Återkommande drömmar

Jag drömmer ofta att jag är vid min gamla ridskola och plötsligt ska rida lektion. Det visar sig alltid då att jag glömt något, tex ridskor, ridhjälm eller annat som gör att jag inte kan rida som planerat. Någon gång har det också hänt att jag inte hittar hästens träns eller sadel. Jag letar alltid så länge att jag missar hela ridlektionen.

Jag har även drömt att jag trodde mig vara klar för ridlektion, gick bredvid ridläraren till ridhuset och berättade för henne om mina drömmar. Sa ungefär "Det är så roligt, jag brukar drömma att jag ska rida lektion men alltid glömmer något så att jag missar lektionen, men nu, nu har jag ju med mig allt!"
Hon svarade då genom att fråga var jag hade ridhjälmen. Den hade jag såklart glömt och så blev det ingen lektion då heller :rofl:

Varför jag drömmer så vet jag inte. Nu är det faktiskt ett tag sedan sist, men vissa perioder kan jag drömma sådär flera gånger i månaden.
Du kanske är orolig för att inte få rida? ;)

Kom på att jag en period hela tiden hade mardrömmar om att jag körde bil och bromsarna fungerade inte. Kommer fortfarande ihåg paniken. Men det är en sån klassisk mardröm som handlar om att man inte känner att man har kontroll över livet och vill sakta ner. Strax därefter blev jag svårt sjuk så det var säker mitt undermedvetna som försökte berätta för mig att jag måste stanna upp och vila och sluta springa runt som en galning för att hinna med allting. Synd jag inte lyssnade på mig själv.

Jag drömmer mardrömmar om att jag måste bo i lägenhet :crazy: Märkligt nog utvecklas alltid drömmen till att jag hittar nya rum i lägenheten och att det egentligen inte alls är en lägenhet utan att jag bara trodde det.

Jag drömmer ibland om när mina barn var små. Som att titta i ett fotoalbum eller på en film men att uppleva det på nytt :love: Jag saknar den tiden ibland så de drömmarna ser jag inte som konstiga alls.

Men visst är det lustigt att just det här med att hitta rum verkar vara en sådan universell dröm? Jag menar det är så specifikt tema, och inte som många andra som verkar "universella" drömmar kopplad till överlevnad eller stress; att man faller eller aldrig blir klar med något viktigt eller blir jagad eller vad det nu är.

Utan alla som jag hört som drömmer om att hitta nya rum verkar uppleva det positivt, och ändå är det ju ett ganska underligt och lite övernaturligt koncept i sig. Inte den mest självklara eller enda möjliga saken att komma på som metafor för personlig utveckling, liksom?

Jag har för mig att hus är en rätt erkänd symbol för ens inre? I mitt fall blir jag inte jätteglad när jag hittar nya rum utan det känns ofta mystiskt och nästan lite läskigt men också spännande .

Jag drömmer i perioder om att jag byter bil eller lägenhet på impuls och sedan ångrar mig. Med tanke på hur noga jag överväger stora beslut tycker jag att dessa drömmar är så "inte jag".

Drömmer ofta att jag kör bil och inte riktigt når pedalerna. Eller så når jag men bromsen är så jäkla seg att det tar en halv evighet att stanna.

Min mamma och jag har genom åren haft samma dröm. Vi drömmer att mitt syskon har styckmördat någon och att det är upp till oss att gömma delarna. När vi gräver ner dom så är det alltid något finger eller en näsa som sticker upp.
Jag återkommer till det stället senare i drömmen och har då sällskap med mig, och jag är konstant rädd för att sällskapet ska märka att det sticker upp en fot ur jorden.

Vad jag än drömmer är det ofta att jag ska i väg någonstans, inte hittar det jag ska ha med mig i packningen, inte lyckas få på mig kläder/smink, och framför allt har jag svårt att gå för benen hänger inte med så jag kryper på alla fyra. Plats och personer varierar något enormt genom drömmens gång.

Sist drömde jag om mormor, som hade flyttat ensam till sin svågers gamla hus, i husets källare fanns ett ENORMT slakteri som inte användes. Som senare övergick i någon sorts stor lagerbutik för bröllopskläder (där jag valde någon sorts konstig, vinröd kavaj..).

Ja vi har nyss lämnat en ko till slakt, samt planerar giftermål nästa år.

Mina drömmar är fruktansvärt röriga och dimmiga.

Drömmer ofta att jag kör bil och inte riktigt når pedalerna. Eller så når jag men bromsen är så jäkla seg att det tar en halv evighet att stanna.

Min mamma och jag har genom åren haft samma dröm. Vi drömmer att mitt syskon har styckmördat någon och att det är upp till oss att gömma delarna. När vi gräver ner dom så är det alltid något finger eller en näsa som sticker upp.
Jag återkommer till det stället senare i drömmen och har då sällskap med mig, och jag är konstant rädd för att sällskapet ska märka att det sticker upp en fot ur jorden.

Vad obehagligt!! :eek: Har du någon teori om vad det betyder?

När jag var liten hade jag två återkommande mardrömmar; de var i princip exakt lika varje gång och jag kan fortfarande soela upp huvuddragen för mitt inre.

Precis som några andra har jag också drömt flertalet gånger om att inte ha kontroll över en bil. I mitt fall sitter jag i baksätet bakom förarplatsen och når inte fram till ratten och pedalerna, men bilen rör sig ändå (fort framåt). Var dock länge sedan jag drömde det nu.

Jag har många gånger drömt om min pappa. Han dog i en bilolycka när jag var 13 år, men i drömmarna har han av olika anledningar fejkat sin död, försvunnit och efter alla år kommit tillbaka. Några gånger har det varit för att han upptäckte att han var gay, andra gånger har det varit andra förklaringar. Ibland har jag lyckats övertala honom om att stanna hos oss, andra gånger har han varit tvungen att fortsätta att leva sitt andra liv.

Sedan min tös gick bort dyker hon ofta upp i mina drömmar, i olika mer eller mindre konstiga situationen, för det mesta är jag dock medveten om att hon är död. En gång hade någon kidnappat en av mina hundar och det visar sig att de rövat bort min vackra lilla Blå men samtidigt känner jag lättnad att de tagit henne, och ingen av mina andra hundar, för hon finns ju inte längre. Samtidigt så står hon ju där framför mig. :cry:

Vad obehagligt!! :eek: Har du någon teori om vad det betyder?

Sjukt obehagligt!

Jag vet inte, mitt syskon har en diagnos som ställer till det för henom på många sätt. Bland annat ses hen som lat och omotiverad och det är många gånger som jag och min mamma har fått ställa upp för henom och ta henom i försvar. Kanske kan ha något med det att göra?

Konstigt det därmed bilen - för det drömmer jag också med jämna mellanrum Jag sitter i baksätet och har stora problem med att nå ratten och pedalerna och akn inte styra. Eller så trampar jag på bromsen och den tar inte. Den är trög som på en gammal traktor och jag stampar och trycket men forsar förbi korsningar och missar avfarter.

Jag drömer också att jag tappar bort bilen. Att jag inte hittar den på parkeringen och går i timmar och gata upp och gata ner, bakom hus och på nya parkeringsplatser men bilen är borta. Eller så är jag på en skola och vet inte i vilken sal jag ska vara och vilket ämne jag ska ha och mina böcker är borta och jag har inte varit på vissa lektioner på hela läsåret för att jag inte hittat eller vetat vilket schema jag har.

Jag är helt enkelt väldigt vilse i livet i mina drömmar.

Min "stressdröm" som jag haft ända sedan jag var liten och fortfarande har är att jag hamnar långt, djupt ner i snö och inte kan ta mig upp. Har alltså flera meter upp till snökanten. Försöker jag "klättra" upp rasar jag bara ännu djupare ner.

Saken är att jag älskar snö. :D

Minst en gång i månaden har jag en ''Kapitel 2'' dröm, en fortsättning på en av mina andra drömmar. Kan både vara bra drömmar och riktigt obehagliga.

Jag drömmer många obehagliga drömmar, att mamma får cancer, pojkvän dör, husdjur/häst dör, att jag sitter fast och inte kan springa ifrån våldtäcktsman/mördare, svälta sakta till döds i en bur i ett tomt svart rum. Fy.

Jag drömmer ofta att jag av någon anledning inte klarar av gymnasiet. Vaknar upp kallsvettig över ngn kurs jag fått underkänt i. Nu har det hänt så många ggr att jag förstår direkt då jag vaknar att det är en dröm. Förstår inte varifrån det kommer. Studenten tog jag för mååånga år sen utan problem,har högskolan klar,jobbat flera år och är för tillfället föräldraledig.

Undrar om mitt undermedvetna vill att jag byter bransch?

Konstigt det därmed bilen - för det drömmer jag också med jämna mellanrum Jag sitter i baksätet och har stora problem med att nå ratten och pedalerna och akn inte styra. Eller så trampar jag på bromsen och den tar inte. Den är trög som på en gammal traktor och jag stampar och trycket men forsar förbi korsningar och missar avfarter.
Precis så! Jag känner verkligen igen mig.

Fy för denna tråden! Jag minns ytters sällan att jag drömmer, men inatt var det dax!

Jag har aldrig hört innan om folk som drömmer om hus och hittar nya rum, men det var precis det jag drömde om inatt.
Jag gick upp på ovanvåningen (som vi inte har) och hittade i städskrubben (som vi inte har...) en gömd dörr som ledde till gömda rum :p jag var överlycklig, äntligen slapp jag dela hobbyrum med barn och make, utan kunde få ett helt eget rum att fylla :p

Med tanke på att jag läste i tråden idag igen, så blir det väl fler drömmar inatt. många som skrivit om bilar som inte går/svåra att stanna, så antar att det i såfall blir en sådan dröm :nailbiting: (tror aldrig jag haft en sådan dröm innan heller)

Hus med många rum och nya rum känner jag också igen mig i, dyker upp med jämna mellanrum.

Drömmer ofta att jag springer eller flyger, sällan med någon särskild destination och aldrig jagad, bara far fram snabbt och lätt.

Är jag stressad drömmer jag att jag sitter som kassörska på ett storköp, milslång kö och varuberg på bandet. Eller att det är dags att skriva prov och jag har försovit mig och alla mina grejer är borta så jag blir bara mer och mer sen.

Men för det allra mesta kommer jag inte ihåg mina drömmar.

Jag har tänkt mycket på det här den senaste tiden då jag har en specifik dröm som kommer och går i perioder. Just nu är det en sån period. Och drömmen är väldigt väldigt konstig.

Den utspelar sig på olika platser hela tiden men har alltid samma innehåll. Jag blir kissnödig och måste gå på toa. Letar upp närmsta toa (oftast är jag hemma hos någon eller mig själv) som visar sig vara en fåtölj. Ingen fåtölj med ring, lock och spolknapp utan en vanlig fåtölj som jag helt enkelt ska kissa i. Sitsen är lite mer skumgummiaktig (fast ändå plastigt fakeskinn) så det blir sådär smaskigt slabbigt :wtf::yuck:

En kan ju tycka att det borde handla om att jag kanske är kissnödig. Men jag vaknar ofta upp utan att vara det. Och nej, jag har inte kissat på mig! Jag gillar inte alls drömmen och har alltid en konstig känsla när jag vaknar. Vad tusan kan det betyda?

Jag drömmer väl lite på samma tema. Jag ska låna en offentlig toalett och de är alltid totalt obeskrivligt äckliga. Typ dass-stil med kiss och bajs över hela golvet och sitsen. Eller i ett öppet rum där jag måste sitta på toa mitt bland folk.

När jag var yngre drömde jag återkommande att jag klättrade upp i höga torn och föll ut, eller satt i byggnader som föll sidledes. Kittlet i magen var alltid nästan ohanterbart, särskilt som fallen var så långa (en km eller liknande). Dock slutade de alltid med den mjukaste landningen man kan tänka sig. Bokstavligen. Med tiden kom jag fram till att jag i fallen ofta satt upp och landningen bestod i att jag lade mig mjukt ner i madrassen.

Undrar om folk i samma utsträckning drömde om skenande hästar som inte gick att hejda, före bilismens tid? Eller om grottmänniskorna drömde om nyupphittade grottrum?

Förresten en annan sådan där "vanlig" dröm som många lär ha är att tappa tänder, det har hänt att jag har drömt det också. Men inte så ofta som hitta nya rum/tappa kontroll över bilen/ockupation av min mark.

Senast ändrad:
Drömmer som många andra här att jag inte kan bromsa bilen, jätteobehagligt! Andra obehagliga drömmar är när jag tappar mina tänder och mer psykologiskt när jag bråkar med en nära anhörig och försöker få hen att förstå att hen bara skadar sig själv. Som tur är så är de mesta av mina drömmar trevliga! När jag var liten kunde jag gå runt i dem och styra själv då jag visste att jag drömde men har tappat det nu.

Liknande trådar

Tjatter Jag hade en så himla mysig dröm inatt. Jag drömde att jag köpt ett stort hus utanför Stockholm, och att jag visade det här huset för min...
2
Svar
37
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka