Återfallsryttare

Marino554

Trådstartare
Hej!
Starta en tråd för oss gamla rävar som av olika orsaker gjort uppehåll under en längre period. Själv har jag efter 17 års uppehåll kravlat mig upp på hästryggen igen. Kravlat bokstavligt talat, det var en skrämmande upptäckt att inse vad barnafödenade och lathet kan göra med kroppen...
Det var väl en ganska klassisk sak som fick mig till ridskolan igen, dottern, 8 år, fick äntligen en plats i en nybörjargrupp. Vi åkte ut några gånger innan på ponnyridning och se, en dag hade de vuxenridning med. Det gick MYCKET lätt att övertala mig att vara med och sen var jag fast!!!
Har en bakgrund som ridskoleelev i södra Stockholm sen egen häst i 10 år, även det i södra Stockholm. Nu är jag bosatt i Falun och har förmånen att få hänga på Sveden, ett underbart ställe med trevliga människor. Kände oss väldigt välkomna och omhändertagna direkt.
Nu på söndag blir det en timmes ridning, vågar inte ens föreställa mig träningsvärken som kommer att följa på måndagen...

Hoppas vi får med oss några fler återfallsförbrytare, vi kan dryfta hur det kommer sig att man aldrig kan komma ur hästträsket om man en gång fastnat... :-)

Sv: Återfallsryttare

Jag återupptog ridningen igen för cirka två år sedan efter 9 års uppehåll. Innan uppehållet hade jag 2 nordisar på foder med dåvarande sambon. Efter separationen från honom ägnade jag all tid tid till min hund. När hunden så småningom avlivades återkom ridintresset. Jag började med privatlektioner på en ridskola i närheten men jag kunde inte rida så ofta och ridläraren var lite dålig på att svara på mejl så jag tröttnade. Istället började jag rida i grupp på en annan ridskola och där är jag kvar.

Jag har under tiden också haft några medryttarhästar men har ingen just nu.

Hästintresset började nog redan sommaren innan jag fyllde 3 år, då jag tvingades upp på morfars arbetshäst. Jag var livrädd men det blev ju riktigt bra tillslut :)

Jag har inte tagit upp ridningen än, men letar medryttarhäst för fullt. Har inte ridit på 9 år, så inte lika långt uppehåll som du.

Trodde när jag slutade att jag aldrig mer skulle rida, men en gång ryttare alltid ryttare :D.

I mitt fall har nog också dottern (7 år) startat processen. Hon rider inte i grupp men har ridit några strögånger på ridskolan. Själv har jag svårt att se mig på ridskola igen, så jag letar som sagt medryttarhäst (har både haft egen häst och varit medryttare förutom alla grundår på ridskola).

Det jag är mest orolig för är att jag inte ska komma ihåg saker och att jag har tappat känslan. Hur har det gått för dig?

Ha, 17 år är väl ingenting;) Här är en som skaffat häst efter 30 år! Sist jag red regelbundet och för tränare var när jag red ponny. Sedan har det varit det klassiska - familjebildning med allt vad det innebär. Hästintresset var egentligen aldrig borta så när döttrarna blev 4-5 år sattes de på ridskola och sedan har det rullat på som ponnymorsa. En mindre gård inhandlades och ponnyerna byttes mot hästar i takt med att döttrarna växte. Men nu är de vuxna och jag skaffade mig mitt livs första egna häst.

Mitt problem är att hjärnan inte fattat att det gått 30 år, utan den tycker att det bara är att ta vid där vi slutade.:D Men kroppen är av annan mening. Balans och koordination är inte den bästa. Men samtidigt finns det där på något sätt.

Här är en till. Gjorde ett uppehåll på sex år. Senast jag satt på hästryggen så slutade det med ambulansfärd (krossskada i knät, mjukdelsskada i överarmen och spricka i skulderbladet). För två veckor sen råkade jag köpa en oinriden travare. :nailbiting: :o O_o

Ska försöka boka in några ridlektioner så jag tränar upp mig själv samtidigt som jag påbörjar inridningen av hästen.

Råkade ha ha:D Lycka till. Skriv och berätta.

Jag har väl nu kommit till den insikten att det är till att börja på ruta ett. Det blev klart när jag sa till min tränare:

-Jag vill lära mig öppna och sluta!

-Nej, det får du inte. Allt måste vara i balans först.

Och jag fick ge henne rätt. Så vi fortsätter med; trampa ner hälen, slappna av i axlarna, ANDAS! korta yttertygeln, titta upp, vilket sittben är du på???....och vi rider rakt framO_o Men vad kul det är!

Jag har också börjat igen efter 10års uppehåll. Rider privatlektioner 2ggr i veckan, och ska även börja i en grupp. Saknar att ha egen häst otroligt mycket och har börjat planera hästköp lite smått :)

Jag har inte varit borta sa lange fran rideriet, bara 5-6 ar, men herregud! Det racker :) Nu ar jag pa ridskola for forsta gangen i mitt liv, sa det ar mycket att ta in...Men kul ar det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka