Återfallsryttare?

E

Epona

Det verkar finnas ganska många här som har slutat rida och sedan börjat igen efter
något/några år, sk. återfallsryttare. Om du är en sådan så undrar jag
vad det var som gjorde att du slutade, och varför började du igen? ;)

Sv: Återfallsryttare?

Jag är en återfalls ryttare och anledningen till att jag slutade var enbart pga att jag skulle plugga på annan ort och ansåg mig inte ha råd att ha häst under den perioden. Två månader efter jag börjat jobbar började jag titta efter häst...:devil:

vad det var som gjorde att du slutade
Många faktorer spelade in, bland annat hade jag levt med hästar, ridning, träning och tävling i 8år och var ganska så trött på det och dels fyllde jag 18 skulle gå över till stor häst och i samma veva var vi tvungna att avliva min ponny pga fång (hovbensrotation) + att den stora hästen jag disponerade på ridskolan blev kroniskt halt och var tvungen att avlivas och då blev allt så trist så jag lade av.

varför började du igen
Har velat men inte tagit mig i kragen i flera år, har inte kännt mig lockad att börja på ridskola och inte känt mig mogen för att bli medryttare men förra året föll alla bitarna på plats och jag blev medryttare till ett sv halvblod efter 12års uppehåll! Tycker det är jättekul men ångrar ibland att jag inte tog mig i kragen tidigare.

Flyttade till annan ort, bort ifrån allt vad ridning hette och hade fullt upp och dessutom inte råd på det nya stället (London). Sen kom en massa emellan - flyttade till Sverige, lärde mig ett nytt språk, hade inga pengar, sen började tjäna lite men skaffade barn typ...det blev 21 års uppehåll för min del, :eek::eek: satt på en häst typ 3 ggr under dom åren, på turridning

varför började du igen?
Ville att min dotter, som har ett utvecklingshandikapp, skulle börja rida o vi fick lov att gå till ridskolan en gång i veckan och låna en ponny i en halvtimme, fick göra i ordning själva osv. Bara att vara i stalldoften, hålla på o rykta, sadla o tränsa "tryckte på alla mina knappar" och jag tänkte ja gud HÄSTAR!! Började leta runt efter en liten ponny att köpa för NU skulle det vara häst! Hittade ingen ponny, utan i stället en skadad arab som behövde någon som kunde ta hand om honom som inte hade stora krav på ridningen för att det var så osäkert vad han klarade, och krav hade jag inga för att det var så länge sen. Så jag köpte honom.
Kort därefter köpte jag även en barnponny, så jag gick från 21 års uppehåll till 2-hästägare inom loppet av 2 månader....:love:

Tycker det är askul, är mest sur på mig själv för att jag lät uppehållet bli så långt. Varför gjorde jag det? Tänk all rutin o kunskap som jag har missat under dom åren....:mad:

Samtidigt hade jag roligt med en massa annat. Var sak har sin tid, som man säger.

Det verkar finnas ganska många här som har slutat rida och sedan börjat igen efter
något/några år, sk. återfallsryttare. Om du är en sådan så undrar jag
vad det var som gjorde att du slutade, och varför började du igen? ;)

Jag hade ett sådant uppehåll.. så jag är också en återfallsryttare. Jag tyckte att det där med ridning var pest och pina ett tag när hästen jag red bara bråkade hela tiden. Och hade då ingen lust alls att rida men sen så köpte vi en ny häst och sålde "bråk" hästen och då vart det kul igen :) Och nu rider jag nästan varje dag.

Jag hade ridit i ungefär tio år och flyttade till annan del av landet. Jag bestämde mig egentligen inte för att sluta rida utan det fanns inte plats för hästar i mitt liv.
varför började du igen?
Jag var inte i närheten av en häst på tretton år sedan startade det en ridskola i den byn där vi bodde och våra barn började rida där.

Nu är barnen stora och vi bor ute på landet tillsammans med fyra hästar. Idag kan jag inte förstå hur jag klarade mig igenom alla dessa år utan hästar. De upptar nu en mycket stor del av min fritid.

Här är en till återfallare:D

Red några år som barn tills jag var 11 tror ja och körde igång
igen -01
Intresset gick lite på sparlåga under dessa år men sedan så tog längtan överhand och vi började igen jag och min barndoms kompis:bump:

En till återfallsryttare som nu äntligen har blivit så modig att hon vågat registrera sig på Buke...

Varför jag slutade?
Flyttade hemifrån till annan stad, började plugga, hade inga pengar och långt till närmsta ridskola! Under hela mitt 12-åriga "riduppehåll" var jag ute och flängde runt på islandshästar 1-2 ggr per år tillsammans med mamma och syrran, dock...

Varför jag började igen?
Många orsaker. Jag trivdes jättebra med ridningen och hade länge diskuterat med mig själv om jag skulle börja igen. Dessutom hade hela kroppen meddelat att den inte tyckte att balett, konståkning och sådant var någon vidare ide - jag har överrörliga leder så belastningen blev väl lite i överkant. Ridningen däremot mår jag bara bra av! När vi sedan flyttade till ett hus 10 min cykelvägen från en stor ridskola med många vuxengrupper var jag helt enkelt tvungen att testa organiserad ridning igen och jag trivs jättebra med det.

/Pernille

Hm, jag håller på att bli en återfallsryttare i alla fall :S

Slutade för att jag red en häst som var som min egen, hade helt hand om henne och tanken var att vi ev skulle köpa henne. Var i stallet varje dag och hon var verkligen min allra bästa vän, men sen fick hon fång och hovbensrotation/hovbenssänkning och det blev stå i en miniliten hage och absolut ingen ridning i flera månader, och om hon inte behövde avlivas så skulle hon iaf aldrig kunna mer än skrittas. Så när månaderna i minihagen var slut och hon fortfarande hade ont så avlivades hon. Red på ridskolan samtidigt och red kvar där terminen ut, sedan när Sessan avlivades så kändes det helt meningslöst och jag var i den åldern (14) när såå mycket annat händer så jag tänkte att ääh jag orkar inte. Så slutade på ridskolan också (vilket jag ångrar, för hade fått möjlighet att tävla där om jag var kvar). Ett år senare började jag rida igen, på en medryttarhäst, supermysigt och jag och ägaren kom jättebra överens och jag och hästen likaså, skulle få tävla också. Men var puckad och valde en kille framför hästen (som stod låångt ut i bushen och tog hela tiden efter skolan fram till hem och sova de dagar jag skulle dit).

Nu har det gått över fem år sen jag slutade och nu vill jag verkligen börja igen!! Ordentligt! Rida, träna, tävla... Men har inte tid, jobbar heltid och pluggar halvtid och är politiskt aktiv så tiden finns helt enkelt inte. Men funderar ev på ridskola igen, men det känns inte så superkul... Men jag SKA, det har jag bestämt!!

Senast ändrad av en moderator:

jag hade ingen egen häst när jag var yngre utan jag hade hand om andras hästar,sedan när jag var 16 började jag att jobba på åby travbana.när jag var 18 träffade jag min man och vi fick barn,då fanns inte tiden längre att jobba med hästarna och inte pengar att ha en egen.När barnen var 7 och 9 flyttade vi till en liten gård på landet och det första som inhandlades var 2 hästar.jag har hela tiden längtat tillbaka till hästarna och så fort möjligheten fanns så var jag tillbaka,vi har nu 3st underbara hästar och dottern är precis lika hästgalen som jag.

Jag är återfallsryttare.
Var en riktig hästtjej med egen häst tills jag fyllde 18, slutade grundskolan och åkte iväg som au-pair. Där tränade jag hästar i ett försäljningsstall lite sporadiskt.

När jag kom hem tränade jag ridskolehästar där jag hade hållt till innan, och sen flyttade jag till annan ort för studier. Hästarna fick då ta en ettårig paus, förutom nån enstaka tur.

Flyttade sedan igen, men efter två år på nya orten kände jag att jag behövde hästarna igen och blev medryttare. Red ett år och sen var jag klar med skolan och skulle utomlands och plugga, inga hästar igen på 6 mån.

kom hem, fick jobb, flyttade tilll göteborg, reste 100 dagar varje år = ingen tid för hästar, men OOOOJJJ vad jag saknade dem. Sa till slut upp mig och blev medryttare under ett år på ett gammalt halvblod som jag tränade med ordenligt för insturktör.

Nu är jag halvfodervärd med träningsansvaret för hästen. Och snart ska jag ha min egen igen. Helt utan tvivel. Ska bli underbart att ha den på MINA villkor, utan att mamma och pappa är involverade (de var såna som vägrade betala annat än hästkostnaden, ville jag tävla fick jag minsann extrajobba för att ha råd med det.. och stallkläderna var kusinens urväxta grejor)

För min del har uppehållet varit bra på det sättet att mina gamla fel har i det närmaste försvunnit. Tyvärr har även känslan för hinder försvunnit något och jag är LÅÅÅÅÅNGT ifrån mina glansdagar...

Oj, det fanns ju många återfallsryttare här. Kul att det är så många som börjar igen efter att ha slutat, trots allt. ;)

Själv slutade jag rida på vintern -04, då jag var 14 år, men efter ett och ett halvt års uppehåll så började jag igen på hösten -06. Det tog ett litet tag innan man hittade formen igen, men nu går det bara fint.

Jag tror att jag behövde den där pausen för att hitta mig själv på något sätt, åren 04/05 var ganska jobbiga för min del. Men efter att ha insett att jag nog aldrig skulle bli av med den där hemska känslan av att något saknades, som kom över mig varje gång jag såg en häst under den tiden jag inte red, så beslutade jag mig för att ge ridningen en chans till, och det är jag oerhört glad för nu. :)

Jag var tvungen att sluta eftersom jag var ensamstående med litet barn, men när jag 10 år senare gifte mig började jag igen!

vad det var som gjorde att du slutade?
Jag var i 14 års åldern när jag slutade, och höll på med basketen som tog upp så mycket tid, det ledde till att intresset svalnade. Dessutom tyckte jag det var lite roligare med pojkar och sånt på den tiden:angel: Blev dessutom lite för mycket av det goda, hade 4 sköt/medryttarhästar..

varför började du igen?
Började om i april i år när jag slutade med basketen och var väldigt rastlös. Har hela uppehållet saknat hästarna och ridningen till och från, och nu kände jag att det var dags att återuppta ridningen! Började på ridskola i april, rider kvar där samt rider en mysig nordis 3 ggr/vecka:)

Jag tror att jag behövde den där pausen för att hitta mig själv på något sätt, åren 04/05 var ganska jobbiga för min del. Men efter att ha insett att jag nog aldrig skulle bli av med den där hemska känslan av att något saknades, som kom över mig varje gång jag såg en häst under den tiden jag inte red, så beslutade jag mig för att ge ridningen en chans till, och det är jag oerhört glad för nu. :)

Nu har jag redan svarat, men det du skrev stämmer bra in på mig också! Tror det är många som känner så i den åldern!:)

Men funderar ev på ridskola igen, men det känns inte så superkul...QUOTE]

Sådär tänkte jag också innan jag började, men jag ångrar inte en sekund att jag började på ridskola igen! Det är t.o.m roligare nu än det var när man var yngre! Ge det en chans!:)

Jag ramlade av och skadade mig. Kunde inte rida på många år efter det.

För ett par år sedan började min bonusdotter rida på en shettisridskola.
Min dotter som då var 3 år hade gått på knatteridning på en annan ridskola.
Vi hyrde två shettisar på ridkolan ibland och till slut köpte vi ett russ till flickorna.
I somras fick jag chansen att rida stallägarens ena halvblod och senare erbjöd hon mig att köpa honom.
Så blev det och nu är det full fart på ridningen igen :D

Hade väl i tankarna att skaffa häst igen så småningom, men det var en ren slump att det blev nu.
Ågrar mig inte en sekund!
Rädslan har också släppt. Nu känner jag mig helt avlsappnad i sadeln.

Jag slutade rida för några år sedan för jag höll på att rida in ngn annans häst. Det var seriöst i början men sen rent plötsligt kom där en annan tjej som cokså skulle rida denna unghäst på 3 år:mad:. Förstörde hästen totalt, flåred henne samt förstörde hennes hovar och mun. Jag sa til ägaren att jag inte ville ha en liten satunge förstöra hästen som jag höll på med. Men han sa att hon inte gjorde ngn skada på hästen. Fast jag hade flera bevis på tt hon förstöde hästen, så lyssnade han inte. Så jag ställde ett ultimatum att satungen skulle sluta "rida" hästen eller så stck jag. Med det så valde han att hästen skulle ridas av den satans ungjäveln så jag slutade rida. Hade fäst mig så mcket vid min underbara pålle. Men tyvärr fann det inte så mycket för mig att göra än att låta hästen plågas. :(

Jag har precis börjat rida igen, för jag saknar ansvaret och träningen, samt all den spänningen n häst kan ge. Samt att hästar ger en så mkt tillbaka av de man ger den. Dem är ärliga och helt underbara.
Jag saknade hästlivet, allt som gavs och togs.

Jag slutade att rida årsskiftet 2005- 2006, skulle aldrig se på en häst mer. Sålde släpet men blev (som tur var) inte av med sadlar och grejer.

Fick min första ponny när jag var fyra och har sen dess haft massa olika ponnyer och hästar, egna och in- och tillridningsprojekt. Då för två år sedan hade jag varit utan häst ett år, fick avliva min sista och pluggade på universitet så var inte läge att köpa ny. Utbildade en del hästar på den ridskolan där jag jobbade extra men sen sa det bara stopp och jag festade järnet och hittade på massa annat som jag aldrig haft tid med innan istället, tittade inte åt en häst:D Det var ett helt underbart år men jag saknade hästarna mer och mer och så föll det sig så att jag blev tillfrågad att rida en häst till försäljning och ja... nu är han min och jag jobbar heltid med hästar, så det kan gå:rofl::rofl::rofl:

blevc gravid nu ska jag börja igen 8 mån efter

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka