram!
Hur kommer detta sig?? Han har bara gått i hagen liksom...
Hältan släcks i princip helt när vi bedövar vänster framknä.
Kan det ha nåt att göra med att han har gått upp 100 kg i vikt sedan i september och att han har avlastat bakbenet en längre tid?

Sen undrar jag oxå om hältan kan dyka upp på nya ställen när man får bort smärtan från ett ställe...lite konstigt formulerat men...tänkte bara eftersom han inte visade smärta i knäna föränn den släppte i kotorna...

Jag tycker att det låter som att ni försöker bota ett sekundärt problem (hältan) utan att ha hittat orsaken till problemet. Jag skulle råda dig till att ta ut någon duktig equiterapeut som kan klargöra om den här hästen är sned eller har andra problem som gör att den får hältor.

Det troligaste verkar vara att ni inte har hittat grundorsaken till hältorna, och att hitta den är ofta inte lätt, utan kräver tid och helst en engagerad veterinär som inte ger sig.

Som exempel min häst som haltade ena bak, eller ena fram, hade kotledsinflammationer i båda fram, eller båda fram och ena bak, ryggont, spänningar i hela kroppen, vilket allt har visat sig bero på ligamentskada i ena kotleden, vilket väl hittades runt 7:e klinikbesöket, lite beroende på hur jag räknar.

Och däremellan gick hästen bra, ingen tränare såg någon orenhet, utan smärtan visade sig i kotledsinflammationer och spänningar. När hästen blev behandlad och fick vila så svarade den bra varje gång, men så fort man satte igång och rida igen (lååångsamma igångsättningar) så kom kotledsinflammationerna om hästen kom upp i 5-10 min trav per dag...

Så med min erfarenhet så tror jag mest på att hästen har ont någonstans, och det mesta av hältorna/inflammationerna är bara sekundärproblem. Jag skulle kollat sadeln, bett en klinikhovslagare kolla skoningen ihop med veterinär, låtit en duktig equiterapeut/kotknackare kolla igenom hästen efter låsningar/spänningar för att kunna utesluta den typen av problem.

Så många av våra hästar är tappra och gör som vi ber dem, även om det gör ont, tyvärr, därför är det så svårt att hitta orsaken, när hästen försöker dölja hältan i det längsta.

Övervikten kan väl göra sitt till, det ger ju mer belastning på frambenen, så att försöka få ner vikten är väl inte fel, även om jag inte tror att det är grundorsaken. Vad säger vet om knäproblemet, tror vet att det är grundorsaken, eller ett sekundärproblem?

Att hästen inte visade smärta i knäna förrän man bedövade kotorna tror jag är vanligt, kotlederna är indikatorleder och det är där man först ofta märker problemen, även om grundorsaken inte är kotledsinflammation.

Ursäkta att det blev lite långt, hoppas ni hittar problemet och du får en frisk häst!

Vi ska in igen o kolla honom om ca 1,5 vecka.
Vet tyckte oxå att det va väldigt konstigt att hältan helt plötsligt visade sej i knäna istället, men nu verkar det som om det går åt rätt håll. Kanske är orsaken till hältan fram bakkotan som krånglade en längre tid, kanske inte, men hur som helst så har all hälta försvunnit fram (båda framknäna o båda kotorna) utom liiite i ena framknäet och det är behandlat nu.
Nu är det bara att vänta o se hur det går vid återbesöket, o se hur det går när han sätts igång.
Ang. vikten så är det inte så att han har blivit tjock utan han va snarare lite för tunn fram tills i vintras då han började lägga på sej lite mer pga att jag äntligen hittade ett foder som funkade. (Han är fbl o har svårt att hålla hullet), och nu har ju gräset gjort sitt oxå, så nu har han perfekt hull :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit