Återinföra sänkt hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Katinkas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 558
K

Katinkas

Tittade på de nya blupsiffrorna för hingstar och såg att Artist ligger på 115 i hopp, alltså minimikravet för A-premiering. I mina öron rimmar det illa med att han sänktes till C, något som ju också väckt en del uppmärksamhet. Blev lite nyfiken på hur det fungerar, kan en C-hingst återinföras?

Sv: Återinföra sänkt hingst?

Ja, det var en bra fråga.
Vet inte om det är tillåtet att ta upp enskilda hingstar som exempel, men en hingst som jag har reagerat på har bara 110 i dressyrindex och 81 i hoppindex, har inga "stjärnor" bland sina avkommor, men ändå är han A-premierad... Kan tillägga att den hingsten är 2 år yngre än Artist, dvs de borde vara ganska jämförbara.

Tittade på de nya blupsiffrorna för hingstar och såg att Artist ligger på 115 i hopp, alltså minimikravet för A-premiering. I mina öron rimmar det illa med att han sänktes till C, något som ju också väckt en del uppmärksamhet. Blev lite nyfiken på hur det fungerar, kan en C-hingst återinföras?

Det undrar faktiskt jag med. En sådan underbar liten varelse! Såg honom när han godkänndes, vid löshoppningen vänder han och hoppar den stora oxern åt fel håll alla jublade och sa vilken hoppglädje en häst med bra egenskaper men han har nog inte fått tillräckligt med ston, En sådan hingst behövs för de stora stona.

Jag tror att Junker åkte upp från C pga avkommornas prestationer, eller minns jag fel nu?

*får leta reda på hingstkalendrarna*

Det skulle vara första gången i sådana fall och är inte speciellt troligt. Det var ju bara någon månad sedan han sänktes. Nämnden hade ju möjlighet att ge honom V istället (o en möjlighet att visa på papper att han var värd att behålla i avel). De hade också, om de haft något intresse av honom, kunnat ta i beräkningen att han lämnat flera svår klass hästar.

Det är orättvist att hingstar med sämre Blup och färre tävlingshästar i msv + svår får behålla sitt A - tänker närmast på Nactus (110 i D).

Har D-Day A sedan tidigare? Han har Blup 119 liksom ett par av de som höjdes till A nu. Dessutom har han ju flera avkommor som tävlar internationellt (även svår). Looping med H 116 höjdes ju till A.

Borde inte Lasandos varit uppe för prövning - och fått C - H 112 o D 110. Han har ju tillräkligt många avkommor o kom väl in i avel -96?

Tror ni inte att det är Artists avkommors mankhöjd som är orsaken? Han ligger ju låååångt under medel där... Och då får de nog nästan hoppa hur bra de vill, för små pållar är utanför avelsmålet...

Tror gör man i kyrkan;)

Han sänktes för följande:
"Hingsten Artist 765 har vid avkommevärdering inte
uppnått de krav som ställs enligt rasvisa bestämmelser
för hingstar i svensk halvblodsavel, (antaget
11/03), för att han ska kunna tilldelas avelsvärdebokstav
A eller stå kvar på avelsvärdebokstav AB.
Han har varit i avel 1989 -1996 och 1999 och framåt
och han hade fram till 2003 252 registrerade
avkommor vilka ligger till grund för
avkommevärderingen.
Dressyrindex 78 Hoppindex 114 Antal bedömda avkommor 24
diplom+klass 1 gångarter 25 %
diplom+klass 1 hoppning 29 % "

Alltså inget om hans storleksförvärvning.
Enligt nya Blup-index har han 115 i H o skulle alltså klara gränsen för A istället.

Klippt från Hingstregementet :

"5.1. Avelsvärdeklasser (efter AVN:s kvalitetsgradering)
Hingstar delas in i olika avelsvärdeklasser med ledning av genomförd avkommeprövning
eller brist på möjlighet att genomföra sådan. Resultat från avelsvärdering, som
huvudsakligen baseras på avkommor ges officiell status så snart 15 avkommor ingår i
underlaget. För att en tillförlitlig avkommeprövning ska anses kunna ske bör minst 25
avkommor ingå. Följande avelsvärdeklasser tillämpas:

Elit Hingst som uppfyller krav på mycket god förärvning. Med detta menas att hingsten
har förmåga att avsevärt föra aveln framåt i åtminstone en disciplin i ett internationellt
perspektiv. Produktion av hästar i Svår klass är en förutsättning. Elit kan tilldelas postumt
För värdebokstav ELIT skall hingsten ha minst 30 tävlande avkommor. De äldsta ska
vara minst 7 år. Riktmärke för BLUP-index: lägst 130 i Hopp- eller Dressyrindex

A Hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har
förmåga att föra aveln framåt på åtminstone nationell nivå i en disciplin, men utan
allvarliga svagheter i övrigt. Avkommornas tävlingsstatistik ska, då sådan finns, tillmätas
väsentlig betydelse för hingst som är 15 år och äldre. Det räcker med att avkommorna har
resultat från enbart 3-årstest och kvalitetsbedömning. Riktmärke för BLUP-index: lägst
115 i Hopp- eller Dressyrindex. Minst 25 testade unghästar, varav minst 10 från
kvalitetsbedömning, som grund för höjning till A.

AB kan fortsatt ges för hingst som ännu ej har tillräckligt antal avkommor för en
tillförlitlig avkommeprövning, förutsatt att hingsten antingen har en lovande men ännu
osäker bedömning, eller att den meriterat sig tävlingsmässigt med minimikrav på
prestationer för någon åldersgrupp i enlighet med kap. 4.6 (steg 3).
Förlängt AB tilldelas de hingstar som ännu inte har tillräcklig avkommeinformation för
en höjd avelsvärdeklass, men där resultaten ser lovande ut med BLUP-index lägst 110 i
hoppning eller dressyr, eller de hingstar som meriterat sig själva i tävling och med
anledning av detta inte har tillräcklig mängd avkommeinformation."

Det skulle vara första gången i sådana fall och är inte speciellt troligt. Det var ju bara någon månad sedan han sänktes. Nämnden hade ju möjlighet att ge honom V istället (o en möjlighet att visa på papper att han var värd att behålla i avel). De hade också, om de haft något intresse av honom, kunnat ta i beräkningen att han lämnat flera svår klass hästar.

Det är orättvist att hingstar med sämre Blup och färre tävlingshästar i msv + svår får behålla sitt A - tänker närmast på Nactus (110 i D).

Har D-Day A sedan tidigare? Han har Blup 119 liksom ett par av de som höjdes till A nu. Dessutom har han ju flera avkommor som tävlar internationellt (även svår). Looping med H 116 höjdes ju till A.

Borde inte Lasandos varit uppe för prövning - och fått C - H 112 o D 110. Han har ju tillräkligt många avkommor o kom väl in i avel -96?

Nu ska vi inte va såna !!! :eek: :eek:
Nactus är ju en av mina favvohingstar... Har ju bla en 3åring som SJÄLVKLART :angel: kommer få dubbeldiplom på 3årstestet :angel: :D och då åker minsann Nactus Blup upp igen :bump:

Skämt åsido men nääää skämta inte om att de ska sänka Nactus :eek:

Vad jag förstår så har ägaren till Artist inte skött rapportering av betäckningsresultat till ASVH

Nu ska vi inte va såna !!! :eek: :eek:
Nactus är ju en av mina favvohingstar... Har ju bla en 3åring som SJÄLVKLART :angel: kommer få dubbeldiplom på 3årstestet :angel: :D och då åker minsann Nactus Blup upp igen :bump:

Skämt åsido men nääää skämta inte om att de ska sänka Nactus :eek:

För att inte tala om den gudomliga svarta Nactus-Master-prinsessan som kommer att sopa banan på kvalitén i höst :love:

Det stämmer tyvärr bra. Har själv använt honom och det var ingen ordning.

Vad jag minns så skulle man sänka både Junker och Shogun, men när man kollade upp de senaste resultaten från avkommebedömning fick de istället AB.

Tror också att han sänktes pga slarv med rapportering men då är det väl bättre att det lyfts fram så ingen skugga faller över hans avkommors prestation. Och kanske skulle någon annan kunna ta över? Nu är han ju visserligen till åren kommen men det kanske dyker upp fler sådana fall i framtiden. Dessutom tycker jag att det är synd att fälttävlansresultat inte alls vägs in i BLUP för då hade nog i alla fall Artists legat högre eftersom flera avkommor placerat sig i BT.

Vad jag förstår så har ägaren till Artist inte skött rapportering av betäckningsresultat till ASVH
Tror också att han sänktes pga slarv med rapportering men då är det väl bättre att det lyfts fram så ingen skugga faller över hans avkommors prestation.
Fast det kan inte ha något med hans sänkning att göra. I motiveringen står att det beror på hans blup. Skulle de bara ha hittat på det, när det istället skulle berott på något helt annat, som inte har med hans nedärvning att göra överhuvudtaget? Det tror jag inte. Däremot så tror jag att de helt enkelt inte gillade honom och därför var för snabba med att sänka honom. Håller med Cat_and_rat om att det är konstigt att Nactus inte är C-premierad (det var han jag tänkte på i mitt tidigare inlägg). Är hans ägare extra duktiga på att rapportera in alla papper tro? :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
553
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka