Återfall vid hovledsinflammation

Empalie

Trådstartare
Min pålle är nu halt igen efter att ha varit friskförklarad från hovledsinflammation i ca tre månader:(
Han skulle in o skos då det skedde en kontrolllongering och hästen är halt på höger fram på böjt spår. Vet kunde inte kolla det just då så nu skall vi in imon igen.
Jag räknar ju med att det blir behandling igen o då med adequan eftersom det var det som funkade sist. Men hur lägger man upp en bra konvalecens nu under sommaren där man bara vill låta hästarna ströva fritt på ängarna och käka gräs?
Ni som har fått återfall när det gäller hovledsinflammation hur har ni löst detta, har det kommit tillbaka två gånger men aldrig mer efter det liksom?
Hur skall jag tackla besöket imorgon, vad skall jag säga att de ska undersöka?
Pållen är inte direkt halt i skritt på hårt underlag men däremot går han orent och man hör att inte takten är fel.
Hästen var vid förra sjukperioden gallig o varm över hovleden. De två senaste dagarna har hästen varit ngt varm över hovleden men inget gallig alls. I hagen ser han ut att skritta på hur fint som helst det är på hårdare underlag otakten kommer!!!!
HJÄLP MIG, JAG BLIR GALEN PÅ DET HÄR!:bump::bump:

Sv: Återfall vid hovledsinflammation

ååh, hovledsinflammation!!är verkligen inget proffs, men
pållen jag rider fick hovledsinflammation för väldigt längesen, skötte inte om honom då men vet att han fick åka på väldigt många behandlingar, men blev bra. sen jag börjat ha hand om honom har han blivit halt pga detta många gånger, och han har blivit utdömd av vet. är numera triangelkmärkt. så han får inte längre behandlingar. när han blir halt är det vila som gäller,och efter någon/några veckor sätter vi igång honom igen. avlivning har vart aktuellt flera gånger :S
då han inte är min har det inte vart mitt beslut att ta, men jag hade nog valt att ta bort honom. hästen är hopphäst av hela hjärtat och det märks att han saknar att få hoppa. när han är igång nu går han bara som skogsmulle. kan vara hur pigg som helst och sen bli halt, helt tvärt. tyvärr har jag ingå råd till dig, hoppas bara att det ska gå bra för dig och din häst! hovledsinflammation är verkligen hemskt:(
lycka till!

En inflammation kommer av en orsak. En inflammation är kroppens sätt att se över och ta hand om utsatta "punkter". Att ta bort själva inflammationen är sällan effektivt mot orsaken till densamma.

Remove the cause!

/Migo

Min häst är precis behandlad för hovledsinflamation bägge fram och även knäledsinflamation (bak).

Vi ska tillbaka nu i mitten på juli. Jag har ingen aning om hur svårbehandlad hovledsinflamation är men min häst går i vanlig hage enl rekom från vet. Om någon vecka ska jag börja skritta henne.

Återkommer efter nästa besök..

Håll tummarna.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 613
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka