återintroducera marsvinshanar

lizan

Trådstartare
Moderator
Min Roland blev sjuk och fick vara på djurkliniken lördagkväll-tills nu, dvs knappt två dygn. Han blev direkt när han kom hem SKITSUR på kompisen Glenn, så nu behöver jag tips o råd över hur jag ska göra för att dom ska bli kompisar igen!

Direkt när han kom hem fick Glenn nosa o sådär, men sen pang blev han verkligen JÄTTEarg!

Dom har bott ihop i 1 år och 8 månader ungefär, då var Roland ett år och Glenn flyttade från mamma in hos Roland. Det har fungerat bra förutom någon gång ibland när Roland vart på dåligt humör några dagar och vart onödigt mycket på Glenn med att säga ifrån o hota osv. Dock har det aldrig blivit några skador på någon av dom.

Fick göra väldigt provisoriskt såhär på kvällskvisten, dom sitter i en låda där jag "spärrat av" halva med kartong eftersom inget galler jag hade gick ner i lådan... Det går bra nu.

Är det en bra grej att sätta någon form av nät eller galler emellan halvorna? Så att dom ser varandra osv? Det är ändå bra för mig om Roland går själv i någon dag så jag kan hålla koll på hans kiss och bajs.

Fler tips?
Tror ni att risken är stor att jag inte kan ha dom ihop mer? :crazy:

Sv: återintroducera marsvinshanar

Just ja, är det bättre om jag sen försöker släppa ihop dom på en större yta och inte i buren? tex bara ute på golvet?

Kan ju vara så kanske att roland fortfarande är lite tagen efter sjukhusbesöket och inte gillade glenns närhet pga det.

Testa som du säger att släppa ihop dom på ett större och mer neutralt ställe än just buren.

Jo, jag hoppas att det bara ska vara så. Fast samtidigt så är han en butterpelle så jag förbereder mig på det värsta! :p

Tog upp o hade bägge i knät, nära men inte på varandra, vilket gick bra!

Får se om min lådavdelare håller, glenn är på den redan. :p får göra något annat när jag inte är vaken tror jag...

Jag tror att Roland kanner att nu maste han visa Glenn vem som ar kung i buren! ;)
Var det nystadat i buren? Kanske det luktade lite for mycket Glenn och for lite Roland?
Jag tror det kommer att ga bra att ha dem ihop igen. Lat dem vara ihop och skrika och gapa pa varandra, men som du gjort innan sa fortsatt sara om de bits el sa.
Jag skulle gissa att de snart ar kompisar igen!

Rolan är en sån jääääävla surgubbe bara!!!

(fast nu fjäskar han som faaan för mig, för han äääälskar maten han fick med som jag ska stödmata honom med lite även fast han började äta så fort han kom hem.. :p )

jag ska iväg nu o köpa något nät eller galler att sätta emellan dom i buren, så får jag fortsätta försöka.. vill inte ta det för fort om Roland fortfarande är medtagen, men samtidigt inte vänta för länge...

hade dom på var sin sida om galler nyss, jäklar vilket tandhackande! :eek:

Marsvinspojkar ar lite lojliga ibland :angel:

Men det kan nog vara en bra ide att ha ett nat/galler emellan tills du vet att Roland ar helt frisk igen. Da kan du halla koll bade pa att han ater och bajsar som han ska, och surgubben kan passa pa att vila upp sig lite istallet for att spanna musklerna!

Det fick bli en nätback som turligt nog var precis lika stor som halva buren! Ganska käckt och nu är det inte alls lika mycket fånerier! Och då dessutom att jag kan fortsätta ha koll på att Roland gör de behov han ska!

Funderar på det här med att folk tipsar om att tvätta rent deras körtlar bak på rumpan så att det blir helt neutral doft.. alltså dom har ju känt varandra, dom var ju kompisar tills i lördags kväll, så jag tänker ju att doften borde hjälpa till att komma ihåg det?

Kanske inte är något jag behöver fundera på riktigt än?
Imorn funderar jag på att släppa ut dom på golvet och se vad som händer....

Idag släppte jag dom i köket, men då låg dom mest o tryckte i var sitt gömställe, men tvingade dom att se på varandra lite och det gick väl helt ok. Men mest att dom ignorerade varandra.

Sen några timmar senare fick dom gå ut i köket igen, gick mycket bättre! Glenn hakade på Roland runt som vanligt, något tandhack men bara jättekort! sen ville Roland lägga sig under ett skåp o då fick glenn inte vara med, men fortfarande bara varningar!

Släppte dom precis nu en stund också. Det går bra så länge dom går runt, då får Glenn gå hack i häl, och även om Glenn hamnar först så bråkar inte Roland med honom. Men han stannade upp några gånger och surade lite, men fortfarande bara tandhack inget mer.

Så det känns helt klart som framsteg iaf!!!

Släppte ut dom nyss igen, inget hotande alls! Glenn var som en svans på Roland som verkade nöjd med det. Han tittade dock argt på Glenn när Glenn ville äta samma godbit som Roland (vilket dock är helt normalt ;) ).

Eftersom det gick så bra provade jag att sätta ner dom i en låda (såndär förvaringslåda som är stor som en burbotten ungefär, som jag har som extrahage när det behövs). Då började dom hacka tänder direkt men flög iaf inte på varandra. Roland satt hela tiden bort från Glenn. Glenn verkar också vika undan direkt Roland säger åt honom.

Borde väl vara framsteg det också! :p

Marsvin har ju strikt rangordning och den vill ju säkerhetsställas. Jag är säker på att ditt ena pressade det andra lite för mycket dvs utrymmet var lite för litet för att bekanta sig på först för att kunna säkerhetställa rangordningen på mer fridsamt sätt.
Så du har gjort rätt och marsvinen reagerade alldeles korrekt. Marsvin är rysligt petiga med rangordning och blir dom osäkra och utrymmet blir för litet så känner den ena att den måste "slå till" och den andra "slår tillbaka" bara för att freda sig.
Att dom bott ihop innan spelar ingen roll. Har någon varit borta ur flocken en längre stund måste rangordning säkerhetställas igen.
Det är ju faktiskt inte det enda djur som faktiskt har det beteendet utan det är vanligt bland flockdjur överlag.
Dom har nog snart testat gränser färdigt och bestämt sig hur det skall se ut och då blir det lugnt igen. Jag har varit med om så långt som tuktelse en hel vecka innan det lagt sig helt och då diskuterar vi honor :angel:
Sedan var dom buddisar livet ut.

men hur ska man våga släppa ihop dom i bur igen? :p

jag kan ju inte köpa en större bur för över 1000:- bara för det här.. på golvet går det ju bra, glenn går helt enkelt undan när roland surar. men då har dom ju så mycket större yta!

igårkväll gick roland dock runt o surade ganska mycket igen.. hopplösa surpuppa!

Kan du vara hemma en hel dag för att passa på dom?
"Tvinga" dom att samsas i buren också, trots allt accepterar dom ju varandra på golvet så jag känner iaf att det är lite trams i buren.
Dom märker att om dom hackar tänder slipper dom dela bur för då särar du ju på dom, alltså slipper dom göra upp rangen. Lata små råttor kanske? ;)
Och iom dom har en varsin egen burdel vet dom ju helt säkert att maten är deras helt egna. Egoister är dom ju trots allt!

Har du hus som dom kan hoppa upp på osv?
För isf hade jag släppt dom i samma bur trots allt.
Glenn kan komma undan genom att hoppa upp på något eller gå till en annan del av buren där den andra inte är.

Lycka till! :)

Du får göra som flera andra uppfödare. Släng in dom i buren (som är rengjord, massa hö och även en del godis) och stäng öronen. Titta till dom lite då och då. Slå länge dom inte sitter ihop i en enda stor boll en längre stund så låt dom bara. Faktiskt brukar det vara det bästa för marsvinen i det långa loppet. Jag har vissa gånger stoppad buren överfullt med hö i sådana här lägen. Det hjälper faktiskt och masrvinen blir överlyckliga.
Dom kommer inte ha ihjäl varandra, marsvin tål lite bitmärken. Det är vi människor som har mer problem med sådant. Det är vanligt att ungdjurs öron ryker när dom fostras av äldre marsvin och bett hamnar vanligtvis på rumpan och marsvin är jättetåliga där. Oftast är pälsen ivägen och den som dom biter studsar ju iväg så det blir inget märke alls.
Det är bara vi människor som är lite för blöthjärtade. Vore vi inte det hade fler marsvinshannar kunnat få sällskap.
Så sitter dom inte ihop som en boll i flera minuter så kan man gått bara sonikt slänga ihop dom i buren och helst med massor av hö och som sagt lite gott här och där.
Jag skall faktiskt ha bild när jag slänger ihop 3 vuxna hannar med varandra. Skall se om jag hittar den.

Svarar er bägge!

TACK för råden om att det bara är att göra det! :p Det är så svårt när man aldrig varit med om ett ihopsläpp så man vet ju inte hur mycket bråk som är normalt o sådär!

Just nu sitter dom bägge i lådan som annars är "hage", som är stor som en bur ungefär. Tandhackande men inget mer faktiskt! :)

Däremot så har jag inte allt hemma just nu för att kunna släppa ihop dom helt i buren igen nu. Dom har bott ute innan Roland blev sjuk och städade undan inneburen egentligen. Vill inte släppa dom ute igen, dels för att Roland fortfarande inte är 100% än och dels för att den buren är mindre.

Dessutom har jag såklart FULLT upp i dagarna med fixning av min lägenhet på annan ort... Tror ni det blir sämre om dom får fortsätta ha varsin burhalva när jag inte är hemma i några dagar till?

Så bra som det går nu i lådan så är jag ju dock säker på att det kommer gå bra. :)

Tack igen för råden! :bow:

Skont att det gar battre och battre!

Passar ocksa pa att tacka for tips och synpunkter som ni allihop lagt in i traden. Jag har ju tre pojkar ihop och det blir ocksa en del tjafs emellanat hemma hos oss. Det ar som att ha ett par tonarssoner ju! ;)

uppdatering igen!

igår hade roland hoppat in till glenn, och då blev ytan VÄLDIGT liten och det blev bråk. jag var inte hemma och mamma alldeles ensam i närheten och visste inte hur mycket dom fick bråka och särade på dom och tyckte att glenn verkade VÄLDIGT skärrad. dom höll dom iaf särade sen tills jag kom hem, då släppte jag dom på golvet och sen i "extralådan" och allt gick utan gruff alls. men tillbaka i var sin igen sen eftersom jag inte hunnit ordna med det och vill vara hemma hela dagen när jag släpper ihop dom.

idag hade pappa (han har blivit mycket engagerad i mina små grisar :D vilket är jättebra eftersom mina föräldrar ska passa dom i 5 veckor senare i sommar, och nu kan ju pappa ta upp dom o sånt så det är skitbra att det blev såhär om man ser det från den synvinkeln! :D ) släppt dom i samma burdel och sen ute på golvet vilket hade gått jättebra, dom var på strålande humör bägge två o skuttade ganska friskt! sen låg dom på var sin sida om gallret som delar buren i 2 och vilade brevid varandra!

imorn ska jag släppa ihop dom på riktigt! :)

Det går jättebra! :)

Släppte ihop dom tisdagkväll i samma bur och dom har knappt bråkat alls! Knappt mer än dom gjorde innan Roland blev sjuk! :) Dom är inte lika bra kompisar som innan dock, Roland kör undan Glenn mer så Glenn får inte äta alltid äta hö samtidigt som Roland o så, men han är inte dum heller utan bara säger till och Glenn lyder snällt och går fram o äter när Roland sover istället.

Idag har dom dessutom varit ute i den mindre uteburen (den är ju dock godkänt stor, bara mindre än inneburen) utan några större problem heller! Lite smågruff när mamma la in lite morot till dom, men annars lugnt o fint! :) Så jag både hoppas och räknar med att dom kommer bli kompisar på riktigt igen snart! :)

TACK för alla råd jag fått! :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 955
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama